Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mummikopp nr 13 i hus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-11, 22:31   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Jeg så aldri de koppene da jeg ga blod, men jeg så vel ikke etter dem heller (aldri likt mummi jeg. Altså, joda, vi så det, men jeg LIKTE det aldri så godt...) Men tipper Knerten ville likt koppene, han liker i alle fall filmene/bøkene (til og med "hvem skal trøste Knøttet" som jeg TAPTE og fikk i fordelingen av barnebøker fra loftet, hverken jeg eller min bror ville ha den, for ingen av oss likte den, men vi trakk om ulike bøker (denne og en annen ingen egentlig så gjerne ville ha) og jeg tapte, og endte med denne)

Men altså, jeg har ikke vært på blodbaken siden desember 2007, ettersom jeg rett og slett har vært gravid eller ammende siden den tid, og derfor vil de ikke ha meg. Det er nok fortsatt ei stund til jeg er ferdig å amme denne jenta, så det blir nok ikke noe blodtapping i 2011 heller. Mannen er da, men det er ikke så ofte han får gitt, for han har stadig vekk munnsår som de betegner som "åpent sår" når han skal dit, og da får han ikke gitt.

Gammel 14-11-11, 22:41   #2
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Det var godt du minnet meg på. Jeg har hatt ett års karantene pga. noe antistoffer sist jeg ga. Nå er det godt over ett år så nå skal jeg ringe ned igjen. Kanskje det blir en julekopp på meg

Gammel 14-11-11, 23:06   #3
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Blodtapperen første gangen jeg var der anbefalte meg å putte jernpillene i tannglasset, så husket jeg ta dem når jeg pusset tenner. Men tannpuss og juice går jo ikke så godt sammen. jeg tok dem sammen med multivitaminene mine da, der er jo c-vit også, grei løsning det.

Gammel 14-11-11, 23:11   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen Mummi-kopper å få fra Blodbanken i Bergen, men det hindrer meg ikke i gi om jeg får. 3 mnd igjen av karantenen.

Gammel 14-11-11, 23:17   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Ingen Mummi-kopper å få fra Blodbanken i Bergen, men det hindrer meg ikke i gi om jeg får. 3 mnd igjen av karantenen.

Sånn skal det være! Jeg har bare fått to Mummi-kommer fra Blodbanken (men man kan kjøpe Mummi-kopper selv i butikken, helt sant ), og den ene av disse ble gitt bort i gave. Men jeg har min andel ryggsekker og sånn, da. Fint det også.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 23:38   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Sånn skal det være! Jeg har bare fått to Mummi-kommer fra Blodbanken (men man kan kjøpe Mummi-kopper selv i butikken, helt sant ), og den ene av disse ble gitt bort i gave. Men jeg har min andel ryggsekker og sånn, da. Fint det også.

Knotten har sikkert Mummikopper til 12, det er ikke det det skal stå på.

Gammel 14-11-11, 23:29   #7
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ga blod på fredag. Det var første gangen på lenge. Ble tatt ut av innkallingssystemet da jeg var gravid og ammet, og har ikke fått somlet meg til å få ryddet opp i det før nå. Men nå er jeg i loopen igjen.

Gammel 14-11-11, 23:56   #8
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Mummikoppene er nesten en symbol for mange på at man gir blod. Derfor jeg tenkte at denne tråden handlet om blodgiving. Fint at noen gir for andre grunner enn koppene da.

Blodprosent eller Hb (hemoglobin) skal være over 12,5 for damer, og over 13,5 for menn. Det varierer om det måles/får resultat før, under eller etter tapping. Har det ligget under eller akkurat rundt grensen er det ganske vanlig å måle før tapping.

Jernlager eller ferritin er det så vidt jeg husker ikke krav om å måle, men en del blodbanken måler av og til eller faste intervaller. Der er normalområdet ganske stort. Har ikke helt nøyaktig tallene i hodet, men ca 10-110 på damer, og ca 30-400 (?) på menn.

Alvorlig medisinallergi utelukker. f.eks utslett over hele kroppen etter penicillin.

Gammel 15-11-11, 08:13   #9
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Mummikoppene er nesten en symbol for mange på at man gir blod. Derfor jeg tenkte at denne tråden handlet om blodgiving. Fint at noen gir for andre grunner enn koppene da.
penicillin.

Gir absolutt ikke blod pga mummikoppene.  Men syns det er gøy at det er slike kopper vi får.

Gammel 15-11-11, 09:26   #10
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Gir absolutt ikke blod pga mummikoppene.  Men syns det er gøy at det er slike kopper vi får.

Jeg gikk ut i fra det ikke var derfor altså.

jeg vet bare at det er noen som er vel ivrig på å studere gavene.

Gammel 15-11-11, 00:45   #11
Malama

Malama sin avatar

Standard

Da jeg ga på Haukeland var det vanlig at de tok jernlager, altså ferritin, den første tappingen hvert kalenderår. Svaret fikk vi på neste tapping, og var den lav ble vi sendt hjem med ekstra piller. Blodprosenten tas hver gang, en gang var min så lav at de neste gang målte den før jeg fikk gi, men ellers har det vært tatt fra den lille miniposen etter at de begynte med dem.

Gammel 15-11-11, 11:47   #12
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ja, og for dere som er eller vurderer å bli blodgivere. Vær så snill: Bli beinmargsdonor i samme slengen! Det blir da tatt en ekstra blodprøve for å finne ut hvilken vevstype du har, og så havner du i et register hvor du rett og slett har muligheten til å redde liv!

http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...egisteret.html

(Utvidet informasjon: http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...ekvisisjon.pdf)

(Legg forøvrig merke til at man må registrere seg som beinmargsdonor innen man er 40 år. Man kan stå i registeret til man er 55 år.)

Gammel 15-11-11, 12:03   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og for dere som er eller vurderer å bli blodgivere. Vær så snill: Bli beinmargsdonor i samme slengen! Det blir da tatt en ekstra blodprøve for å finne ut hvilken vevstype du har, og så havner du i et register hvor du rett og slett har muligheten til å redde liv!

http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...egisteret.html

(Utvidet informasjon: http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...ekvisisjon.pdf)

(Legg forøvrig merke til at man må registrere seg som beinmargsdonor innen man er 40 år. Man kan stå i registeret til man er 55 år.)

Man kan også registrere seg for å gi blodplater

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 12:12   #14
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Man kan også registrere seg for å gi blodplater

Jeg trodde det bare var slikt man ble spurt om man ønsket å gi? For slike med spezielle blodtyper eller sånn.

Jeg ser at jeg må sjekke neste gang jeg gir.

Gammel 15-11-11, 14:39   #15
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Du må først være blodgiver først for å gi plater.
For å gi plater (altså kun plater, ved aferese (det er en annen måte også der en bruker det "vanlige" blodet)) er det tre kriterier. Du skal ha gode årer, riktig blodtype og et høyere antall plater i blodet. Det tar ca 1 - 1,5 time.

Gammel 15-11-11, 17:03   #16
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

For å gi plater (altså kun plater, ved aferese (det er en annen måte også der en bruker det "vanlige" blodet)) er det tre kriterier. Du skal ha gode årer, riktig blodtype og et høyere antall plater i blodet. Det tar ca 1 - 1,5 time.

Er det 0- som er "riktig" blodtype? Det slår meg at jeg sannsynligvis ikke oppfyller mer enn max ett av de kriteriene. Og de årene mine er ikke så supergode at det gjør noe, heller.

Men da er det altså som jeg trodde? At de spør aktuelle kandidater om de ønsker å gi blodplater?

Gammel 15-11-11, 18:18   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det 0- som er "riktig" blodtype? Det slår meg at jeg sannsynligvis ikke oppfyller mer enn max ett av de kriteriene. Og de årene mine er ikke så supergode at det gjør noe, heller.

Men da er det altså som jeg trodde? At de spør aktuelle kandidater om de ønsker å gi blodplater?

Jeg fylte bare ut et skjema da jeg var der sist. Samtidig som jeg fylte ut skjemaet for å være beinmargsdonor.
Jeg har 0 +
Jeg kan ikke gi nå da, likevel. Men det er av andre årsaker.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:23   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi startet å få mummikopper på Blodbanken, og så har vi ønsket oss og fått flere. Har vel 20 stk .
Jeg kommer ikke igang igjen med blodgivning med det første, jeg ofrer ikke en ettermiddag på å komme meg dit dessverre. Skulle virkelig ønske de hadde en blodbuss som fartet litt rundt i byen. Jeg står i pausekarantene etter eget ønske og tar kontakt når jeg får det til igjen med hverdagslogistikken.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:29   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kommet meg opp til 12,5 i 'blodprosent', men jeg fikk ikke gi allikevel. Jeg har vært anemisk i mange år, så de mente jeg trengte blodet mitt selv.

Gammel 15-11-11, 20:31   #20
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi startet å få mummikopper på Blodbanken, og så har vi ønsket oss og fått flere. Har vel 20 stk .
Jeg kommer ikke igang igjen med blodgivning med det første, jeg ofrer ikke en ettermiddag på å komme meg dit dessverre. Skulle virkelig ønske de hadde en blodbuss som fartet litt rundt i byen. Jeg står i pausekarantene etter eget ønske og tar kontakt når jeg får det til igjen med hverdagslogistikken.

Har du sjekket om du kan få fri med lønn fra jobben for å gi blod? Det vet jeg om mange som har, bla. min forrige arbeidsgiver.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.