Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor mye i konfirmasjonsgave til barn man er fadder til

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-14, 11:03   #41
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til barn man er fadder til

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg repeterer meg selv i gavetråder, men tenker at det er greit å si at ikke alle gir like dyre gaver. Skjønner at veldig mange har andre gavetradisjoner enn min familie. To- tre tusen synes jeg er vilt mye penger

Vi gir ikke så dyre gaver til noen, vi. Ikke til hverandre heller.

Gammel 18-01-14, 11:43   #42
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi gir ikke så dyre gaver til noen, vi. Ikke til hverandre heller.

Ikke her heller. Mine fadderbarn har fått litt forskjellig faktisk. Og det handler litt om reise eller ikke osv.

Gammel 18-01-14, 11:56   #43
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg kom på at jeg faktisk er fadder til en komfirmant i år.
Vi har hatt minimalt med kontakt de siste 10 åra, til tross for at de bor i samme kommune.
Jeg tenker å gi 500 kr., kanskje lite.
Tantebarnet er fadderbarn og komfirmant neste år, her blir nok beløpet høyere.
Gjør man forskjell på tantbarn som man er og ikke er fadder til?
Ser for meg at alle får lik sum, sånn ca.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 18:38   #44
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av carmenzita, her.

Hos oss er det to konfirmanter(kusiner) i år. Den ene er jeg fadder på,og jeg er nok den eneste av oss to fadderne som vil være tilstede, jeg var også med på fødselen hennes så hun er litt spesiell for meg, jeg har gitt meg selv ett tak på 1500,- da jeg og må reise nordover i konfirmasjonen. Den andre kusina mi, blir det nok en gave til max 500,- Må reise til den konfirmasjonen også,men ikke fult så langt.

Vi må også reise dit, det koster litt det også ja. Nå vet jeg at den andre fadderen kjøper et spesielt liggeunderlag til 1600 kr.
Vi gir enten penger eller kjøper en sekk som han har ønsket seg til 2000.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 18:59   #45
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2000?

Vi gir Ca 1000 til fadderbarn/nevøer og nieser og jeg synes egentlig det er litt i overkant, men gjør det fordi noe mindre nok ville blitt ansett for å være kjipt (og kanksje 1000 også blir ansett som kjipt? )Jeg er ikke veldig begeistret over pengefokus til konfirmasjon og synes det tar fullstendig av beløpsmessig for tida.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 19:01   #46
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er vanlig varierer nok veldig.

Gammel 12-04-14, 19:15   #47
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hva som er vanlig varierer nok veldig.

Ingen tvil om det.

Gammel 12-04-14, 20:25   #48
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forøvrig hadde jeg ikke gitt mer til en nevø eller niese jeg var fadder til enn en nevø eller niese jeg ikke var fadder til.

Det gjør ikke vi heller. Jeg er like glad i dem og føler like stort ansvar for dem fadder eller ikke.

Forøvrig er taksten for tiden ca 1200 kr.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 20:33   #49
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir 1500,- til nieser og nevøer + fadderbarn vi ikke er i familie med. Fadderbarn familien får 1500,- + en gave.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 21:16   #50
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg huske ikkje kva eg ga fadderbarnet mitt men broren hans, altså min nevø som eg ikkje er fadder på, fikk iPad i fjor. Vi er en liten familie og eg har god økonomi så eg like å gi dyre gaver til dei få vi er.

Gammel 12-04-14, 21:33   #51
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er også en liten familie og har god økonomi, men iPad er i meste laget om vi ikke hadde spleiselag.

Gammel 12-04-14, 23:20   #52
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tråden får meg til å tenke på hva moren til mitt fadderbarn sa for 7-8 år siden. Hun påsto at det nå var helt vanlig å gi fadderbarn 10.000 kroner i konfirmasjonsgave. Jeg kjente i noen sekunder at jeg angret dypt på at jeg sa ja til å være fadder hvis hun så for seg de summene til barnet sitt.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 23:22   #53
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Hun påsto at det nå var helt vanlig å gi fadderbarn 10.000 kroner i konfirmasjonsgave.

Det er lov å prøve seg!

Gammel 12-04-14, 23:23   #54
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Tråden får meg til å tenke på hva moren til mitt fadderbarn sa for 7-8 år siden. Hun påsto at det nå var helt vanlig å gi fadderbarn 10.000 kroner i konfirmasjonsgave. Jeg kjente i noen sekunder at jeg angret dypt på at jeg sa ja til å være fadder hvis hun så for seg de summene til barnet sitt.

"Da blir h*n nok skuffet ", ville vært min umiddelbare (og eneste) reaksjon på noe slikt.

"Helt vanlig", du liksom. Herlighet, jeg kan ikke tenke meg å gi mine egne barn en slik sum en gang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 00:33   #55
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi er også en liten familie og har god økonomi, men iPad er i meste laget om vi ikke hadde spleiselag.

Eg har berre søstera mi og hennar to barn. Ingen svigerfamilie. Min bror er Jehovas Vitne og dei tantebarna tar ikkje i mot gåver.

Gammel 13-04-14, 00:40   #56
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Du trenger ikke forsvare noe som helst Tussa, jeg prøver bare å nyansere. Vi gjør forskjellige valg ut fra økonomi og livssituasjon, og mange av svarene (og summene) i denne tråden kan få folk til å steile. For det er helt klart store summer det er snakk om her, og jeg tror nok mange tenker at FP er fjernt fra RL når det gjelder svarene i denne tråden.

Gammel 13-04-14, 12:25   #57
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Det har du heilt rett i, Agenten, men det er jo også en del av det heile bildet. Mange slutte å gi julegaver til tantebarna ved konfirmasjon til dømes, men for meg føles det heilt fjernt å skulle gjere. Hadde eg hatt 15 stk av dei hadde eg nok tenkt annaleis.

Gammel 13-04-14, 14:14   #58
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Vi har kjøpt tursekker til fadderbarn og nieser/nevøer. Hvis ikke de liker å gå på tur, så trenger man det alltids til ferie, helgeturer med venner, til og fra studiested osv. For de mer turinteresserter har vi også vurdert telt eller stormkjøkken. Sovepose, grevlingtrekk, kniv mm. Jeg har av prinsipp gitt gaver og ikke penger så langt, men det er fordi disse ikke har vært så flnk med penger. Ville ikke at pengene skulle gå til en tur på kino eller et dataspill.

Gammel 13-04-14, 14:37   #59
Chablis
Drømmer

Standard

Dette er en gutt som er veldig flink med penger, har derfor ingen problem med å gi han det. Dette er penger han uansett får lov til å bruke nå.

Gammel 13-04-14, 14:38   #60
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Det har du heilt rett i, Agenten, men det er jo også en del av det heile bildet. Mange slutte å gi julegaver til tantebarna ved konfirmasjon til dømes, men for meg føles det heilt fjernt å skulle gjere. Hadde eg hatt 15 stk av dei hadde eg nok tenkt annaleis.

Det mener jeg også, vi slutter derfor ikke å gi gaver . Vi har ikke mer enn 8 nevøer/nieser da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.