|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg har bunader fra Hardanger og Lofoten. Dette til tross for at jeg er født og oppvokst i Oslo, det er også mine foreldre. Min mormor er født og oppvokst i Hardanger, og det er lange tradisjoner for bruk av hardangerbunad i hennes familie. Min oldemor sydde hardangerbunader til mormor og hennes søstre, mamma brukte og bruker hardangerbunad. Det var derfor naturlig for meg å ønske meg denne til konfirmasjonen. Mormors (barnløse) søster døde et års tid før min konfirmasjon, og hun var henrykt da hun hørte at jeg ønsket meg bunad. Jeg arvet derfor hennes vinterbunad fra Hardanger. Ettersom denne har svartsøm på skjorte og forkle, så er det jo en konebunad. (Hvis ikke jeg tar helt feil?!) Mamma og pappa supplerte opp med skjorte og forkle med hvitt broderi, samt rød vest slik at jeg hadde den vanlige hardangerbunaden da jeg konfirmerte meg. Jeg er utrolig stolt av å bære både den vanlige og vinterbunaden fra Hardanger. Bringekluten broderte mormors søster til sin egen konfirmasjon og søljen er også fra hennes konfirmasjon.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke"Alle" hadde bunad her. Var ganske mange like.
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeDet hadde føltes rart for meg å gå i en bunad jeg overhodet ikke hadde tilknytning til, og jeg "lærte" at man skulle ha bodd der eller ha foreldre derfra for å få "lov".
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg er jo utlending, så det er ikke sikkert jeg har lov til å mene noe om dette, men jeg syns man skal ha noen tilknytning til den bunaden man velger. Og ikke bare velge en fordi den er fin. Nå syns jeg de fleste bunader er fine på hver sin måte, og det er i grunnen mange jeg kunne ha tenkt meg
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeFor meg føles det riktigst med tilknytning til stedet der bunaden opprinnelig kommer fra.
|
|
|
#7 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeAlle kan i praksis ha hvilken bunad de vil. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
trøtt
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeDette med tilhørighet kan være så mangt. Jeg føler sterk tilknytning til et knøttlite sted i Telemark pga at vi har hytte der og jeg har tilbragt uendelig mye tid er. En stor bit av hjertet mitt hører hjemme der. Slik er det også for søsteren min og hun har derfor øst-telemark bunaden. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg spurte min mor ang. hardangerbunaden og også hun mente at det var en nasjonal bunad fra gammelt av.
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeHun er kongelig, så hun representerer hele landet og kan ergo bruke hva hun vil.
|
|
|
#13 |
|
saftig
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg tror aldri jeg kommer inn i bunaden fra mamma mer, så jeg burde kanskje se meg om etter en ny? Det blir ikke den samme, det skal være sikkert. Jeg har ingen tilknytning til Nordland som jeg er stolt av, det må bli Troms eller Oslo.
|
|
|
#14 |
|
trøtt
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg ønsker meg forøvrig denne (nedre Buskerud): |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Men finnes det ikke en beltestakk hvor broderier og bånd går i lilla også? Mener bestemt at en venninne av meg hadde det? |
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg har, på deling med mor og søster, bergensbunad etter min mormor. Min mors familie er fra Bergen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
saftig
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeHm. Jeg bli sittende og titte på bunader og festdrakter og slikt, og toern falt helt for denne: http://www.bunadrosen.no/fest-b-sara.htm Den ville hun bare ha. Men den har jo ingen tilknytning? Var den fin?
|
|
|
#19 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Disse draktene har vel ingen tilknytning og kan da brukes av alle.
|
|
|
#20 |
|
Hvor: Akershus
he,he,he!
|