|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Nå spaserer jeg sjelden langs Akerselva, men jeg har da stoppet og hjulpet mennesker i nød opptil flere ganger her jeg bor, også rusede. Det faller meg helt naturlig. Hadde vedkommende opptrådt truende eller upassende på noen måte ville jeg kanskje vegret meg for å gå bort alene, men hittil har ikke det vært noe problem. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Niks. Jeg stopper ikke og hjelper folk. Jeg tør ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...
Pingle. Hva pokkern kan en stakkars mann som ikke klarer å reise seg opp gjøre mot deg? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Burde kanskje presisert at jeg ikke tar i blod, uansett hvordan folk ser ut utenpå. Jeg tar ikke sjansen på å pådra meg smitte. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Misforsto jeg da hovedinnlegget? Var ikke essensen:
Slik jeg oppfatter deg så syns du at nødsentralen skulle hjulpet denne mannen fordi han ikke greide å hjelpe seg selv. Selv om hovedårsaken til at han ikke greide å hjelpe seg selv var at han var ruset. Jeg skjønner at du opplevde situasjonen som dramatisk og opprørende. Jeg har selv vært i en lignende situasjon, hvor jeg var den som hjalp et skadet menneske. Det gjør noe med en, og man tenker mye på det, det tror jeg er helt naturlig. Men jeg tror at man når man står midt oppi situasjonen kan ha lett for å feilvurdere. Et blødende sår i hodet er ikke nødvendigvis livstruende. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Jeg vegrer meg også mot å få blod på hendene med mindre det er familie, men det er ikke alt blodet fra de heller jeg vil ha på meg. Vurderer å skaffe engangshansker til å ha i lommen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Jeg har vurdert å skaffe hansker til å ha i bilen. Hadde noen i førstehjelpsputa i bilen før, men de ble brukt en gang, og siden ikke erstattet. Men jeg tror ikke realistisk sett at jeg kommer til å gå med engangshansker i lommen. Er tross alt ganske sjelden jeg dumper over fremmede, blødende mennesker. Men tanken er ikke dum. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
https://www.giblod.no/
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Jeg hadde stoppet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Jeg blander ikke. Spørsmålet var fra starten av, "Hva ville DU gjort?", og det har du svart klart og tydelig på at du ikke ville hjulpet. SPESIELT ikke rusmisbrukere. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
OK, du forvirrer meg. Var du ikke også opprørt over at alarmsentralen ikke tok mannen på alvor når han ringte selv, og at du måtte ringe to ganger før de endelig kom? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Ja jeg hadde selvfølgelig stoppet (og jeg gjør det ofte etter Akerselva). Takk og pris har jeg ikke kommet dithen enda at jeg har begynt å sortere hvem jeg hjelper og ikke hjelper ... samme faen for meg om det er en mann i dress eller rusmisbruker som trenger hjelp, et menneske er et menneske ...... |
|
|
|
![]() |
|
|