|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 'I forhold til'Sånn ellers irriterer jeg meg over all den konstanteringen som skjer overalt, og særlig blant enkelte politikere. Er det så forbaska vanskelig å konstatere?
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 'I forhold til'Jeg ergrer meg også over at folk bruker i forhold til feil. Og skj- istedet for kj-. Og sær skriving. Når noen skriver kjempe fin får jeg helt spader. men jeg pleier ikke å si noe, unntatt noenganger som jeg retter pøbelprinsessen som veldig ofte bruker skj- istedet for kj-, selv om hun hører og vet og kan uttale kj-.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: 'I forhold til'
Fascinerande at folk seier "hun" for "henne" hos deg... Her er det omvendt. Om tjue år vil ikkje folk frå Oslo-området kunne kommunisere med folk der du bur. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
intro
|
He-he, i så fall vil de ikke kommunisere med seg selv en gang - hvor ille er ikke det?
|
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Den sketsjen er noe av det morsomste som finnes. (Kilde: youtube.com)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Tåler regn
|
Oæææ vi hadde en foreleser som brukte det en hel dag! Er ett par måneder siden. Enda kaller vi henne "på en måte". Ingen av oss husker hva hun heter eller hva hun snakket om. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Viss du er usikker er det mest sannsynleg at det blir riktig viss du ikkje deler.det aller meste kan samskrivast, men det er få tilfelle det blir riktig med to ord. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: 'I forhold til'Jo, vi behøver den nøyansen! Ellers høres vi jo helt fullstendig skjipe og halvgale ut hele gjengen - det er direkte stygt og det heter ikke skjøtt og skjino, det heter kjøtt og kino!!
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 24-04-12 kl 11:57. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
bits and pieces
|
Sv: 'I forhold til'Jeg får også fnatt av skjino, schøleskap og skjøtt. Gutta mine får lydene inn med teskje altså. Det heter kino, kjøleskap og kjøtt.
|
|
|
|
#12 |
|
Librocubicularist
|
Då eg gjekk på Blindern hadde vi ein veldig interessant debatt med fleire seriøse språkforskarar på instituttet (nordistikk og lingvistikk) under overskrifta "Skj-lyden: utvikling eller forfall?". Men det var jo ein tittel som skulle fenge og trekke folk til arrangementet. Det er ein reportasje om akkurat dette, på ein av "Typisk norsk"-dvdane (hæ? Sa nokon nerd?) også, kor Skjærven mellom anna intervjuer Arne Torp (språkhistorikar) om tematikken. Og det er inga eining i forakningsmiljøet om kor vidt dette er eit naturleg neste steg i utviklinga frå eksplisitt uttale av s-j-øen og s-k-ien (som forsåvidt heller ikkje var lydlike for 800 år sidan), eller om vi treng desse distinksjonane. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: 'I forhold til'I lys av sj/kj kjenner jeg at jeg bare må få lov til å slå et slag for OSLO - rett frem, både skrevet og uttalt, og ikke Osjlo ... Ikke meningen å spore helt av, men jeg klarer ikke la være.
|
|
|
#14 |
|
intro
|
|
|
|
|
#16 |
|
bits and pieces
|
Sv: 'I forhold til'Oslo kommer med tykk L altså. Tror ikke jeg vet om noen som sier det med tynn L.
Sist redigert av star : 24-04-12 kl 15:51. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
intro
|
Oslo med tjukk l? Nei, det er vel knapt teknisk mulig. Det har jeg aldri hørt; det er s-en som er "tjukk". Tjukk l er jo l-lyden i Ola, f.eks. - en retrofleks flap(p).
|
|
|
|
#18 |
|
bits and pieces
|
Sv: 'I forhold til'Nei det var kanskje litt feil skrevet. Gjøre flere ting på en gang lønner seg ikke alltid.
|
|
![]() |
|
|