Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilke saker vinner og taper i den nye regjeringen, tror dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-13, 14:50   #41
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke saker vinner og taper i den nye regjeringen, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i hva fagkretser sier om karakterer i enkelte fag i 5. klasse, og synes argumentene på begge sider bærer preg av emosjoner og lite substans. Litt som OL.

Her kan du få en kjapp oversikt: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...-barnetrinnet/

Gammel 10-09-13, 14:52   #42
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i hva fagkretser sier om karakterer i enkelte fag i 5. klasse, og synes argumentene på begge sider bærer preg av emosjoner og lite substans. Litt som OL.

Utdanningsforbundet er i mot, og det har vært noen lenker til forskning svevende rundt. Har ikke satt meg inn i det, det har ikke vært det som har vært viktig for meg.

Og Utdanningsforbundet er ikke LO, sånn for hvemdetnåvar som leste feil.

Gammel 10-09-13, 14:54   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det har vel heller aldri vært noen limoer, egentlig. Men jeg skjønner at det er noe man sier som symbol for at ministere lever med litt pomp og prakt i hverdagen, liksom (og sikkerhet, da).

Ikke sånne lange, men jeg trodde faktisk at ministrene ble kjørt i pansrede biler. (Jeg lærte meg forskjellen på limo og strech limo den gangen vi var i New York.) Ikke for luksusen, men av sikkerhetsmessige årsaker.

Gammel 10-09-13, 14:54   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Her kan du få en kjapp oversikt: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...-barnetrinnet/

Takk. Jeg har for så vidt fått med meg at lærerne og forbundet er mot.

Nå var denne nokså ensidig, men hvis det er riktig at uavhengig forskning viser at det er kontraproduktivt, sier jeg gjerne nei. I den grad noen spør meg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 14:56   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ikke sånne lange, men jeg trodde faktisk at ministrene ble kjørt i pansrede biler. (Jeg lærte meg forskjellen på limo og strech limo den gangen vi var i New York.) Ikke for luksusen, men av sikkerhetsmessige årsaker.

Jeg tror faktisk utgangspunktet er at hvis det ikke er spesielle sikkerhetshensyn så er det ingen pansring o.l.

Jeg husker jeg møtte Støre, tilsynelatende alene, på gata da han var utenriksminister, samme dag som dommen mot Brevik falt. Da ble jeg glad og stolt av å bo i Norge.

Gammel 10-09-13, 14:58   #46
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Høyre har vel sagt at de er villige til å ofre karakterer i barneskolen, har de ikke? Ingen kilde, men jeg mener jeg har lest det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 15:00   #47
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Takk. Jeg har for så vidt fått med meg at lærerne og forbundet er mot.

Nå var denne nokså ensidig, men hvis det er riktig at uavhengig forskning viser at det er kontraproduktivt, sier jeg gjerne nei. I den grad noen spør meg.

Artikkelen (selv om den er publisert av Utdanningsforbundet) viser at både fagmiljøet, en stor forskningsrapport fra UiO 2011, samt OECD er i mot. Det veier ganske tungt. Når i tillegg Høyre støtter seg på en feilaktig konklusjon av OECD-rapporten, en konklusjon som OECD selv tilbakeviser, bør dette være en no-brainer.

Gammel 10-09-13, 15:05   #48
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Høyre har vel sagt at de er villige til å ofre karakterer i barneskolen, har de ikke? Ingen kilde, men jeg mener jeg har lest det.

Jeg og har lest det men husker ikke hvor.

Vesla ønsker seg ikke karakterer i barneskolen. Hun sliter skikkelig med matte og hun skjønner ikke hvorfor noen må minne henne på det med karakterer. At hun er sterk i både norsk og engelsk hjelper ikke da det går på selvfølelsen hennes.
Jeg tror det blir vondt verre for de som sliter.

Tror meg huske at Knut Arild har sagt han kan tenke seg Helse og omsorg, kan det stemme?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 15:10   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter med et inntrykk av at Høyre har forpliktet seg til dette med karakterer før de skjønte faktagrunnlaget, og ikke har fått til å snu sånn offisielt. Men de virker veldig halvhjertet på det nå. Jeg tror det blir en av deres "den kan vi ofre"-saker.

Gammel 10-09-13, 15:13   #50
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg sitter med et inntrykk av at Høyre har forpliktet seg til dette med karakterer før de skjønte faktagrunnlaget, og ikke har fått til å snu sånn offisielt. Men de virker veldig halvhjertet på det nå. Jeg tror det blir en av deres "den kan vi ofre"-saker.

Det gir meg litt flau smak. De snakker om kvalitetsheving av skolen og går til valg på et vedtak de egentlig ikke aner konsekvensen av.

Neste valg står jeg på stand for: JA, til forskningsbasert utvikling av den norske skolen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 16:01   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir med på "Ja til forskningsbasert tjenesteutvikling!" Jeg blir så utrolig frustrert over at noen tenker at slike ting kun handler om meninger og ideologi og politiske skillelinjer og ikke baserer seg på fakta (som forskere kommer frem til med flid og møye).

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 17:36   #52
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror FrP kommer til å kjøre frem eldresak, lovfestet rett til sykehjem og full pensjon for gifte og samboende.
Dernest poltiet.
Og så er jeg spent på hvem som vinner mhp asylpolitikk og bistand.

Venstre tror jeg kjører skole og miljø

KrF kommer til å kjøre frem kontantstøtte og bistand tror jeg.

Og høyre? Tja. Videreutdanning for lærere er vel det de har frontet mest. Og samferdsel.

Gammel 10-09-13, 17:41   #53
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg er veldig spent på hva slags helsepolitikk vi ender opp med.
Høyre, og sikkert flere, vil vel legge ned de regionale helseforetakene - for å spare penger, så klart. Vet nå ikke helt om de faktisk sparer noe på det.

Jeg er også veldig spent på kommunepolitikken, jeg tror det er mange bergensere som har skyhøye forventninger til Erna som statsminister og tror at alt skal bli så supert nå.

Nei, jeg er veldig usikker.

Gammel 10-09-13, 17:48   #54
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg kjenner jeg er veldig spent på hva slags helsepolitikk vi ender opp med.
Høyre, og sikkert flere, vil vel legge ned de regionale helseforetakene - for å spare penger, så klart. Vet nå ikke helt om de faktisk sparer noe på det.

[Bitter flåse-alert] Nei, de har jo antydet at de vil bruke 2-3 milliarder på sykehusreformer, såh. Og det er jo akkurat hva sykehusansatte ønsker seg, enda mer omlegginger som gir mindre produksjon/effektivitet og med lange kartlegginger for så å spare én seng.

FrP sier de vil kutte halvparten av de ikke-klinisk ansatte i helseforetakene (eller hva det nå kommer til å hete). Det gjør nok underverker for effektiviteten til de kliniske ansatte. Men det gjør kanskje ikke noe at ingen kaller inn pasientene, for Høyre sørger sikkert for at de ikke føler seg så syke likevel, når de bare tenker etter.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 17:49   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også spent på helsepolitikken. Og håper at de tenker seg om før de handler. De regionale helseforetakene er kanskje ikke det smarteste, men det er iksom ikke bare å fjerne dem heller.

Gammel 10-09-13, 17:51   #56
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

[Bitter flåse-alert] Nei, de har jo antydet at de vil bruke 2-3 milliarder på sykehusreformer, såh. Og det er jo akkurat hva sykehusansatte ønsker seg, enda mer omlegginger som gir mindre produksjon/effektivitet og med lange kartlegginger for så å spare én seng.

FrP sier de vil kutte halvparten av de ikke-klinisk ansatte i helseforetakene (eller hva det nå kommer til å hete). Det gjør nok underverker for effektiviteten til de kliniske ansatte. Men det gjør kanskje ikke noe at ingen kaller inn pasientene, for Høyre sørger sikkert for at de ikke føler seg så syke likevel, når de bare tenker etter.

FrP vil kvitte seg med slike som meg, altså.
Greit det, men da får de pinadø ta konsekvensene selv. Og det blir ikke _kortere_ kø.
Det er jo lenge siden sist vi hadde en sykehusreform, så nå er det på tide å riste litt løs igjen. Viktig å ikke blir for satt, vettu!

Gammel 10-09-13, 17:53   #57
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vil ikke høyresiden generelt sett kutte i offentlig sektor?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 17:54   #58
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare se, FrP begynner allerede: http://ipad.dagbladet.no/2013/09/10/.../frp/29191997/

Jeg tror det kan gå bedre enn fryktet. Og Solvik Olsen virker som en fyr som har hodet på plass, FrP eller ei.

:spår at FrP mister mesteparten av de velgerne som er brune og uspiselige til neste valg, og frykter sånn sett en oppsving for demokratene:

Gammel 10-09-13, 17:55   #59
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

FrP vil kvitte seg med slike som meg, altså.
Greit det, men da får de pinadø ta konsekvensene selv. Og det blir ikke _kortere_ kø.
Det er jo lenge siden sist vi hadde en sykehusreform, så nå er det på tide å riste litt løs igjen. Viktig å ikke blir for satt, vettu!

Tjah, hvis man tar med Osloprosessen (selv om det ikke var en reform, "bare" en omorganisering), så har det vel vært større omlegginger ganske så ofte de siste årene. Og de rødgrønne har altså ikke akkurat gjort en forbilledlig innsats på området heller.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 18:23   #60
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå klarer jeg ikke å se at skolen blir en vinner.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.