|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke
|
|
|
#43 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Det var en periode da Bø-stakken ble kalt for "Oslo-vest-stakken". |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Audacious
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeTilknytning er en subjektiv vurdering.
|
|
|
#45 |
|
navnet sjemmer ingen
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
intro
|
Finnes ikke bunadspolitiet, altså?
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 16-05-07 kl 19:17. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
I folkedansmiljøet omtales beltestakken (er det det samme som Bø-stakken?) som Oslo 3-bunaden.
|
|
|
#48 |
|
Glamorøs
|
Nå aner ikke jeg hvor Mandarin sammenlikner med, men det er jo godt mulig. Ellers er mitt inntrykk i Oslo at det er flest voksne som har bunad, ikke barn. Det er nok vanlig å få bunad til konfirmasjonen eller som voksen. I tillegg så er Oslo mer sammensatt av mennesker fra forskjellige nasjoner og kulturer. Også er det veldig mange flere mennesker rent generelt enn andre steder i Norge.
Sist redigert av Tallulah : 16-05-07 kl 20:17. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeEr man bunadsnazi fordi man har meninger om bunader og tilhørighet? Jøss.
|
|
|
#50 |
|
Stadig underveis
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg innbiller meg at man får mer "forhold" til bunaden om den kommer fra et sted man har en sterk følelsesmessig tilknytning til. Om jeg skulle rangert min blå nordlandsbunad utseendemessig i forhold til andre bunader, ville den kommet langt ned på listen (har tydeligvis ikke samme smak som flertallet av de som i fjor kåret den til landets fineste). Likevel er jeg utrolig glad i den og føler meg så fin når jeg tar den på. Dette er fordi jeg har en sterk tilknytning til det den representerer (Jeg er født og oppvokst i Nordland). |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg kunne aldri tenkt meg noe annet enn blå nordlandsbunad, fordi jeg er derfra, men ungene mine føler jeg kan velge mellom nordlandsbunad og bergensbunad, og Khadija også telemarksbunad. Jeg føler det blir litt feil at feks Malika skal gå med telemarksbunad. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Stadig underveis
Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hodeplagg du har på når du bruker bunaden din (dersom du faktisk har nordlandsbunad)? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Protonterapeut
|
For å ikke snakke om hvor mange som skal ha norges vakreste bunad.
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg har bunader fra Hardanger og Lofoten. Dette til tross for at jeg er født og oppvokst i Oslo, det er også mine foreldre. Min mormor er født og oppvokst i Hardanger, og det er lange tradisjoner for bruk av hardangerbunad i hennes familie. Min oldemor sydde hardangerbunader til mormor og hennes søstre, mamma brukte og bruker hardangerbunad. Det var derfor naturlig for meg å ønske meg denne til konfirmasjonen. Mormors (barnløse) søster døde et års tid før min konfirmasjon, og hun var henrykt da hun hørte at jeg ønsket meg bunad. Jeg arvet derfor hennes vinterbunad fra Hardanger. Ettersom denne har svartsøm på skjorte og forkle, så er det jo en konebunad. (Hvis ikke jeg tar helt feil?!) Mamma og pappa supplerte opp med skjorte og forkle med hvitt broderi, samt rød vest slik at jeg hadde den vanlige hardangerbunaden da jeg konfirmerte meg. Jeg er utrolig stolt av å bære både den vanlige og vinterbunaden fra Hardanger. Bringekluten broderte mormors søster til sin egen konfirmasjon og søljen er også fra hennes konfirmasjon.
|
|
|
#56 |
|
Skrekkøgle
|
JEg har ikke bunad, jeg har bare drakten fra Dalarna i Sverige der som pappa kommer fra, og da bruker jeg hvit hijab. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Stadig underveis
Åkey... takk for at du tok deg tid til å stille min nysgjerrighet! |
|
|
|
|
|
#59 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg er født og oppvokst på østlandet og har siden jeg var 6 år bodde på Romerike (med et par år i Oslo), men jeg liker ikke romeriksbunaden, selv om den er litt finere i grønn da. Før var den jo stort sett bare å se i blått med gult broderi.
|
|
|
#60 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Angående hvilke bunader man kan brukeJeg har nå vært i sentrum i dag, og jeg synes det var enormt mange med bunad |
|
|
|
![]() |
|
|