Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vår forbrukerhverdag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-11, 23:50   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Viktig tråd.

Vi går i dvale veldig mange av oss...glemmer å tenke over vårt ansvar som voksne, ikke minst overfor barna våre.
Sukk. Jeg er jo i samme sporet selv, selv om jeg ofte tenker "trenger vi dette?" - "blir det lekt med?" og prøver å være bevisst.
Men vi kan alle bli flinkere!

LEGO, som er svinedyrt, syns jeg egentlig er ganske bortkastede penger. Har vel alltid tenkt på det som en "fin ting", i forhold til konstruksjon, oppbygging og hjerneaktivitet. Star Wars Lego til snaut en tusenlapp var ikke så kult etter den var bygget, den gikk fra hverandre her og der og nå står den bare der. Så ble det neste fra Lego: Pirates of The Carribean som var den nye greia å bruke penger på. Ferdig med Star Wars. Jovisst var det flott å glede seg til gaven, bygge den - men etterpå, den bare står der, hel eller stykkevist og delt.

Gruer meg nesten litt til neste helgs gaveras til Vesla, to 4-årsdager (barne- og voksenbursdag). Det blir dessverre og erfaringsvis, mye ræl. Jeg som nettopp har ryddet rommet hennes, mange leker får ikke plass hvis det skal se noenlunde strøkent ut.

Vi skal iallefall lage gjennomtenkte ønskelister til jul, eller - ha gavefri jul for oss voksne?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 11:47   #2
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det verste jeg vet er hav av plastleker som ikke tåler noen ting. I forrige uke hadde jeg en skikkelig opprydning på storebror sitt rom. Han var med og vi delte inn i 3 grupper. 1. Det han bruker og leker med, 2. Det som lillebror kan få, 3. Ødelagte leker
Det var ufattelig mye ræl som havnet i gruppe 3. Og det irriterer meg. Leker skal liksom tåle litt, de skal tåle å brukes, men jeg ser jo at skuffer og skap fylles opp av ting som ikke tåler noe. Så nå kastet jeg det rett og slett. Storebror har igjen lego, briotogbane og noen biler. That's it. Lillebror fikk duploen og noen treleker.

Svigermor elsker å kjøpe 100 gaver til jul. Små pakker, haugevis av pakker. Jeg HATER det. Jeg prøver å få flest mulig til å gå sammen og heller kjøpe store ting. Som varer lenge og som holder.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 11:56   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å være ærlig kjenner jeg enda mer på dette for min egen del enn for ungene. Det er tross alt jeg som står for innkjøp både til meg selv og ungene. Det er jeg (og mannen) som oppdrar dem til å være små forbruksmonstre.

Vi nekter oss jo ikke all verden vi voksne heller; hytte, fancy ferier, ny bil, iPad, pc nr 3, merkeklær, nok et par sko nesten identiske med de vi har. Vi er ikke all verdens til rollemodeller.

:fordi jeg fortjener det:

Gammel 15-08-11, 12:05   #4
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er litt der Tjorven er, og føler at det er rom for forbedring selv om jeg har tatt noen grep de siste årene, og for eksempel ikke kjøper klær og sko til meg selv hodeløst i kjedebutikkene fordi det er så billig. Før jeg kjøper noe, forsøker jeg å tenke over om plagget (say) kan kombineres med noe jeg har fra før, hva slags situasjoner det vil bli brukt, osv. Det samme med sko, og det har ført til at det er månedsvis siden sist jeg i det hele tatt var interessert i et par sko, annet en et potensielt kjøp jeg fortsatt tenker over.

Men jeg irriterer meg for eksempel over "morsomme" luer til snuppa av dårlig kvalitet som blir brakt inn i huset av andre enn oss, og som ikke blir brukt fordi vi satser på ordentlig, varig kvalitet i stedet, og det samme når det gjelder sko av dårlig kvalitet som blir ødelagt før de rekker å bli brukt.

Når det gjelder ting til huset, forsøker vi å tenke at ting skal ha flere anvendelsesområder, og har for eksempel valgt å ha kun ett servise som kan brukes til både hverdag og fest. Vi kjøper også kvalitet framfor kvantitet, og bytter ikke ut ting som ikke er klar for søpla. Derfor har jeg for eksempel en springform til kaker som er sikkert like gammel som meg selv.

Men samtidig byttet jeg den 1,5 år gamle mobiltelefonen som funket (og funker!) utmerket her i vår, fordi jeg hadde lyst på smarttelefon. Den gamle har riktignok fått nytt liv i bilen, så det letter samvittigheten en smule, men allikevel.

Men så var det å få mannen til å tenke likt, da, og kanskje overføre samme tankegang til bokinnkjøpene mine. Jeg har bestemt at når vi flytter, skal i hvertfall krim og chick-lit. i pocketversjon ut av huset, men hvor gjør jeg av det? Enden på visa har hittil vært at bøkene har fått bli værende fordi jeg ikke har orket å ta fatt i problematikken.

Gammel 15-08-11, 12:28   #5
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Men så var det å få mannen til å tenke likt, da, og kanskje overføre samme tankegang til bokinnkjøpene mine. Jeg har bestemt at når vi flytter, skal i hvertfall krim og chick-lit. i pocketversjon ut av huset, men hvor gjør jeg av det? Enden på visa har hittil vært at bøkene har fått bli værende fordi jeg ikke har orket å ta fatt i problematikken.

Legg i esker, ring Lions, problem solved. De kommer og henter.

Ellers syns jeg mamma har en fin regel. Hun mener de har alt de trenger, så alle gaver må oppfylle minst ett av disse kriteriene:
- Noe man kan oppleve
- Noe man kan spise eller drikke
- Noe man har laget selv
- Noe som kommer andre til gode (type Unicef osv)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 12:07   #6
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Vi er nok intet unntak her. Guttene har så mye leker at minstemann rett og slett ikke "trenger" få noe. Men han gjør jo det, for jeg synes det ellers blir litt urettferdig....
Jeg gruer meg til jul og alt skrapet som kommer inn. Guttene får nemlig fra hele svigers-slekta, ca 10kr pr gave... Er vi utakknemlige? Vet ikke, men vi har ikke bedt om det. I tillegg vanker det sikkert et par lysestaker og et par pynteting på oss. Ønsker oss ikke i det.
Jeg har et forsett i år og det er å redusere klesmengden deres, i håp om bedre organisering og mindre rot. OG mindre forbruk. JEG kan iallefall begynne der. Nå er jeg så "heldig" at de to minste har vokst ut av størrelsen sin så da passer det bra. Største har igrunnen også byttet ut garderoben sin. Jeg prøver kjøpe det meste brukt, men ofte er det vel så rimelig, men ikke forburkervennlig, å kjøpe på salg desverre.
Dessuten pakket vi ned en haug med leker fra rommet til mellommann i våres. Tror det ble to søppelsekker med kast og et par med "gjemme-på". Vi har jo dobbelt opp av alt fordi de selvfølgelig måtte få likt....sukk...
Nå kommer som sagt julen snart. Jeg elsker å kjøpe gaver og prøver å gjøre hver gave personlig. I år må jeg legge hodet i bløt for å finne på noe til de minste guttene. Håper eldstemann kan få PC om vi alle spleiser. Kanskje mellommann rett og slett kan få parkdress og sko, om han ikke MÅ ha det før. Og at minstemann kan få noe til rommet eller noe annet praktisk. Og jeg håper vi kan fortsette slik fremover, til bursdaget og jul, at vi kjøper noe stort/dyrt sammen til de...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 21:52   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er faktisk en utfordring å lære ungene å ønske seg noe, spare og vente. Og vi er jo ikke noe snille med dem hvis vi ikke lar dem få kjenne på følelsen av å ønske seg noe lenge, drømme om det og så endelig få det. Eller å prioritere mellom to ting man ønsker seg når man har spart opp nok penger.

Gammel 16-08-11, 00:20   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Katta: Det der sa jeg faktisk til ex'en min i dag da han kjøpte en fjernstyrt bil for at han og sønnen som blir 3 skulle leke med! Han kunne da ventet en stund tenkte jeg.

Gammel 16-08-11, 09:20   #9
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"vi har jo ingenting å gjøre på" "Ingenting å leke med" AS IF. Helt enig med røkla ja.

Gammel 16-08-11, 10:42   #10
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har følt på dette selv i det siste. Mest for min egen del. Tjorven sa det veldig treffende. Det er oss voksne som kjøper og kjøper. Ungene våre har en del leker, men langt fra overflod. Men de ønsker seg veldig lite til bursdager og jul, rett og slett fordi de ikke vet hva de skal ønske seg.

Jeg har som tiltak for min egen del lagt en liten notisbok i vesken min. Der skriver jeg opp ting og tang som jeg ønsker meg. Ting som jeg egentlig bare kan gå å kjøpe meg, men nå skal jeg prøve å være litt fornuftig og heller ønske til bursdag/jul. I boken skriver jeg også opp ting til ungene og ideer som popper opp som jeg kan gi til andre.

Et annet tiltak jeg har innført for meg selv er at jeg skal tenke meg to ganger om før jeg kjøper noe.

Datteren vår fikk nyoppusset rom til bursdagen. Hun ble kjempeglad! Jeg slet litt med at hun ikke fikk innpakket gave, men klarte å la vær og gi noe uteom. Et godt eksempel på at det er oss voksne som er den kjøpegale

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 11:55   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi er nøkterne i vårt forbruk, særlig interiør, ting&tang og tekniske dubbedingser. Men barna vil allikevel ha. Vi bruker penger på å vedlikeholde og oppgradere huset, og reiser. Men det er ikke så synlig for barna.

Barnas klær legger jeg stort sett i skapet, uten å gjøre noe nummer av det. For 4 åringen er særdeles bevisst, danseskjørt, kjoler med vide skjørt og gull ballerina står på ønskelista. Jeg vet hun har sett i barnahagen. Hun er svært oppmerksom på hva andre har.

Jeg vet ikke om jeg gjør riktig i å dysse ned innkjøp, kanskje det trigger henne enda mer til å ønske seg noe?

Hun har heller ikke spurt om DS, er fornøyd med å spille på pappaens gamle trege Acer og å spille på min telefon.

Gammel 03-12-14, 15:37   #12
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg søkte på "julegave mannen" og fikk frem denne tråden, som jeg visst skrev selv for noen år siden. Jeg må bare si at jeg er så enig med meg selv! Men har jeg klart å ta et oppgjør med forbrukersamfunnet? Nei. Jeg er helt rådløs på det området.

Det er så mange fine svar og innspill i tråden at jeg måtte skrive litt her for å få den høyere på lista igjen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 15:55   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden og husker ikke om jeg skrev noe her den gang, men vi har gått helt bort fra å kjøpe gaver til barnas venner ved bursdag. Vi gir 50,- kroner og så får det bli opp til bursdagsbarnet og/eller dets foreldre å avgjøre til hva eller hvordan de brukes.

Selv går som regel alt av penger barna får på sparebøsse. De har en egen feriekasse/sparebøsse og i tillegg en pengepung som de får lov til å legge noen av pengene i slik at de har noe å bruke når de ønsker seg noe veldig, veldig. De må altså spare selv, og lærer på den måten at det ikke bare er å få og få - eller at penger vokser på trær for den sakens skyld. Selvfølgelig får de også ting, helts sikkert altfor mye selv om vi prøver å begrense så godt vi kan, men vi er opptatt av å lære dem at man må jobbe for penger og de tingene man har/får, at man må spare hvis man ønsker seg noe og at man gjerne kan vente med å kjøpe til man er helt helt sikker på at det er akkurat DET man vil ha. Og så er konsekvensen at det forsvinner noen penger og at man da ikke kan sutre fordi man egentlig ville ha noe annet en uke senere osv.

Gammel 16-08-11, 10:29   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var nesten stolt av meg selv i sommer da jeg som svar på "ingenting å gjøre, scheeeedelig, når får jeg spille", foreslo snekring på terrassen (vi har hatt endel avsagde lister og sånn liggende der etter oppussing). Det medførte mer lek enn alle lekene på rommet til sammen det siste året.

Gammel 16-08-11, 14:25   #15
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Åja, klærne. Jeg tenkte også sånn - det er plagg hun bare må ha, legg på plass, ikke gjør noe nummer utav det. Det glipper stadig. Skjerpings.

Gammel 16-08-11, 17:54   #16
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Vi er nøkterne i vårt forbruk, særlig interiør, ting&tang og tekniske dubbedingser. Men barna vil allikevel ha. Vi bruker penger på å vedlikeholde og oppgradere huset, og reiser. Men det er ikke så synlig for barna.

Barnas klær legger jeg stort sett i skapet, uten å gjøre noe nummer av det. For 4 åringen er særdeles bevisst, danseskjørt, kjoler med vide skjørt og gull ballerina står på ønskelista. Jeg vet hun har sett i barnahagen. Hun er svært oppmerksom på hva andre har.

Jeg vet ikke om jeg gjør riktig i å dysse ned innkjøp, kanskje det trigger henne enda mer til å ønske seg noe?

Hun har heller ikke spurt om DS, er fornøyd med å spille på pappaens gamle trege Acer og å spille på min telefon.

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Åja, klærne. Jeg tenkte også sånn - det er plagg hun bare må ha, legg på plass, ikke gjør noe nummer utav det. Det glipper stadig. Skjerpings.

Der tenker jeg akkurat motsatt - nemlig at klær de trenger kan de også (lære å) glede seg over. Men jeg vet ikke om det ene eller det andre har mer effekt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:41   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I sommer har jeg og eldste (delvis yngste) gått gjennom alle lekene deres. Og vi har kvittet oss med usannsynlige mengder. Jeg blir helt kvalm av å tenke på det. Nå skal det sies at da snakker vi om leker som de hadde som babyer også. Vi hadde mange sekker i kjelleren. Men det ble MYE.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 16:55   #18
MaxMillie
Fullverdig medlem

MaxMillie sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
MaxMillie har et hav av muligheter foran seg
Standard

det er fryktelig trasig at det er blitt på den måten...-fattige barn idag,blir enda fattigere i et slikt samfunn og "rike" barn har snart ikke mer å glede seg til

MaxMillie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 17:38   #19
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg synes lego er genialt jeg da og det er nesten den eneste leken de får ha på rommet...sammen med playmobil. Det bidrar til fri fantasi og kunnskap om byggteknikker og man trenger slett ikke ha ferdige byggeveiledninger. Men det er guttene her da, andre tenker sikkert annerledes.
I år har minsten fått en stor kasse brukt duplo til jul, mellomste har fått snowracer, og så får han en playmobilpakke, fordi han kun har akebrett fra før, og storebror har fått ski, for det trengte han.... Men her kjøpes det ikke all verden, som jeg skrev tidligere og jeg kjøper mye brukt. Vi voksne gir hverandre opplevelse og kjærestetid og ikke fysiske gaver i år.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 22:22   #20
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Okei, jeg kom tilbake i tråden og ble plutselig litt uenig meg selv. Lego er absolutt genialt, og det blir mye fin lek! Men jeg syns det er for dyrt og det har blitt veldig kommersielt. Jeg er også litt motstander av at det skal være Star Wars Lego og Pirates of the Carribean, Harry Potter osv og dermed også "oppfordre" aldersgruppen (gutter fra 4-5 år) til å se filmene som ofte har 11-års grense.

Og jeg har vært en smule lei av all legoen som er hulter til bulter, når noe blir ødelagt blir det ikke nødvendigvis bygget opp. Et godt system er heller ikke noen selvfølge... Men, det blir lekt med, det gjør det.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.