Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Flaskemating

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-12, 18:47   #41
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flaskemating

Anbefaler mamille.no. Der får du leid til 25,- dagen.

Gammel 15-10-12, 15:31   #42
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Palmen, etter info jeg har fått i dag, vil jeg gå så langt som å avbefale Calma-flaskene, dessverre.

Vi har brukt flaskene siden juni, og har hatt 10 flasker i rotasjon (jepp, solid investering!). Imidlertid ser jeg nå at en av skivene i smokken begynner å bli veldig slitt, og jeg skulle derfor bytte dem ut. Det viser seg imidlertid at denne ikke selges løst, og man må derfor kjøpe hele smokken på nytt, til 129,- pr stk.

Kjenner at jeg er skuffet etter dialogen med Medela. Min forståelse av smokk er tydeligvis ikke den samme som deres - hver smokk (Og da menes hele) har en levetid på 1-3 måneder... Jeg trodde dette var snakk om silikondelen av smokken.

Gammel 15-10-12, 15:48   #43
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Oj, ja det var nyttig info Saint. Er ikke 1-3 mnd levetid veldig kort? I hvertfall mtp at man har mange flasker i rotasjon?

Svigerinnen min er i uk i dag og kjøper med sterilisator og avent flasker til meg. Jeg foretrekker benksterilisator over den i mikro for vi har ikke mikro på kjøkkenet. Da er vi såvidt i gang med mate-delen av utstyrskjøp!

Gammel 15-10-12, 16:11   #44
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Oi, det var kort levetid ja, Saint. Avent sine holder ganske mye lenger, husker ikke helt hvor ofte vi byttet i starten, men der får en i det minste kjøpt smokkene "løst". Flaskene har vi hatt hele veien, nesten ingen av dem vi har måttet bytte. Bra at du får handlet inn via UK, Palmen, det er vel en del billigere også. Og benksterilisator er gull, jeg likte det mye bedre enn mikrovarianten.

Gammel 15-10-12, 16:24   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pjokken har fått flaske dann og vann i drøyt tre år (på "fulltid" det første året), og flaskene (Avent) er fortsatt helt fine. Har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt.

Gammel 15-10-12, 16:35   #46
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker MAM sine flasker og sutter, og jeg er veldig fornøyd. Har 8 stykker, for det passer omtrentlig med døgnbehovet. Alle delene vaskes i oppvaskmaskinen, og så koker jeg alt sammen i pinnekjøttkjelen hver kveld. Ikke spesielt arbeidskrevende i det hele tatt. MAM-flaskene bestod tidligere av flere deler, men nå er det ikke slik lengre. Det er kun flaske, sutt, og den ringen man fester sutten i og skrur på flaska.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 16:41   #47
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er derfor jeg går for Avent fra starten nå, Marit K, fordi det er få deler. Jeg likte veldig godt dr brown flaskene, men 5 deler pr flaske pr baby blir rett og slett for mye styr.

Jepp ingling, vi hadde den samme strilisatoren sist også, men i gammel modell, og den var gull!

Gammel 15-10-12, 23:43   #48
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er ikke helt stuerent tips men jeg kommer med det likevel:
Lag opp flasker for ett par måltider-inntil ett døgn av gangen og ha klart i kjøleskapet. Offentlig anbefales det å lage ny flaske hver gang men gjort hygienisk osv så skal dette fungere helt fint. Det gjøres slik på mange barne/barselavdelinger også. Vi gjorde det slik: Brukte Hipp og fulgte oppskriften. Nysteriliserte flakser og kokt vann. Blanda til. Hurtigavkjølte i vasken med iskaldt vann og så putta vi de rett i kjøleskapet. Varmet opp før hver måltid. Det var veldig behagelig, så behagelig det kan bli når en er alene med to babyer som er nå-dør-jeg-på-meg-sultne.

Gammel 15-10-12, 23:55   #49
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Vi brukte avvent sine flasker, godt fornøyd - iallfall med de med få deler. Anbefaler mikrosterilisator også, tror neppe vi kunne klart oss uten - det føles iallfall sånn; men nå gikk det ca 16 flasker i døgnet i starten da...

Siterer dette i sin helhet. Og det gikk MINST 16 flasker i døgnet.
Jeg mener vi hadde 20 flasker stående i det ene kjøkkenskapet. Og det var sjelden at det var mer enn en eller to stående i skapet. Resten var i mikrosterilisatoren og i grytekok. De spiste grassat mye de første mnd. Hver tredje time var gjennomsnittet, men det kunne OFTE gå bare en til to timer også.

Gammel 15-10-12, 23:57   #50
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Dette er ikke helt stuerent tips men jeg kommer med det likevel:
Lag opp flasker for ett par måltider-inntil ett døgn av gangen og ha klart i kjøleskapet. Offentlig anbefales det å lage ny flaske hver gang men gjort hygienisk osv så skal dette fungere helt fint. Det gjøres slik på mange barne/barselavdelinger også. Vi gjorde det slik: Brukte Hipp og fulgte oppskriften. Nysteriliserte flakser og kokt vann. Blanda til. Hurtigavkjølte i vasken med iskaldt vann og så putta vi de rett i kjøleskapet. Varmet opp før hver måltid. Det var veldig behagelig, så behagelig det kan bli når en er alene med to babyer som er nå-dør-jeg-på-meg-sultne.

Vi gjorde det samme. Og det var de på sykehuset som gav meg tipset. Som hun ene barnepleieren (som forresten var tvillingmamma selv) sa "Med to skrubbsultne småtroll så er det veldig greit å kunne grabbe en flaske uten å måtte koke opp vann osv..."

Gammel 16-10-12, 00:02   #51
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Hvordan varmet dere opp da, Taien og Acino? Sist fulgte jeg boken til punkt ogbprikke, men dere har et viktig poeng ift å være alene med to sultne babyer. Må vurdere en pragmatisk linje da. ....

Gammel 16-10-12, 00:14   #52
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Løsningen på varmtvann Dette er en genial greie, vi har lagt inn en sånn på det nye kjøkkenet vårt, og har alltid 2 liter kokt vann i en egen kran, det er bare å tappe i vei.

Gammel 16-10-12, 01:40   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir småhissig av å lese om sykehusansatte som råder folk til å blande MME på måter som er frarådet av WHO. Min yngstemann var av de som helt nyfødt på sykehus fikk ferdigblandet MME merket med tre dagers holdbarhet, og det synes jeg er helt uakseptabelt. Folk må gjøre som de vil selvfølgelig, men jeg synes ikke det er greit at sykehus praktiserer mating av nyfødte på denne måten.

Har man nykokt vann i termos jevnt, kaldt vann i kjøleskap (eller kjølebag når man er på tur) + ferdigdispensere med MME, så tar det ikke mange sekundene å blande til en flaske MME. Man lærer seg bare blandingsforholdene det er behov for, og da er det aldri behov for å kjøle ned eller varme opp ytterligere - noe som kan være ganske tidsbesparende.

Sist redigert av Irma : 16-10-12 kl 13:57.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 08:47   #54
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Irma i at sykehusene virkelig gjør en for dårlig jobb i å følge retningslinjene på MME de oppbevarer og på informasjonsfronten generelt. Alt jeg har lært om MME og flaskemating har jeg lært her, på Flaskeposten og i den fantastiske flaskematingsboken. Helsevesenet kan skremmende lite...

Jeg skulle gjerne hatt en sånn kran som Pamina viser, den ser helt genial ut! Men altså, koke vann og fylle på termos og ha kokt kaldt vann i kjøleskap og ferdigutmålt pulver funker kjempefint og går veldig raskt. Jeg ville nok prøvd det helt i starten i hvert fall, selv om jeg absolutt ser argumentasjonen for å blande ferdig når en skal mette to sultne på løpende bånd.

Gammel 16-10-12, 10:01   #55
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Som sagt så fulgte jeg alle anbefalinger sist, og vannkoker/kaldt kokt vann i kjøleskapet og pulverdispenser funker det, men det er volumet jeg må se på. Clas Ohlson har en vannkoker som varmer til 40 grader, den er også et alternativ. Da kan jeg koke opp vann, avkjøle det og varme til 40 grader før blanding.

Gammel 16-10-12, 10:09   #56
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Som sagt så fulgte jeg alle anbefalinger sist, og vannkoker/kaldt kokt vann i kjøleskapet og pulverdispenser funker det, men det er volumet jeg må se på. Clas Ohlson har en vannkoker som varmer til 40 grader, den er også et alternativ. Da kan jeg koke opp vann, avkjøle det og varme til 40 grader før blanding.

Det var neimen ikke dumt!

Gammel 16-10-12, 10:14   #57
ingling

ingling sin avatar

Standard

Den vannkokeren høres smart ut! Skal vurdere en sånn dersom vi havner på flasker igjen, gitt. Skjønner godt at en må vurdere volum og sånt med to barn altså, jeg mente ikke noe annet.

Gammel 16-10-12, 10:35   #58
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Jeg har en tvillingmamma i barselgruppen, og hun har gått over til romtemperert melk. Bruker mye ferdigblandet på kartong når hun er ute.

Vi har en Phillips (tror jeg) vannkoker som koker opp til 40grader. Veldig kjekt og greit. Lurer på om IzziCreo her inne har erfaring med flaskevarmer?

Gammel 16-10-12, 13:15   #59
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Palmen, sjekket du linken jeg la inn over her? Den er genial altså.

Gammel 16-10-12, 14:04   #60
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Mulig jeg misforstår det du skriver her, men så vidt jeg husker så er hele poenget med de nyeste retningslinjene at pulveret skal blandes i vann som er over 70 grader, for å ta liv av et-eller-annet som jeg ikke husker navnet på?

Vi har gjort det slik:
1. Kokt vann i tåteflaska
2. Bland i pulver og rist
3. Hell i kaldt vann

Vi har hatt en fast oppskrift på ulike mengder testet ut med å blande kaldt og kokt vann på forhånd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:00.