Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Angående hvilke bunader man kan bruke

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 16:55   #41
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bare ikke paraplyer med bunadsmønster :grøss:

Det var en helt fantastisk krangel mellom to produsenter av bunadparaplyer for en del år siden. (I bergensområdet, selvfølgelig.) Sinnene var i kok. Jeg husker ikke helt detaljene, men den ene mente at den andre produserte uekte bunadparaplyer. Deres egne var ekte, selvfølgelig.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:20   #42
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge den passer ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:33   #43
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jepp, og det irriterer en telemarking en smule.
Det kan virke som at alle som en gang har kjørt via Telemark, føler tilhørighet til fylket.

Det var en periode da Bø-stakken ble kalt for "Oslo-vest-stakken".

For meg ville det vært uaktuelt å ha bunad fra noe annet sted enn Telemark. Tjukke slekta er herfra på begge sider. Imidlertid kommer dattera mi til å ha Hardangerbunad om noen år. I tidligere tider ble Hardangerbunaden kalt for "Norgesdrakten", det var svært vanlig å bruke den selv om man ikke var vestlending. Den nevnte hardangerbunaden er arvegods i familien og har vært brukt av familiens barn i mange tiår (helt siden min mormor, faktisk), til tross for at ingen er fra Hardanger. Det synes jeg også er helt OK. Det er en form for gammel tradisjon det også.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:34   #44
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilknytning er en subjektiv vurdering. Sier bunadnazien Acsa, som gruer seg litt til i morgen fordi hun blir så stressa over å se bunader båret på rett og slett helt feil måter.

Gammel 16-05-07, 17:57   #45
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Så rart, jeg syns det er stor overvekt av bunader i Oslo jeg?

Ikke det at jeg har vært i Oslo 17. mai, men ut i fra tvbilder er det ikke mange bunader der i forhold til hvor mandarin samenlikner med.

Her i byen er Hardangerdrakten den typiske barnebunaden., men som mange voksne også har. Veldig flott å se tog når minst 75% (ja ikke på min skole da) av ungene har bunad. Det er også flere og flere gutter som har bunad. Veldig kjekt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 18:00   #46
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvem mener du skulle stille opp disse formelle kravene? Det er jo ingen lover om dette, og ikke noen formell etat som bestemmer hvem som har rett til å bruke hvilken bunad.

Finnes ikke bunadspolitiet, altså? Har jeg blitt lurt i alle år?

Jeg har brukt to bunader i mitt liv. Den ene er fra Trysil (og når jeg tenker meg om, er jeg sannelig ikke sikker på om den har lov til å kalle seg bunad). Den ble sydd til min tantes konfirmasjon, og både hun, mamma, deres tredje søster, fire av mine kusiner og jeg er konfirmert i den. Jeg er ikke oppvokst i Trysil, men føler likevel at jeg har "rett" til å bære denne drakta.

Da min manns mormor døde for tre år siden, arvet jeg hennes hedemarksbunad. Denne bærer jeg også med hevet hode - fordi det er veldig hyggelig å ha arvet den, og fordi mannen min og hele slekta hans er fra Hedemarken. At bunaden tilhører samme fylke som Trysil, er heller ikke noe aber.

Sist redigert av Bluen : 16-05-07 kl 19:17.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 19:21   #47
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Det var en periode da Bø-stakken ble kalt for "Oslo-vest-stakken".

I folkedansmiljøet omtales beltestakken (er det det samme som Bø-stakken?) som Oslo 3-bunaden.

Gammel 16-05-07, 19:34   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Ikke det at jeg har vært i Oslo 17. mai, men ut i fra tvbilder er det ikke mange bunader der i forhold til hvor mandarin samenlikner med.

Her i byen er Hardangerdrakten den typiske barnebunaden., men som mange voksne også har. Veldig flott å se tog når minst 75% (ja ikke på min skole da) av ungene har bunad. Det er også flere og flere gutter som har bunad. Veldig kjekt.

Nå aner ikke jeg hvor Mandarin sammenlikner med, men det er jo godt mulig. Ellers er mitt inntrykk i Oslo at det er flest voksne som har bunad, ikke barn. Det er nok vanlig å få bunad til konfirmasjonen eller som voksen. I tillegg så er Oslo mer sammensatt av mennesker fra forskjellige nasjoner og kulturer. Også er det veldig mange flere mennesker rent generelt enn andre steder i Norge.

Sist redigert av Tallulah : 16-05-07 kl 20:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 19:35   #49
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man bunadsnazi fordi man har meninger om bunader og tilhørighet? Jøss.

Gammel 16-05-07, 19:37   #50
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innbiller meg at man får mer "forhold" til bunaden om den kommer fra et sted man har en sterk følelsesmessig tilknytning til. Om jeg skulle rangert min blå nordlandsbunad utseendemessig i forhold til andre bunader, ville den kommet langt ned på listen (har tydeligvis ikke samme smak som flertallet av de som i fjor kåret den til landets fineste). Likevel er jeg utrolig glad i den og føler meg så fin når jeg tar den på. Dette er fordi jeg har en sterk tilknytning til det den representerer (Jeg er født og oppvokst i Nordland).

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 19:56   #51
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet enn blå nordlandsbunad, fordi jeg er derfra, men ungene mine føler jeg kan velge mellom nordlandsbunad og bergensbunad, og Khadija også telemarksbunad. Jeg føler det blir litt feil at feks Malika skal gå med telemarksbunad.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:03   #52
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet enn blå nordlandsbunad, fordi jeg er derfra, men ungene mine føler jeg kan velge mellom nordlandsbunad og bergensbunad, og Khadija også telemarksbunad. Jeg føler det blir litt feil at feks Malika skal gå med telemarksbunad.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hodeplagg du har på når du bruker bunaden din (dersom du faktisk har nordlandsbunad)?

Gammel 16-05-07, 20:14   #53
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I folkedansmiljøet omtales beltestakken (er det det samme som Bø-stakken?) som Oslo 3-bunaden.

Ja, det er det samme.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:18   #54
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentlig veldig lite sterke meninger om bunader, men er nok litt provosert av invasjonen av liksom-telemarkinger hver 17. mai.

For å ikke snakke om hvor mange som skal ha norges vakreste bunad.

En venninne av mamma holder kurs og jobber litt for Husfliden, og monterer en rekke bunader i disse tider. I følge henne er det mange flere som skal ha nordlandsbunad nå enn før.

Gammel 16-05-07, 21:59   #55
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har bunader fra Hardanger og Lofoten. Dette til tross for at jeg er født og oppvokst i Oslo, det er også mine foreldre. Min mormor er født og oppvokst i Hardanger, og det er lange tradisjoner for bruk av hardangerbunad i hennes familie. Min oldemor sydde hardangerbunader til mormor og hennes søstre, mamma brukte og bruker hardangerbunad. Det var derfor naturlig for meg å ønske meg denne til konfirmasjonen. Mormors (barnløse) søster døde et års tid før min konfirmasjon, og hun var henrykt da hun hørte at jeg ønsket meg bunad. Jeg arvet derfor hennes vinterbunad fra Hardanger. Ettersom denne har svartsøm på skjorte og forkle, så er det jo en konebunad. (Hvis ikke jeg tar helt feil?!) Mamma og pappa supplerte opp med skjorte og forkle med hvitt broderi, samt rød vest slik at jeg hadde den vanlige hardangerbunaden da jeg konfirmerte meg. Jeg er utrolig stolt av å bære både den vanlige og vinterbunaden fra Hardanger. Bringekluten broderte mormors søster til sin egen konfirmasjon og søljen er også fra hennes konfirmasjon.

Lofotbunaden har jeg arvet fra min farmor, hun er født og oppvokst i Lofoten. Søsteren min fikk Lofotbunad til sin konfirmasjon.

Det føles mer naturlig for meg å bruke disse bunaden, som det tross alt er tradisjon for å bruke i min familie, enn å skaffe meg en bunad/drakt fra Oslo. Det er ingen i min familie som bruker bunad/drakt fra Oslo.

Gammel 16-05-07, 22:54   #56
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hodeplagg du har på når du bruker bunaden din (dersom du faktisk har nordlandsbunad)?

JEg har ikke bunad, jeg har bare drakten fra Dalarna i Sverige der som pappa kommer fra, og da bruker jeg hvit hijab.

Om jeg hadde nordlandsbunad, tror jeg at jeg ville laget en hijab i samme blåfarge, og med elementer av broderiene feks nede på kanten, og framme på panna...

En hijab av denne modellen:

Det vet jeg mange som har gjort, faktisk.

Gammel 16-05-07, 22:57   #57
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

JEg har ikke bunad, jeg har bare drakten fra Dalarna i Sverige der som pappa kommer fra, og da bruker jeg hvit hijab.

Om jeg hadde nordlandsbunad, tror jeg at jeg ville laget en hijab i samme blåfarge, og med elementer av broderiene feks nede på kanten, og framme på panna...

En hijab av denne modellen:

Det vet jeg mange som har gjort, faktisk.

Åkey... takk for at du tok deg tid til å stille min nysgjerrighet!

Gammel 16-05-07, 22:59   #58
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Værsågod. Bedre å spørre enn å dø av nysjerrighet.

Gammel 16-05-07, 23:43   #59
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er født og oppvokst på østlandet og har siden jeg var 6 år bodde på Romerike (med et par år i Oslo), men jeg liker ikke romeriksbunaden, selv om den er litt finere i grønn da. Før var den jo stort sett bare å se i blått med gult broderi.
Men hele mamma sin slekt er fra nordmøre, og de felste bor der enda.
SÅ om jeg skulle hatt bunad ville normørsbunaden vært den jeg valgte.
Men jeg har da ingen bunad, og synes flere av festdraktene som selges er mye finere.

Gammel 17-05-07, 21:37   #60
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har nå vært i sentrum i dag, og jeg synes det var enormt mange med bunad Det som er morsomt er at det er så sinnsykt mange forskjellige bunader i Oslo. Feirer man ett lite sted, så vil det jo være mange like bunader og det er jo litt kjedelig. Karl Johan og tilgrensende gater på 17. mai er bunadmekka

Ang. tilhørighet så bryr jeg meg egentlig ikke om hvordan folk velger bunaden sin. Lokal tilknytning er selvfølgelig hyggelig, men det er tross alt en norsk folkedrakt. Føler man seg norsk i sinn må det være lov å ha norsk bunad. Det er lov å gå med brasilianske fotballdrakter selv om man er norsk.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.