Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan tåler/takler du smerte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-11, 14:15   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?

Jeg fikser ikke tannlegesmertegreier i det hele tatt. Det spiller ingen rolle om det er mye eller lite vondt - jeg synes det er helt grusomt. Annen smerte er greit nok. Jeg levde i lang tid med kronisk hodepine som jeg oppdaget da jeg en dag fikk en pille med dop for å knekke et migreneanfall - og endte som et levende spørsmålstegn idet det gikk opp for meg at jeg var smertefri - samtidig som jeg skjønte at jeg hadde gått med en god del smerter over så lang tid at jeg hadde sluttet å tenke over det.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 14:29   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si det. Jeg er flink til å ignorere smerte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 14:58   #3
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror jeg har høy smerteterskel.
Har født 3 barn uten noen form for smertestillende.
Har aldri hatt hull i tennene, så hvordan jeg hadde taklet å bore i tennene vet jeg ikke.
Men, innrømmer glatt at nå når jeg blokket en åre inn til hjertet, og satte stent inn, synes jeg det var j..... vondt. Lå bare å tenkte: "Du har født 3 barn utem smertestillende, du tåler dette!" Men vondt var det. Jeg aner jo ikke hvordan andre synes disse smertene er, og det er derfor vanskelig å vite om jeg tålte det godt, eller synes det var ekstra vondt??

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:01   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg har moderat smertegrense og høy tålegrense. Altså, jeg kjenner at ting gjør vondt, men tenker so what. Og det skal en del til før jeg synes ting gjør veldig vondt, verken fødsler eller giktsmerter kvalifiserer. Mitt problem er mer å vurdere når jeg skal la smertefulle kroppsdeler være i fred, og når jeg kan gi blaffen, f.eks om jeg kan løpe ved aktiv betennelse i knærne.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:03   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den "nye" smerten jeg har i hælen min takler jeg egentlig ganske dårlig. Men hvis dette er noe jeg må leve med, så blir vel det som med migrena. Bortsett fra at foten må jeg jo gå på uansett hvor vondt det er.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:06   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt en god del langvarige og vedvarende smertetilstander som prolaps i ryggen og nakke/skuldersmerter. I tillegg har jeg migrene som jeg har gått rundt med i årevis og trodd ikke var migrene (siden jeg sjelden kaster opp), så jeg er vant til å fungere med et visst nivå av smerter. Det betyr ikke at ikke det sliter i lengden.

Fødsler var forresten en helt sjokkartet smertefull opplevelse. Jeg hadde ikke forestilt meg at de åpningsriene skulle være så tøffe som de var. Jeg har aldri hatt noe særlig menstruasjonssmerter, så å sammenligne med det virker helt absurd på meg. Ville heller sammenlignet med å sage av seg et bein, men det har jeg forsåvidt ikke heller prøvd.

Sist redigert av Filifjonka : 23-05-11 kl 15:12.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:08   #7
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror egentlig jeg er ganske pysete.
Jeg tåler greit forventet smerte, hos tannlegen lærte jeg meg som liten en slags "ut av kroppen" flukt, og tyr til den om det blir vondt. Bruker kun bedøvelse på hull som er forventet å gjøre en del vondt å fikse. Og ved trekking selvfølgelig.
Jeg har lært meg til å tåle vanlige sprøyter, men synes veneflon er vond å sette.
Mildere smerte som f.eks muskelsmerter, hodepine eller menssmerter gjør meg irritabel, men jeg tar sjeldent noe for det.
Sparker jeg derimot borti en dørterskel for eksempel kan jeg reagere med sinne, og skrike ut eller slå til noe.

Har hatt epidural ved to av tre fødsler, men synes de var vonde alle sammen. Regner med å overleve uten smertestillende den fødselen jeg venter på nå. Såvidt, antakelig.

Konklusjonen er vel at jeg reagerer ulikt på ulik smerte.

Gammel 29-05-11, 23:26   #8
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Se bort i fra tannlege-påførte-ubehag, så takler jeg smerter veldig godt. Smerteterskelen er høy, har jeg fått høre fra flere hold. (Alt fra jordmødre til fysio og kirurgen som opererte skulderen min.)

Men det betyr ikke at behovet for å sutre etter litt medfølelse ikke er til stede enkelte ganger.

Gammel 30-05-11, 11:13   #9
Ivrig
På farten igjen

Ivrig sin avatar

Ivrig er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Men det betyr ikke at behovet for å sutre etter litt medfølelse ikke er til stede enkelte ganger.

Veldig sant

Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:11   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har født uten smertestillende. Jeg vil ikke si det var sammenlignbart med menssmerter, nei. Medmindre det finnes sånne menssmerter, og gjør det det så finnes det ihvertfall ikke rettferdighet i verden.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:32   #11
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

.....

Sist redigert av kharadra : 18-03-12 kl 22:11.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:12   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes fødselen uten smertestillende var mindre vond enn den med. Men det sier jo ikke noe om noen ting det heller.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:17   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Vet ikke, egentlig. Det er jo så vanskelig å si noe om hvordan andre ville opplevd de smertene jeg opplever, sånn objektivt. Et par leger og fysioterapeuter påstår jeg håndterer smerte uvanlig bra, men samtidig invalidiseres jeg av å ha mensen - hvilket de fleste jo ikke gjør.

Gammel 23-05-11, 15:19   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker forøvrig håndballtreneren min stå på sidelinjen og rope "smerte er gøy!!!" da vi trente.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:36   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel. Jeg har nok både lav terskel og lav tålegrense. Det vil si at jeg småsutrer over alt som gjør småvondt. Å lide i stillhet er liksom ikke min greie.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:47   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og de menssmertene jeg hadde som tenåring var, ganske objektivt sett, tror jeg, verre enn det min andre fødsel var på noe tidspunkt.

Gammel 23-05-11, 15:38   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det skal ekstremt mye til for at jeg gir meg, da. Jeg blir ikke sykmeldt for disse au-ene mine, liksom. Så lenge jeg får sutre litt, går det bra.

- No. 4 -
Gammel 23-05-11, 18:43   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det skal ekstremt mye til for at jeg gir meg, da. Jeg blir ikke sykmeldt for disse au-ene mine, liksom. Så lenge jeg får sutre litt, går det bra.

Der har du meg også! Det har ikke skjedd at jeg har tenkt: "nå orker jeg ikke mer", tror jeg, hverken under fødsler, ekstreme tannpiner, etter mandeloperasjon, eller menssmerter som jeg både kastet opp og besvimte av. Og jeg står stort sett på gjennom det meste. Men jeg har jo generelt et stort formidlingsbehov, så jeg må få fortelle at jeg har det kjipt. For meg øker det tåleevnen betraktelig.

Gammel 23-05-11, 15:39   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Og det var ikke et stikk til de som sykmeldes av ordentlige grunner, for å presisere det, det var kun et selvsleivspark.

- No. 4 -
Gammel 23-05-11, 16:34   #20
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Morosmerter tåler jeg godt

Dummesmerter tåler jeg utrolig dårlig, ikke av smertene i seg selv men av å bli "hemmet" i alt. Bekkenskrangling for eksempel - en ting er at det var vondt, vondter er jo ikke farlig. Men jeg fikk jo ikke gjort noen ting! Sitte på rompa og bompe ned trappa som en unge, halte og vralte rundt omkring, ikke bøye seg, ikke sitte sånn, ikke stå sånn ... jeg holdt på å bli sprø. Jeg har stor respekt for folk som klarer å leve med smerter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.