Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lavtlønnsyrker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-12, 18:39   #41
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavtlønnsyrker

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det synes jeg var ganske frekt sagt av deg, annemede. Det er ikke slik at folk som er 'evige leietakere' er dårlige betalere. Men har man ikke fet sparekonto, rike foreldre, lottogevinst e.l. mulighet for egenkapital, så er det ganske umulig å gå i banken og låne 1,3 mill på én normal inntekt.

Det var ikke ment som en generell betraktning, men som et tilsvar til DD på de som kunne betjene leieutgifter på 10.000 men ikke fikk lån.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:41   #42
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det var ikke ment som en generell betraktning, men som et tilsvar til DD på de som kunne betjene leieutgifter på 10.000 men ikke fikk lån.

Det er veldig vanlig. Jeg snakket med kundekontakten om det senest i dag, siden det er en ting som frustrerer meg. (På vegne av andre, that is.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:44   #43
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Det er nok riktig. Men som barn av lavtlønnede uten formue, visste jeg at jeg måtte spare. Klarte å jobbe et par år etter utdanning og fikk nok egenkapital til bolig i Oslo. Ingen kan forvente å kunne kjøpe rett etter skolegang.

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Hallo? Jeg har en god venninne som er alenemamma. Hun leier en 3-roms til nærmere 10.000,- i måneden. Men lån til å kjøpe noe tilsvarende, det får hun ikke! Til det er inntekten for lav. Hun tjener ca 370' i året. Og ingen betalingsanmerkninger!

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Finanstilsynet har strammet inn regelverket overfor bankene, og for å kvalifisere for boliglån i dag må du kunne håndtere minimum 9 % rente og ha minimum 15 % i egenkapital. Det er ganske heftig med tanke på hva en liten kåk i Oslo koster i dag.

Da er nok jeg i overkant naiv kanskje.

Men om alle disse som ikke får lån, presenterer et budsjett og regnskap, og viser at de har orden i økonomien, får de fremdeles ikke lån?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:47   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man får ikke lån uten egenkapital uansett hvor bra man kan dokumentere alt annet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:52   #45
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Da er nok jeg i overkant naiv kanskje.

Men om alle disse som ikke får lån, presenterer et budsjett og regnskap, og viser at de har orden i økonomien, får de fremdeles ikke lån?

Nope. Og tro meg, hun har prøvd. Hun har stålkontroll på økonomien, men hun har ikke egenkapital. Og med den leieprisen har hun ingen mulighet til å opparbeide seg noen. Ikke lån på vilkår!

Gammel 19-03-12, 20:01   #46
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man får ikke lån uten egenkapital uansett hvor bra man kan dokumentere alt annet.

Måtte ha egenkapital og helst vise til at de var spart opp over tid, som i evne til sparing.

Enig Hattifnatten, leieprisene i storbyene har økt mye mer enn inntekt. Det er nok faktisk 15 år siden jeg kjøpte min første bolig. Hvordan det skulle gått med meg om jeg ikke hadde gjort det? Da hadde jeg gått inn på boligmarkedet senere, og blitt fattigere. Jeg har vært heldig.

Gammel 19-03-12, 21:37   #47
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nope. Og tro meg, hun har prøvd. Hun har stålkontroll på økonomien, men hun har ikke egenkapital. Og med den leieprisen har hun ingen mulighet til å opparbeide seg noen. Ikke lån på vilkår!

Jepp. Dette var meg for ti år siden. Null egenkapital. Bra inntekt, men ikke råd til å spare noe. Fikk ikke lån. Ikke før jeg var "heldig" nok til å få meg en samboer med bolig hvor jeg kunne bli medeier og tjene på verdistigningen slik at jeg "tjente" en halv mill på de årene jeg var i det forholdet.
Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sittet i leid leilighet fremdeles. Og uten betalingsanmerkninger.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:45   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men man kan da få etableringslån i kommunen som kan dekke egenkapitalen.

Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:45   #49
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, som SF sier, det finnes jo muligheter, men jeg er litt usikker på hvor lite det nåløyet er?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:50   #50
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg kjenner jeg er utrolig glad for at mine foreldre kunne stå kausjonist for lånet når vi kjøpte for 1 1/2 år siden. Og enda mer glad jeg er jeg når boligen bare på et år har økt verdi med flere hundre tusen, vips vi har slettet foreldre som kausjonist og vi har noe EK.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 22:52   #51
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men man kan da få etableringslån i kommunen som kan dekke egenkapitalen.

Jeg vet ikke nå, men jeg var for gammel til å få det da jeg var på leiemarkedet. Og ja, jeg hadde vært gift og eid hus tidligere. Men det var langt utpå landsbygda, så der ble det intet overskudd å ta med seg etter skilsmissen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 23:48   #52
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så en fulltids stilling i hvilketsomhelst yrke skal lønnes så godt at man greit kan forsørge en familie ?

Eventuelt skal det statistisk sett være like mange menn som kvinner som har disse lavtlønte yrkene og at like mange menn som kvinner sliter med å livnære seg på en inntekt. Men aller helst skal alle yrker lønnes slik at man kan klare seg greit på en inntekt selv om man har et barn eller to.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.