|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Når erstatningsprodusenter forteller at morsmelk ikke er bra nok så er veien til annen drikke kortere enn til morsmelk. Typisk så får mødrene gratisprøver på sykehuset, og begynner å tynne ut disse med skittent vann når de kommer hjem fordi de ikke har råd og tilgang på mer mme. Og vips, så kommer ikke morsmelkproduksjonen i gang heller, og tragedien er etablert.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?lucifine, du må nok tenke deg om både en og to ganger, altså. At det er vanskelig å få støtte for å gi MME hos en del helsesøstre og tildels vanskelig å få rett informasjon, er så sin sak, og jeg vet hvor fortvilende det er når ammingen ikke fungerer og ungen ikke får nok mat, men det har virkelig ingenting å gjøre med det kjøret Nestlé og andre MME-produsenter driver med i fattige land. Ingenting.
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?
Gjør de ikke? Jeg har prøvd å google, men de nevnes jo ikke med navn noe sted.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Jo, de nevnes i rapporten.
Du kan laste ned rapporten herfra (pdf).
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Takk.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Dette er sikkert et dumt spørsmål, men Nestlé eier jo en haug med datterselskap, går dere rundt og husker alle dem, eller står det noe sted på embalasjen at de er "under" Nestlé? Jeg boikotter alt som er Nestlé direkte, men jeg synes det er veldig vanskelig å vite om alle andre, og har ikke satt meg veldig inn i det.
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Eldste fikk nan fordi det var det hun foretrakk og tålte best. Vi var innom alle de andre mme merkene også. Yngste startet med nan, brukte noen andre også før han gikk over til mme på blå resept.
|
|
|
#9 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Hjelper det? Denne boikotten? For har ikke dette vært ett issue i flere tiår? Jeg fatter ikke at de fortsatt gjør dette? Hvordan kan de leve med deg selv og hvorfor finnes det ikke lover mot dette?
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Før kledte de seg ut i hvite frakker og dro rundt og delte ut gratisprøver. Mødrene trodde jo selvsagt at de var helsearbeidere og visste best. Det finnes sikkert mange produsenter av barnemat som er dodgy, men i Norge så føres det vel nesten bare Småfolk, Hipp og Nestle? I vanlige butikker så tror jeg at jeg bare har sett Nestle og Hipp som selger MME. Jeg har ikke barn med allergier så det vet jeg ikke hvem som produserer. Selv om det sikkert er mange som er verre så er det faktisk et poeng å "ta" de som er størst. For resten av industrien har en tendens til å følge etter. De setter som regel standard. Derfor har sweatshopene til Nike fått mye oppmerksomhet, arbeidsvilkårene hos Mc Donalds osv. Ikke fordi andre er så mye bedre, men bedring der fører til bedre kår jevnt over. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Hvis man ikke har diagnose i hvert fall, for barn med diagnose får oftest Nutramigen, og det produseres ikke av Nestlé.
|
|
|
|
#13 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg boikotter og har ikke ett eneste produkt med Nestlé på i skapet. Men jeg greier ikke å henge med på datterselskap som produserer under et annet navn og feiler nok der. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Her en oversikt over Nestlémerkene: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nestlé_brands
|
|
|
#15 |
|
Curlingkone
|
Og L' oreal eier Lancome også.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg syns i grunnen artikkelen sier at nestle har prøvd å endre dette og stort sett har fått det til, men at det fortsatt finnes unntak.
|
|
|
#17 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg unngår Nestlè, produkter fra Israel og Dole frukt hvor det er nogenlunde greit å gjøre nettopp det. Men ante virkelig ikke at Nestlè eide Hjem-Is, der kjenner jeg at jeg sliter litt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg er enig med Poly! Jeg undret meg litt over at ingen ser ut til å ha tenkt gjennom akkurat det? Men presset skal selvfølgelig fortsette å være der.
|
|
|
#19 |
|
Tankefull
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg prøver å unngå bruk av Nestle, og boikotter barnemat og MME derfra (også når jeg hadde småbarn). Jeg bruker ikke kaffe fra Nescafe, men vi har en frokostblanding av merket Nestle på handlelisten i ny og ne.
|
|
|
#20 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg dropper Hjem-is, ellers ikke noen boikott.
|
![]() |
|
|