|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Vår forbrukerhverdagViktig tråd.
|
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Vår forbrukerhverdagDet verste jeg vet er hav av plastleker som ikke tåler noen ting. I forrige uke hadde jeg en skikkelig opprydning på storebror sitt rom. Han var med og vi delte inn i 3 grupper. 1. Det han bruker og leker med, 2. Det som lillebror kan få, 3. Ødelagte leker
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vår forbrukerhverdagFor å være ærlig kjenner jeg enda mer på dette for min egen del enn for ungene. Det er tross alt jeg som står for innkjøp både til meg selv og ungene. Det er jeg (og mannen) som oppdrar dem til å være små forbruksmonstre.
|
|
|
|
#4 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg er litt der Tjorven er, og føler at det er rom for forbedring selv om jeg har tatt noen grep de siste årene, og for eksempel ikke kjøper klær og sko til meg selv hodeløst i kjedebutikkene fordi det er så billig. Før jeg kjøper noe, forsøker jeg å tenke over om plagget (say) kan kombineres med noe jeg har fra før, hva slags situasjoner det vil bli brukt, osv. Det samme med sko, og det har ført til at det er månedsvis siden sist jeg i det hele tatt var interessert i et par sko, annet en et potensielt kjøp jeg fortsatt tenker over.
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Vår forbrukerhverdag
Legg i esker, ring Lions, problem solved. De kommer og henter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Vår forbrukerhverdagVi er nok intet unntak her. Guttene har så mye leker at minstemann rett og slett ikke "trenger" få noe. Men han gjør jo det, for jeg synes det ellers blir litt urettferdig.... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Vår forbrukerhverdagDet er faktisk en utfordring å lære ungene å ønske seg noe, spare og vente. Og vi er jo ikke noe snille med dem hvis vi ikke lar dem få kjenne på følelsen av å ønske seg noe lenge, drømme om det og så endelig få det. Eller å prioritere mellom to ting man ønsker seg når man har spart opp nok penger.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Vår forbrukerhverdagKatta: Det der sa jeg faktisk til ex'en min i dag da han kjøpte en fjernstyrt bil for at han og sønnen som blir 3 skulle leke med! Han kunne da ventet en stund tenkte jeg.
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vår forbrukerhverdag"vi har jo ingenting å gjøre på" "Ingenting å leke med" AS IF. Helt enig med røkla ja.
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vår forbrukerhverdagHar følt på dette selv i det siste. Mest for min egen del. Tjorven sa det veldig treffende. Det er oss voksne som kjøper og kjøper. Ungene våre har en del leker, men langt fra overflod. Men de ønsker seg veldig lite til bursdager og jul, rett og slett fordi de ikke vet hva de skal ønske seg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Vår forbrukerhverdagVi er nøkterne i vårt forbruk, særlig interiør, ting&tang og tekniske dubbedingser. Men barna vil allikevel ha. Vi bruker penger på å vedlikeholde og oppgradere huset, og reiser. Men det er ikke så synlig for barna.
|
|
|
|
#12 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg søkte på "julegave mannen" og fikk frem denne tråden, som jeg visst skrev selv for noen år siden. Jeg må bare si at jeg er så enig med meg selv! Men har jeg klart å ta et oppgjør med forbrukersamfunnet? Nei. Jeg er helt rådløs på det området. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Vår forbrukerhverdagNå har jeg ikke lest gjennom hele tråden og husker ikke om jeg skrev noe her den gang, men vi har gått helt bort fra å kjøpe gaver til barnas venner ved bursdag. Vi gir 50,- kroner og så får det bli opp til bursdagsbarnet og/eller dets foreldre å avgjøre til hva eller hvordan de brukes.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg var nesten stolt av meg selv i sommer da jeg som svar på "ingenting å gjøre, scheeeedelig, når får jeg spille", foreslo snekring på terrassen (vi har hatt endel avsagde lister og sånn liggende der etter oppussing). Det medførte mer lek enn alle lekene på rommet til sammen det siste året.
|
|
|
#16 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Vår forbrukerhverdag
Der tenker jeg akkurat motsatt - nemlig at klær de trenger kan de også (lære å) glede seg over. Men jeg vet ikke om det ene eller det andre har mer effekt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vår forbrukerhverdagI sommer har jeg og eldste (delvis yngste) gått gjennom alle lekene deres. Og vi har kvittet oss med usannsynlige mengder. Jeg blir helt kvalm av å tenke på det. Nå skal det sies at da snakker vi om leker som de hadde som babyer også. Vi hadde mange sekker i kjelleren. Men det ble MYE. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2011
![]() |
Sv: Vår forbrukerhverdagdet er fryktelig trasig at det er blitt på den måten...-fattige barn idag,blir enda fattigere i et slikt samfunn og "rike" barn har snart ikke mer å glede seg til |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg synes lego er genialt jeg da og det er nesten den eneste leken de får ha på rommet...sammen med playmobil. Det bidrar til fri fantasi og kunnskap om byggteknikker og man trenger slett ikke ha ferdige byggeveiledninger. Men det er guttene her da, andre tenker sikkert annerledes. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Vår forbrukerhverdagOkei, jeg kom tilbake i tråden og ble plutselig litt uenig meg selv. Lego er absolutt genialt, og det blir mye fin lek! Men jeg syns det er for dyrt og det har blitt veldig kommersielt. Jeg er også litt motstander av at det skal være Star Wars Lego og Pirates of the Carribean, Harry Potter osv og dermed også "oppfordre" aldersgruppen (gutter fra 4-5 år) til å se filmene som ofte har 11-års grense.
|
|
![]() |
|
|