Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe eller vedovn?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hva ville du valgt først?
Vedovn 18 30,51%
Varmepumpe 34 57,63%
Annet, spesifiser i tråden 7 11,86%
Deltakere: 59. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-12, 09:30   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Me leiger leilighet med kun varmepumpe, ingen ved og ingen andre omnar heller. Når det var minus 20 her forrige vinter sleit vi skikkelig. Pumpa sluttar å fungere ved minus 16, så da hadde vi ingen oppvarming her. På grunn av ekstremkulda var butikkane ribba for varmomnar, men vi fekk til slutt lånt ein oljeomn av venner. Vi forbanna oss på å aldri bu ein plass utan alternativ oppvarming i alle fall.... Og tenk om straumen er borte nokre timar ein vinterdag? Det kan bli rimelig fort kaldt.

:btdt: Jeg har aldri i mitt liv vært så frossen som de to ukene i 2010, da vi kun hadde en oljeovn til låns som eneste varmekilde, sammen med varmekablene på badet.

En kveld satt vi med føttene inni komfyren for å holde varmen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:34   #42
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Jeg tenker at om planen er at dere uansett skal ordne dere begge deler så klarer dere nok dere gjennom denne vinteren med en av tingene, det er jo snart februar!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:36   #43
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

En annen ting man bør finne ut (eller hvertfall prøve å sondere på forhånd) er hvor mye en evt. varmepumpe vil gi av besparelse. Vi bruker faktisk veldig lite strøm (14000 kWh fra august 2010 til august 2011 på 130 kvm i tre etasjer), så jeg tror ikke besparelsen ville bli å stor for oss. Få inn en varmepumpemontør på befaring.

Kommer jo også an på muligheten for å få ved, om man skal fyre med ved og kjøpe det gjennom hele høst/vinter, så vil vel det koste litt også?

Jeg synes det er deilig at varmepumpen kan gi en «grunntemperatur» på 20 grader hele dagen, og så kan man fyre på en liten slant på kvelden for kos.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:38   #44
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi har begge deler, jeg ville valgt varmepumpe først, vedovn etterpå. Men svaret mitt er kanskje preget av at vedovnen vår er en gammel modell, og bruker en halv evighet på å varme opp noe som helst - men når det først blir varmt blir det skikkelig deilig. Vi fyrer mest i helgene, på ukedagene bruker vi bare varmepumpa. Vår virket forresten i hele fjor, også når det var -25, men det ble jo ikke like varmt når det var så kaldt ute.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:41   #45
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

20 grader! Det er jo kaldt! Eg må over 22 for å føle at eg ikkje går med frosten i kroppen i grunn.

Teo, eg har ingen andre varmekilder enn kablar på badet. Men eg har kablar i ei mellomstue som står på 18 grader eller noko slikt. Kanskje eg kunne prøvd skru dei av men samtidig er laminat som er i det rommet himla kaldt å gå på.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:41   #46
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Vi kjøpte ny varmepumpe i fjor og den fungerte som bare det på 25 minus den. Nyere varmepumper gjør det. Sjekk hva dere kjøper dere som skal ha ny.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:41   #47
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Her blir det aldri kaldare enn fem minus. Takk og lov.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:43   #48
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Ikke i fjor en gang Tussa? Jeg hadde sagt det samme, bor 25 min kjøring fra Bergen og 10 min kjøring fra sjøen og golfstrømmen, men 25 minus, det ble det i fjor og året før.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:43   #49
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

20 grader! Det er jo kaldt! Eg må over 22 for å føle at eg ikkje går med frosten i kroppen i grunn.

Teo, eg har ingen andre varmekilder enn kablar på badet. Men eg har kablar i ei mellomstue som står på 18 grader eller noko slikt. Kanskje eg kunne prøvd skru dei av men samtidig er laminat som er i det rommet himla kaldt å gå på.

Du kan jo prøve å sette gulvet på 14 grader, eller noe slikt, så får du lunk i gulvet, uten at du bruker gulvet som varmekilde for resten av huset?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:46   #50
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.415
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Nytt hus, åpne løsninger og muligheten for å fyre litt ekstra med strøm gjør at jeg vil foreslå varmepumpe først.

Vi har fått varmepumpe inn nå i høst, i tillegg til vedovnen i stua. Huset er ikke direkte åpent, men vi har lært oss å åpne dørene så nå har vi god temperatur og luft over det hele.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:01   #51
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

20 grader! Det er jo kaldt! Eg må over 22 for å føle at eg ikkje går med frosten i kroppen i grunn.

Teo, eg har ingen andre varmekilder enn kablar på badet. Men eg har kablar i ei mellomstue som står på 18 grader eller noko slikt. Kanskje eg kunne prøvd skru dei av men samtidig er laminat som er i det rommet himla kaldt å gå på.

Nede er det 22 grader hele tiden, pga at vi har vannbåren varme. Så der fyrer vi aldri. Men oppe blir det kaldere. Men der har vi 20 grader hele døgnet fast, og så fyrer vi på ettermiddag/kveld, og da er vi oppe i 22-23 grader.

Men det jeg mener er at det er enklere å fyre «opp» temperaturen om den er på 18-20 grader, enn om man kommer hjem til 13.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:15   #52
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.993
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Begge deler (eller, jeg liker ikke vedovn, synes det er så upraktisk så vi bruker aldri vår, men fyrer med parafin i tillegg til pumpa), og jeg ville ikke valgt bort den ene. Varmepumpa er super ned til et par minus, deretter er det helt nødvendig med noe ekstra. Med pumpa slipper man å stå opp til iskaldt hus om morgenen, så man betaler jo litt for å få generelt bedre innetemperatur, men den er ikke nok på de kaldeste dagene. Vi bor over tre etasjer og det er ganske åpent her, men det er begrenset hvor mye den kan varme opp alle tre etasjene likevel.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:24   #53
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Begge deler (eller, jeg liker ikke vedovn, synes det er så upraktisk så vi bruker aldri vår, men fyrer med parafin i tillegg til pumpa), og jeg ville ikke valgt bort den ene. Varmepumpa er super ned til et par minus, deretter er det helt nødvendig med noe ekstra. Med pumpa slipper man å stå opp til iskaldt hus om morgenen, så man betaler jo litt for å få generelt bedre innetemperatur, men den er ikke nok på de kaldeste dagene. Vi bor over tre etasjer og det er ganske åpent her, men det er begrenset hvor mye den kan varme opp alle tre etasjene likevel.

De fleste (gode) varmepumpene jobber bra ned mot - 10 grader altså. Og noen også ned mot - 20, men de er ikke så små og «nette» kanskje

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:33   #54
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Tidligere ville jeg svart definitivt varmepumpe, nå vet jeg ikke... Vi satte inn varmepumpe i 2003 og var strålende fornøyd. Desverre røyk motoren rett etter garantien gikk ut. Så satte vi inn ny for knappe to år siden og den er bare drit. Nå vurderer jeg Forbrukerrådet rett og slett da jeg ikke kommer noen vei med kraftselskapet som satte den inn... Sitter og skriver nå, med ISKALDE hender på kjøkkenet der den faktisk står og blåser. For akkurat nå er jeg så heldig at den faktisk blåser. Det gjør den bare 1/3 av døgnet. Det er 7.3 minusgrader ute, det er 14.9 grader under pumpa..og den står på 26 grader akkurat nå. Vi har denne som eneste varmekilde akkurat nå, men kan sette på elektrisk flere steder, siden vi måtte installere det ifjor da det var sprengkulde og vi fyrte opp veden før jula var kommet, og da ikke hadde varmepumpe som virket... I år kjøpte vi også ved og har måtte bruke vedovnen når det kryper mot ti grader.
For ordens skyld, jeg har sendt skriftlige klager, men kommer absolutt ingen vei. For den virker en kort tid, når reperatøren er her og dermed er det ingen feil på den.... dvs, de innrømmer jo at de ikke er hundre prosen riktig, men den gir ikke fra seg noen feilmeldinger og dermed virker den...forstå det den som kan.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:35   #55
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Tidligere ville jeg svart definitivt varmepumpe, nå vet jeg ikke... Vi satte inn varmepumpe i 2003 og var strålende fornøyd. Desverre røyk motoren rett etter garantien gikk ut. Så satte vi inn ny for knappe to år siden og den er bare drit. Nå vurderer jeg Forbrukerrådet rett og slett da jeg ikke kommer noen vei med kraftselskapet som satte den inn... Sitter og skriver nå, med ISKALDE hender på kjøkkenet der den faktisk står og blåser. For akkurat nå er jeg så heldig at den faktisk blåser. Det gjør den bare 1/3 av døgnet. Det er 7.3 minusgrader ute, det er 14.9 grader under pumpa..og den står på 26 grader akkurat nå. Vi har denne som eneste varmekilde akkurat nå, men kan sette på elektrisk flere steder, siden vi måtte installere det ifjor da det var sprengkulde og vi fyrte opp veden før jula var kommet, og da ikke hadde varmepumpe som virket... I år kjøpte vi også ved og har måtte bruke vedovnen når det kryper mot ti grader.
For ordens skyld, jeg har sendt skriftlige klager, men kommer absolutt ingen vei. For den virker en kort tid, når reperatøren er her og dermed er det ingen feil på den.... dvs, de innrømmer jo at de ikke er hundre prosen riktig, men den gir ikke fra seg noen feilmeldinger og dermed virker den...forstå det den som kan.

Hvilken type og merke er dette?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:38   #56
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Jeg anbefaler veldig å få noen som KAN varmepumpe til å gjøre jobben. Det er mye dritt å få tak i, og mange som ikke kan det de driver med.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:42   #57
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Hvilken type og merke er dette?

Toshiba, luft til luft. Var profesjonelle som installerte den her. Og som har reparert den 3 ganger..... Tidligere hadde vi Panasonic og var kjempe fornøyd. Den vi har nå skal være en større modell og varme bedre.... Nå står den på 30 grader og blåser 45 grader i vifta, ifølge han som satte den inn skal den klare det på 24 grader men det gjør den ikke. Ringe varmpepumpemannen kanskje...få ut litt aggresjon igjen... Men jeg tør ikke lenger egentlig, for vi får jo bare høre masse vås og har ingenting å stille opp med. Selv om de har måtte bytte masse deler på den og innrømmet feil. Elendig kundeservice.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:43   #58
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.993
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

De fleste (gode) varmepumpene jobber bra ned mot - 10 grader altså. Og noen også ned mot - 20, men de er ikke så små og «nette» kanskje


Vi har en skikkelig god varmepumpe fra Daikin og den er på hele vinteren, selv når det er -30. Den jobber jo bra, men den alene klarer ikke å holde innetemperaturen i et treetasjers hus behagelig når det er så kaldt og det tviler jeg på at det finnes noen som kan.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:47   #59
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vi har en skikkelig god varmepumpe fra Daikin og den er på hele vinteren, selv når det er -30. Den jobber jo bra, men den alene klarer ikke å holde innetemperaturen i et treetasjers hus behagelig når det er så kaldt og det tviler jeg på at det finnes noen som kan.

En pumpe holder nok ikke hele huset varmt i - 30 nei
Daikin er jo bra iallefall

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 11:16   #60
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ikke i fjor en gang Tussa? Jeg hadde sagt det samme, bor 25 min kjøring fra Bergen og 10 min kjøring fra sjøen og golfstrømmen, men 25 minus, det ble det i fjor og året før.

Kanskje det var litt kaldere i fjor, men langt frå 25. Kanskje 8 minus på det aller verste. I dag er det deilige 8 pluss

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du kan jo prøve å sette gulvet på 14 grader, eller noe slikt, så får du lunk i gulvet, uten at du bruker gulvet som varmekilde for resten av huset?

Godt tips, takk!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no