|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
|
|
|
#2 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
I begrepet "forgiftet" ligger det at giver forventer noe tilbake. Enten som f.eks. en tjeneste, eller som i tråden her; en bestemt type takknemlighet og respekt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Unik
Men det er jo ikke sikkert giver gir uttrykk for dette til mottaker. Er den da forgiftet?
|
|
|
#4 |
|
En, av to-tre
Det kan den godt være. Hvis tante Olga sitter og er snurt og baksnakker yndige Lise for halve bygda fordi hun A) drakk opp pengene eller B) gav pengene til Røde Kors - da straffer hun Lise fordi Lise ikke viste tante Olga riktig type gjentjeneste for den flotte gaven. Hvis Olga derimot tenker at jaja - jeg har jo gitt bort pengene, nå er det Lise som selv bestemmer hva hun vil gjøre med dem, selv om jeg kanskje syns at det er ufornftige valg hun tar, da er gaven ikke forgiftet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Gjør man? Er du sikker på at ikke dette er beskrivelse fra et bestemt samfunn? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
En, av to-tre
Ja, det er jeg helt sikker på. I utgangspunktet så stammer uttrykket fra Marcel Mauss forskning, men uttrykket blir også brukt generalisert. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hmm, jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at man i sosialantropologien generelt kaller gaver som gies med forventning om gjenytelse for forgiftede. Mauss skrev om hvordan ordet "gave" og "gift" hadde de samme røttene i enkelte germanske språk (hvis jeg husker riktig) og brukte denne sammenhengen til å si noe om dobbeltheten i gaven, om hvordan man blant annet kan konkurrere med gaver eller skade en mottaker ved å gi alt for overdådige gaver (spesielt relevant for samfunn med gaveøkonomi eller hvor gavebytte er langt mer kompliserte og omfattende prosesser enn det man er vant til i Norge). Men han brukte også begrepet "hau" fra Maori for å si noe om essensen eller sjelen i gaven, hvordan gaven er forbundet til giveren, i forhold til gjenytelser, og dette er vel en like stor inspirasjon for seinere studier av gavebytte. Sist redigert av Tangina : 16-06-11 kl 12:36. Årsak: Glemte en vesentlig "ikke" |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men kan/skal forventning om gjenytelse sidestilles med en forventning om hva pengene skal brukes til?
|
|
|
|
#9 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forventning om gjenytelse er vel mer regelen enn unntaket når det gjelder gaver i forskjellige samfunn? I mangel av akademiske referanser: http://videnskab.dk/kultur-samfund/e...n-gave-tilbage
|
|
|
#10 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkOg ja, jeg synes også at tante olga må få lov til å ikke synes det er allreit at gaven gis bort med et pennestrøk når dette er hardt oppsparte midler til en kjær person, der tenkt formål var start på voksenlivet. Og jeg snakker ikke om hundrelappene, men tusenlappene.
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Olga må jo nesten ta sjansen på at yndige Lise velger å drikke opp pengene i russetiden i stedet. Hvis giver skal detaljstyre hva gavene skal brukes til så trenger de ikke å gi dem bort i utgangspunktet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDette handler ikke egentlig om giver, men meg som mottager og respekt for giver.
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHvis man spinker og sparer hele livet for å gi en større sum penger til en tenåring, så tenker jeg at det finnes ganske mye verre scenarioer for hva pengene går til enn Leger uten grenser. Moped f.eks.
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Ja, for da jeg var 18 brukte jeg pengene mine utelukkende til fornuftige ting. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Nei, men jeg tenkte vel mer det at man kan forbeholde gaven til lappen, til studier, til leilighet osv. Jeg har aldri skjønt greia med å gi så vanvittig mye penger til en konfirmant. Med mindre pengene er til et spesielt formål som konfirmanten sparer til.
|
|
|
#18 |
|
Unik
Vet om flere som gjør det, altså. Særlig eldre.
|
|
|
#19 |
|
Min mor som gjør dette gir uten forpliktelser til giver. Men JEG og min samvittighet hadde ikke bare gitt bort store pengebeløp uten å imformere giver i forkant.
|
|
|
#20 |
|
Sperret
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes hun virker som en nydelig person. |
|
|
|
![]() |
|
|