Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å være fattig i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 20:44   #41
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

leste dette i Foreldre og barn.. ble litt overrasket over at de kalte henne fattig!! dårlig råd er jo forståelig.... siden prisene er høye i norge og det er dyrt å bo.. og det var jo et grusomt høyt studielån hun hadde da..? jeg ville krevd mye mer i lønn for å ha tatt så mye studielån for å utdanne meg..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:47   #42
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Prøv å lev etter minstesats fra navs arbeidsavklaringspenger.. den er verre..

Det tror jeg også.

Ellers synes jeg at artikkelen er et dårlig eksempel, og hun har heller ikke spesielt dårlig råd. En ganske normal lønn, + alle tilleggene hun får, så synes jeg faktisk ikke noe synd i henne.
Kjøpe møbler på Ikea? Er det blitt i lavsjiktet nå liksom? Da har man dårlig råd da... Hallo? Og å vere bevist på prisen, det er vel helt normalt blant mange småbarnsforeldre, - også andre! Det samme er å kjøpe ting på Finn, eller arve. Bursdagspresanger kan man kjøpe på salg, ganske billig, det samme gjelder klær og annet. Det er bare å kikke litt rundt...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:49   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo journalisten som drar fram dette eksemplet og vinklingen på artikkelen som er feil.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:00   #44
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

" ....helvete, jeg har bare råd til kneipp på Rema etter å ha investert i ny bil. Trange kår her i landet...."

Ikke at så mange klager her i landet på det. Er nok mangt er begredelig måltid bak hver nye årsmodell i de tusen garasjer rundt om.

Gammel 10-01-11, 21:10   #45
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

350000 i årslønn er da ikke å være fattig? Ærlig talt! Man kan velge å bo billigere enn midt i tjukkeste Oslo. Å bytte jobb og barnehage slik at hverdagskabalen går opp, er også mulig.

Om hun bytter bhg og bosetter seg lenger vekk = rimeligere husleie, vil hun faktisk ikke rekke å jobbe fulltid når hun er alenemor.

Hun har høyt studielån, og har studert på et av verdens beste universitet. Synes det er rart at hun får såpass lav lønn, jeg. 350 000 kr synes jeg er dårlig lønn for en som har studert i såpass mange år som hun har gjort og på prestisjeuniversitet.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:15   #46
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Som Harriet Vane blant annet har skrevet, så er OPPLEVELSEN hennes mye av det samme som alle småbarnsfamilier i etableringsfasen som regel har følt på, dette med å måtte snu på krona, prioritere og se på priser, vente med innkjøp og slite med uventede store regninger. Og jeg synes det er litt rimelig å se på valgene hennes når man tenker fattigdom. Ja, dårlig råd har hun og det er noe selvvalgt.

Hvordan i all verden kan du si at det er selvvalgt at hun har dårlig råd? Hun har studert i mange år og har nok regnet med å få seg en godt betalt forskerjobb etterpå. Dessverre ble hun gravid og alene. Det er ikke alt man styrer selv. Kan godt hende hun ikke har så mange andre jobbmuligheter enn i Oslo.

Jeg tviler forresten på at de fleste småbarnsfamilier i Norge må snu like mye på krona som henne og gjøre like mange prioriteringer.

Gammel 10-01-11, 21:16   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting dette illustrerer er hvor gode ordninger vi har i dette landet. Her har vi ei som har valgt bort disse ordningene. Ikke at det er noe galt, men hun har tatt en utdanning i utlandet som ikke er gratis, måttet ta opp lån der og hun har fått et barn uten å være omfattet av norske trygdeordninger. Jeg synes litt synd på henne, det var garantert ikke slik hun hadde sett for seg livet da hun ung og ambisiøs tok lang utdanning i utlandet. Det er mange temaer man kunne tatt opp med denne damens økonomiske situasjon som utgangspunkt, det er bare så synd journalisten velger fattigdom som tema.

Gammel 10-01-11, 21:18   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er da ikke verre enn at hun tøffer seg opp og bytter jobb til et sted de betaler mer?

Og godt betalte forskerjobber - er det mange sånne da? Jeg har inntrykk av at forskere lever på nerdefaktoren jeg?

Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:20   #49
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvordan i all verden kan du si at det er selvvalgt at hun har dårlig råd? Hun har studert i mange år og har nok regnet med å få seg en godt betalt forskerjobb etterpå.

Det står jo i artikkelen at hun takket ja til jobben med lavest lønn i gledesrus. Videre har hun valgt å studere i utlandet, og hun har vel sett studielånet vokse underveis. Jeg tenker det er studielånet som er hennes hovedproblem, inntekten hennes er ikke SÅ lav.

Dama synes å ha mange utfordringer, men fattigdom er ikke greia her.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:20   #50
Silje sol
Aktiv

Medlem siden: Mar 2010
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sitat:

Jeg kunne aldri tenkt meg et liv uten datteren min, og jeg er utrolig glad i henne, men jeg var nok lykkeligere før hun kom. Situasjonen jeg er i fordi jeg har henne, gjør meg nok mindre lykkelig enn da jeg var barnløs.

Hva er det for en ting å si da, dette vil jo stå på nettet til evig tid.

Gammel 10-01-11, 21:22   #51
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er da ikke verre enn at hun tøffer seg opp og bytter jobb til et sted de betaler mer?

Og godt betalte forskerjobber - er det mange sånne da? Jeg har inntrykk av at forskere lever på nerdefaktoren jeg?

Er vel neppe så mange av dem, men jeg er rimelig sikker på at de er godt betalte stort sett. Vi vet jo ikke hva hun har studert, men kanskje noe innenfor medisin, f.eks? Hadde hun blitt værende i USA, hadde hun nok fått en høy lønn, men det hadde vel blitt vanskelig å være alenemor der uten familie rundt seg til å hjelpe til.

Gammel 10-01-11, 21:23   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forskerjobber varierer vanligvis fra helt greit til veldig godt betalt, jevnt over, og vanligvis adskillig bedre betalt enn 350 000 i året.

En annen sak er at de ikke akkurat vokser på trær.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:25   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Er vel neppe så mange av dem, men jeg er rimelig sikker på at de er godt betalte stort sett. Vi vet jo ikke hva hun har studert, men kanskje noe innenfor medisin, f.eks? Hadde hun blitt værende i USA, hadde hun nok fått en høy lønn, men det hadde vel blitt vanskelig å være alenemor der uten familie rundt seg til å hjelpe til.

Sto det ikke samfunnsmedisin i artikkelen da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:27   #54
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har studert samfunnsmedisin, jeg antar da at hun ikke er lege, men en epidemiolog e.l. og har jobb som forsker. Da vokser ikke godt betalte jobber på trær. Ellers helt enig med dere i at denne artikkelen ikke handler om fattigdom.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:28   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Silje sol, her.

Hva er det for en ting å si da, dette vil jo stå på nettet til evig tid.

Jeg synes det er en grei ting å stå for, selv om det ikke ser så pent ut slik det står der. Men man skal være klar over at når et sitat begynner med tankestrek sånn og ikke står inni "", er det ikke et direkte sitat, det er journalistens gjengivelse av meningsinnhold. Det er ikke sikkert hun har sagt det på den måten i det hele tatt.

Gammel 10-01-11, 21:29   #56
Silje sol
Aktiv

Medlem siden: Mar 2010
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er en grei ting å stå for, selv om det ikke ser så pent ut slik det står der. Men man skal være klar over at når et sitat begynner med tankestrek sånn og ikke står inni "", er det ikke et direkte sitat, det er journalistens gjengivelse av meningsinnhold. Det er ikke sikkert hun har sagt det på den måten i det hele tatt.

Det var nå litt godt å høre.

Gammel 10-01-11, 21:45   #57
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

At hun har dårlig råd, sett fra sitt synspunkt tror jeg nok. Det kommer også litt an på hvem man sammenligner seg med. Om man har en vennekrets som til stadighet har råd til nye møbler, ny bil, nye klær, til å spise ute osv osv så kan man antagelig føle seg fattig.
Artikkelen sier forøvrig at: "Cecilie tjener rett over 350 000 kroner. Som eneforsørger mottar hun mange former for stønad, både overgangsstønad, bostøtte, dobbel barnetrygd og bidragsforskudd fra staten. Likevel strekker ikke pengene til."
Av disse får hun dobbel barnetrygd. Hun tjener for mye til å få overgangsstønad, bostøtte, og bidragsforskudd fra staten. Hun får kanskje noe bidragsforskudd, men ikke veldig mye. 650 kroner pr måned kanskje. Så jeg har inntrykk av at artikkelforfatteren har vært litt slurvete med jobben sin her.

Jeg tjener ikke så mye som 350000 i året. Har en husleie på 10000 og studiegjeld på 150000 i året. Jeg har dårlig råd, men vi klarer oss relativt greit. Jeg har to hjemmeboende barn, og vil nok ha det i mange år ennå. Den ene er over atten, så jeg får ikke barnetrygd for ham lenger, ei heller bidrag. Han får 1700 i måneden i sosialstønad så jeg slipper å holde ham med lommepenger. Forøvrig har han en del utfordringer som gjør det vanskelig for ham å få jobb. Vi levde på arbeidsavklaringspenger (attføringsstønad) i 3 år, og da var vi en familie på 4. Nå er eldste sønnen min flyttet hjemmefra. Den gangen var vi vel egentlig ganske fattige. Vi har aldri vært på sydentur, og har kjøpt alle møblene våre brukt. Jeg har arvet stereoanlegget vårt, tv'en kjøpt på avbetaling, mat kjøpes på tilbud. Og klær ja, det hender seg man kan gjøre et kupp på salg. Og jeg kunne aldri et minutt tenkt meg å vært uten barna mine. Og jeg har det veldig godt sammen med dem. Jeg kunne dog tenkt meg å hatt litt mer å gi dem av og til. Skjemme dem litt bort.
Og så kunne jeg tenkt meg nye gardiner.
Men fattige er vi ikke.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:05   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lyst på nye gardiner.

Millact: Hvor lang tid tror du at t-banen tar fra Grorud eller Holmlia til sentrum? Hvor tror du at folk på Grorud eller Holmlia har jobb og barnehage?

Gammel 10-01-11, 22:10   #59
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Millact: Hvor lang tid tror du at t-banen tar fra Grorud eller Holmlia til sentrum? Hvor tror du at folk på Grorud eller Holmlia har jobb og barnehage?

T-banen fra Holmlia tar lang tid, linja må bygges først . Til gjengjeld går toget veldig raskt, tror det er 12 minutter til Oslo S.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:11   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har også lyst på nye gardiner.

Fra Holmlia er det vel bare 10-15 minutter, men fra Grorud kanskje ca 20 minutter muligens, avhengig av t-bane eller tog og om det er hurtigtog eller lokaltog. Men uansett, jeg ser problemstillingen med å klare full stilling med reisevei, jeg har hatt flere alenemødre som kollegaer som måtte gå ned i litt lavere stilling (type 92-90%) for å klare det. Det har jo også noe med hva slags åpningstid barnehagen har (vanskelig å rekke jobb kl 08 i sentrum hvis barnehagen åpner 0730 som hos oss med togtid ca 30 min) og hvor lenge du faktisk ønsker at barnet skal være i barnehagen. Men at det er absolutt tvingende nødvendig å bo på Grünerløkka eller Frogner kjøper jeg ikke altså.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
alenemor, fattig, studielån

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.