Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 14:19   #41
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er helt uinteressert i om gymkarakteren trekker snittet opp eller ned, jeg er mye mer interessert i om den fremmer eller saboterer muligheten til å få liv i de inaktive. Jeg er tilbøyelig til å tro at den saboterer.

Jeg tenker egentlig at vurderingen i gym bør være deltatt/ikke deltatt.

Gammel 20-08-12, 14:22   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg tenker egentlig at vurderingen i gym bør være deltatt/ikke deltatt.

Dt syns ikke jeg, av grunnene som Bai tar opp. Det er viktig at alle har noe de kan hevde seg i, og for noen elever er gym det eneste.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:25   #43
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dt syns ikke jeg, av grunnene som Bai tar opp. Det er viktig at alle har noe de kan hevde seg i, og for noen elever er gym det eneste.

Ja, derav tanken om at deltatt/ikke deltatt kunne være et valg. (Dere vil ikke tro hvor kjepphøy jeg var i dette spørsmålet som tenåring. Eller, jo, kanskje. )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:27   #44
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes ikke det skal være sånn at noen elever kun skal klare å hevde seg i gym heller, jeg da. Som flere skriver over her - Det er ikke mange yrker der gymkarakteren er grunnleggende for videre studier.

Gammel 20-08-12, 14:29   #45
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har lese gjennom formålet med faget (http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...d=0&gmi=194567). Det som er nytt er formuleringa i siste avsnitt:

Sitat:

Opplæringa skal gje elevane eit utgangspunkt for livslang rørsleglede og meistring ut frå eigne føresetnader. I den særlege vurderingsordninga som gjeld for dette faget, er dette ivareteke ved at innsatsen til elevane er ein del av grunnlaget for vurdering. I mange kompetansemål vil det òg vere relevant å ta omsyn til elevane sine føresetnader i vurderinga.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:29   #46
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt uinteressert i om gymkarakteren trekker snittet opp eller ned, jeg er mye mer interessert i om den fremmer eller saboterer muligheten til å få liv i de inaktive. Jeg er tilbøyelig til å tro at den saboterer.

Klart den saboterer.
I hvert fall om det er som flere jeg kjenner har opplevd (sånn i gamle dager da vi gikk på u.skole og vgs.) at innholdet i gymtimene ble bestemt ut fra a)hva læreren like, b)hva favorittelevene likte (og var veldig god i) eller c)hvilket vær og føre det var. Jeg har noen bekjente som ble veldig god i sandvolleyball etter 3 år med bare det. Selv ble jeg veldig god i basket og landhockey, det var det som det var lettest å overtale læreren til.

Gammel 20-08-12, 14:30   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, derav tanken om at deltatt/ikke deltatt kunne være et valg. (Dere vil ikke tro hvor kjepphøy jeg var i dette spørsmålet som tenåring. Eller, jo, kanskje. )

Jo, det kan jeg godt tenke meg. Og temmelig arrogant også.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes ikke det skal være sånn at noen elever kun klarer å hevde seg i gym heller, jeg da. Som flere skriver over her - Det er ikke mange yrker der gymkarakteren er grunnleggende for videre studier.

Selvsagt "skal det ikke være sånn", men sånn er det nå engang. Videre studier tar utgangspunkt i et karaktergjennomsnitt, så sånn sett kan man si at ingen av karakterene isolert sett er viktig for videre studier. Jeg har for øvrig pekt på en rekke yrker hvor gode gymferdigheter er en fordel. Dessuten er ikke karakterer kun til for å få deg videre. Hvis du har toere over hele linja ellers, kan det gjøre ganske mye med selvfølelsen å få en femmer i gym. Jeg syns det i seg selv også har en verdi.

Gammel 20-08-12, 14:31   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man skal måles på resultat i gym. Hva skal man da måles etter? Skal lille Petter på 140 på åttende trinn ha samme mål som Martin på 1.80 i lengdehopp, løp og høydehopp?

Jeg måtte jobbe meg fram til akseptable karakterer i gym. Jeg var ikke noen atlet, snarere tvert i mot. Jeg likte heller ikke faget. Da jeg innså at karakterene var viktige var det gym jeg hadde noe å få på. Jeg tok meg sammen på innsatsfronten og framgangen ble belønnet. Å få s eller 6 i gym var nok uoppnåelig pga treg kropp, men jeg klarte likevel å karre meg opp fra G til M på ungdomsskolen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:31   #49
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Klart den saboterer.
I hvert fall om det er som flere jeg kjenner har opplevd (sånn i gamle dager da vi gikk på u.skole og vgs.) at innholdet i gymtimene ble bestemt ut fra a)hva læreren like, b)hva favorittelevene likte (og var veldig god i) eller c)hvilket vær og føre det var. Jeg har noen bekjente som ble veldig god i sandvolleyball etter 3 år med bare det. Selv ble jeg veldig god i basket og landhockey, det var det som det var lettest å overtale læreren til.

Nå er nok læreplanen litt meir detaljert enn som så. Det er konkrete kompetansekrav, som i alle andre fag.

Gammel 20-08-12, 14:38   #50
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Nå er nok læreplanen litt meir detaljert enn som så. Det er konkrete kompetansekrav, som i alle andre fag.

Det kan godt hende, men Rus erfaringer stemmer temmelig godt med mine. Jeg håper jo inderlig at det har endret seg i de seinere år.

Det var visst meninga jeg skulle bli god i fotball og volleyball. Ja, også hadde vi orientering en gang i året. Det var kjempegøy!

Gammel 20-08-12, 14:39   #51
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det den gang også.

:reform 94-barn:

Gammel 20-08-12, 14:44   #52
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg har same inntrykk som dykk, frå eigen skulegang. Men eg har inntrykk av at det er annleis nå, fordi krava til dokumentasjon er å mykje høgare. Eg har i alle fall høyrd kollegaer diskutere korleis dei skal kunne sette karakter på ho som nekter å delta i dansinga, for ho har jo ikkje vist kompetanse, og liknande problemstillingar.

Gammel 20-08-12, 14:49   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det jeg syns er problematisk er at mange skoler ikke har lærere som er utdannet i gym, så elever får standpunktkarakter fra folk som ikke har utdannelse i faget.

Gammel 20-08-12, 14:51   #54
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest annet enn HI, men jeg synes det er fint at innsatsen teller når det nå en gang er karakter i gym. Jeg synes man heller burde droppe karaktersettingen der og forsøke å gjøre ungene/ungdommene glade i fysisk aktivitet og friluftsliv. La gymmen bli et pusterom fra karaktermaset rett og slett, men hvis det ikke funker med bestått/ikke bestått basert på deltakelse så er det i hvert fall fint at innsatsen verdsettes.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:51   #55
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Eg har same inntrykk som dykk, frå eigen skulegang. Men eg har inntrykk av at det er annleis nå, fordi krava til dokumentasjon er å mykje høgare. Eg har i alle fall høyrd kollegaer diskutere korleis dei skal kunne sette karakter på ho som nekter å delta i dansinga, for ho har jo ikkje vist kompetanse, og liknande problemstillingar.

Skrekk og gru. Dansing, det hadde jeg fortrengt.

Jeg håper at mine barn finner mye mer glede i gym-faget enn meg og med eldste ser det ganske lystig ut. Hun er sosialt utadvent og elsker å være i store grupper og utfolde seg.

Gammel 20-08-12, 14:52   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det har ikkje vore lov å vektlegge innsats i nokon fag, etter innføringa av Kunnskapsløftet i 2006. Nå er det kompetansemål (altså ferdigheitskrav) som skal vurderast.

Så rart, jeg husker veldig godt at dette var et diskutert tema, for vi som var flinke i gym ville selvfølgelig få god karakter bare i egenskap av det, men så kom jo både teori og innsats inn i bildet og jeg synes at det var spesielt urettferdig at 6'er Kari fikk det i gym også, det ene faget hun var ræva i.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:02   #57
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så rart, jeg husker veldig godt at dette var et diskutert tema, for vi som var flinke i gym ville selvfølgelig få god karakter bare i egenskap av det, men så kom jo både teori og innsats inn i bildet og jeg synes at det var spesielt urettferdig at 6'er Kari fikk det i gym også, det ene faget hun var ræva i.

Det er ulik praksis som er utprøvd i ulike læreplaner. Frå 2006 til denne endringa nå, har ikkje det vore lov.

Gammel 20-08-12, 15:10   #58
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det kan jeg godt tenke meg. Og temmelig arrogant også.

Neeeeei.

Men nå er jeg voksen og synes altså det er et vanskelig og viktig spørsmål.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:13   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men nå er jeg voksen og synes altså det er et vanskelig og viktig spørsmål.

Godt!

Gammel 20-08-12, 15:27   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal andre mål vektlegges er det i alle fall viktig med stor grad av variasjon i faget (noe jeg regner med at dagens planer legger opp til).

Jeg gikk på en ungdomsskole hvor det som betydde noe var håndball, løping og svømming. De som var flinke i dans fikk aldri vist seg fram. Jentene som var dyktige i fotball fikk aldri vist det siden fotballen var forbeholdt guttene .

Jeg var rask på sykkel, men fikk ikke vist det fram før på vgs hvor jeg fikk lov å bruke sykkel i stedet for løping på utholdenhetstestene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.