Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 19:58   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Nå spaserer jeg sjelden langs Akerselva, men jeg har da stoppet og hjulpet mennesker i nød opptil flere ganger her jeg bor, også rusede. Det faller meg helt naturlig. Hadde vedkommende opptrådt truende eller upassende på noen måte ville jeg kanskje vegret meg for å gå bort alene, men hittil har ikke det vært noe problem.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:55   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Niks. Jeg stopper ikke og hjelper folk. Jeg tør ikke.

Det finnes riktignok unntak. Hvis det f.eks. er eldre mennesker, eller barn, eller folk med barn, og jeg SER at de skader seg, da hjelper jeg. Men å gå bort til en som ligger ved Akerselva og blør, det ville jeg ikke gjort, nei.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 18:13   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Niks. Jeg stopper ikke og hjelper folk. Jeg tør ikke.

Det finnes riktignok unntak. Hvis det f.eks. er eldre mennesker, eller barn, eller folk med barn, og jeg SER at de skader seg, da hjelper jeg. Men å gå bort til en som ligger ved Akerselva og blør, det ville jeg ikke gjort, nei.

Pingle. Hva pokkern kan en stakkars mann som ikke klarer å reise seg opp gjøre mot deg?

: provosert :

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:52   #4
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Pingle. Hva pokkern kan en stakkars mann som ikke klarer å reise seg opp gjøre mot deg?

: provosert :

Burde kanskje presisert at jeg ikke tar i blod, uansett hvordan folk ser ut utenpå. Jeg tar ikke sjansen på å pådra meg smitte.

Hadde jeg derimot vært utstyrt med solide gummihansker, så kanskje. Men jeg ville heller ikke gitt munn-mot-munn uten å ha maske.

Dessuten ser jeg situasjonen an. Jeg mener at ut i fra beskrivelsen i hovedinnlegget ville jeg ikke valgt å hjelpe. Delvis fordi personen sannsynligvis var ruset, og delvis fordi han ikke var så veldig hardt skadet. Et kutt i hodet kvalifiserer normalt ikke til ambulanse. Grunnen til at han ikke greide å reise seg var mest sannsynlig at han var ruset. Og fordi han var ruset måtte han ha hjelp av akuttbil eller ambulanse. Ut i fra hovedinnlegget oppfatter jeg at det dessuten var "ett minutt" fra legevakten, noe som tilsier at vedkommende sikkert kunne gått. Eller rettere sagt - hvis jeg hadde falt og slått meg måtte jeg enten gått eller tatt drosje. Men fordi dette var en rusmisbruker greide han ikke stå på beina, og han ville mest sannsynlig ikke fått drosje.

Gammel 11-04-07, 11:34   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Burde kanskje presisert at jeg ikke tar i blod, uansett hvordan folk ser ut utenpå. Jeg tar ikke sjansen på å pådra meg smitte.

Hadde jeg derimot vært utstyrt med solide gummihansker, så kanskje. Men jeg ville heller ikke gitt munn-mot-munn uten å ha maske.

Dessuten ser jeg situasjonen an. Jeg mener at ut i fra beskrivelsen i hovedinnlegget ville jeg ikke valgt å hjelpe. Delvis fordi personen sannsynligvis var ruset, og delvis fordi han ikke var så veldig hardt skadet. Et kutt i hodet kvalifiserer normalt ikke til ambulanse. Grunnen til at han ikke greide å reise seg var mest sannsynlig at han var ruset. Og fordi han var ruset måtte han ha hjelp av akuttbil eller ambulanse. Ut i fra hovedinnlegget oppfatter jeg at det dessuten var "ett minutt" fra legevakten, noe som tilsier at vedkommende sikkert kunne gått. Eller rettere sagt - hvis jeg hadde falt og slått meg måtte jeg enten gått eller tatt drosje. Men fordi dette var en rusmisbruker greide han ikke stå på beina, og han ville mest sannsynlig ikke fått drosje.

Man er ikke nødvendigvis nødt til å ta i blod for å hjelpe.

Og hvis du hadde giddet å lese, så hadde du sett at han TRENGTE hjelp, og at han ikke klarte å reise seg. Da er det vanskelig å gå.

Men selvfølgelig. Jeg klarer nok ikke lære deg empati og respekt for medmennesker som er i vanskelige situasjoner gjennom et innlegg i et forum.

Gammel 11-04-07, 13:28   #6
bina
Ustabil

Standard

Man er ikke nødvendigvis nødt til å ta i blod for å hjelpe.

Og hvis du hadde giddet å lese, så hadde du sett at han TRENGTE hjelp, og at han ikke klarte å reise seg. Da er det vanskelig å gå.

Men selvfølgelig. Jeg klarer nok ikke lære deg empati og respekt for medmennesker som er i vanskelige situasjoner gjennom et innlegg i et forum.

Misforsto jeg da hovedinnlegget? Var ikke essensen:

• Mannen blør fra et kutt i hodet
  • Han befinner seg et halvt minutt fra legevakten
  • Han er ruset
  • Alt han vil er å få vite nødnummeret (underforstått: mannen er bevisst, han er våken, han har telefon)
  • Han ble ikke tatt på alvor av nødsentralen
Jeg mener at man KUN ringer nødsentralen hvis det står om liv eller død. Du ringer ikke 113 fordi barnet ditt har øreverk eller du har vondt i halsen, ei heller for kuttskader. Du ringer 113 når det står om liv, og rask legebehandling er helt nødvendig for å overleve. Du ringer 113 når noen får hjerteinfarkt eller ikke puster, eller hovedpulsåra er revet over og blodet spruter.

Slik jeg oppfatter deg så syns du at nødsentralen skulle hjulpet denne mannen fordi han ikke greide å hjelpe seg selv. Selv om hovedårsaken til at han ikke greide å hjelpe seg selv var at han var ruset.

Jeg skjønner at du opplevde situasjonen som dramatisk og opprørende. Jeg har selv vært i en lignende situasjon, hvor jeg var den som hjalp et skadet menneske. Det gjør noe med en, og man tenker mye på det, det tror jeg er helt naturlig. Men jeg tror at man når man står midt oppi situasjonen kan ha lett for å feilvurdere. Et blødende sår i hodet er ikke nødvendigvis livstruende.

Gammel 11-04-07, 09:59   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vegrer meg også mot å få blod på hendene med mindre det er familie, men det er ikke alt blodet fra de heller jeg vil ha på meg. Vurderer å skaffe engangshansker til å ha i lommen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 10:13   #8
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg vegrer meg også mot å få blod på hendene med mindre det er familie, men det er ikke alt blodet fra de heller jeg vil ha på meg. Vurderer å skaffe engangshansker til å ha i lommen.

Jeg har vurdert å skaffe hansker til å ha i bilen. Hadde noen i førstehjelpsputa i bilen før, men de ble brukt en gang, og siden ikke erstattet. Men jeg tror ikke realistisk sett at jeg kommer til å gå med engangshansker i lommen. Er tross alt ganske sjelden jeg dumper over fremmede, blødende mennesker. Men tanken er ikke dum.

Gammel 11-04-07, 12:03   #9
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Jeg hadde stoppet.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 16:03   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg blander ikke. Spørsmålet var fra starten av, "Hva ville DU gjort?", og det har du svart klart og tydelig på at du ikke ville hjulpet. SPESIELT ikke rusmisbrukere.

Ambulanseutrykning eller ikke er et spørsmål som er opp til de på alramsentralen, men en eller annen hjelp for en som blør fra et kutt i hodet uten krefter eller mulighet til å reise seg opp, burde det ikke være umulig å forvente. I anstendighetens navn.

Gammel 11-04-07, 16:05   #11
bina
Ustabil

Standard

Jeg blander ikke. Spørsmålet var fra starten av, "Hva ville DU gjort?", og det har du svart klart og tydelig på at du ikke ville hjulpet. SPESIELT ikke rusmisbrukere.

Ambulanseutrykning eller ikke er et spørsmål som er opp til de på alramsentralen, men en eller annen hjelp for en som blør fra et kutt i hodet uten krefter eller mulighet til å reise seg opp, burde det ikke være umulig å forvente. I anstendighetens navn.

OK, du forvirrer meg. Var du ikke også opprørt over at alarmsentralen ikke tok mannen på alvor når han ringte selv, og at du måtte ringe to ganger før de endelig kom?

Men ser jo i et annet innlegg at du har problemer med å forholde deg til helsevesenet generelt, det forklarer jo litt.

Gammel 11-04-07, 16:12   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

OK, du forvirrer meg. Var du ikke også opprørt over at alarmsentralen ikke tok mannen på alvor når han ringte selv, og at du måtte ringe to ganger før de endelig kom?

Men ser jo i et annet innlegg at du har problemer med å forholde deg til helsevesenet generelt, det forklarer jo litt.

Dette er for dumt.

Gammel 11-04-07, 16:19   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja jeg hadde selvfølgelig stoppet (og jeg gjør det ofte etter Akerselva). Takk og pris har jeg ikke kommet dithen enda at jeg har begynt å sortere hvem jeg hjelper og ikke hjelper ... samme faen for meg om det er en mann i dress eller rusmisbruker som trenger hjelp, et menneske er et menneske ......

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.