|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Å være fattig i Norgeleste dette i Foreldre og barn.. ble litt overrasket over at de kalte henne fattig!! dårlig råd er jo forståelig.... siden prisene er høye i norge og det er dyrt å bo.. og det var jo et grusomt høyt studielån hun hadde da..? jeg ville krevd mye mer i lønn for å ha tatt så mye studielån for å utdanne meg..
![]() |
#42 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i Norge
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i NorgeDet er jo journalisten som drar fram dette eksemplet og vinklingen på artikkelen som er feil.
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i Norge" ....helvete, jeg har bare råd til kneipp på Rema etter å ha investert i ny bil. Trange kår her i landet...."
![]() |
#45 |
Medlem siden: Mar 2008
Om hun bytter bhg og bosetter seg lenger vekk = rimeligere husleie, vil hun faktisk ikke rekke å jobbe fulltid når hun er alenemor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Hvordan i all verden kan du si at det er selvvalgt at hun har dårlig råd? Hun har studert i mange år og har nok regnet med å få seg en godt betalt forskerjobb etterpå. Dessverre ble hun gravid og alene. Det er ikke alt man styrer selv. Kan godt hende hun ikke har så mange andre jobbmuligheter enn i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
maler
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeEn ting dette illustrerer er hvor gode ordninger vi har i dette landet. Her har vi ei som har valgt bort disse ordningene. Ikke at det er noe galt, men hun har tatt en utdanning i utlandet som ikke er gratis, måttet ta opp lån der og hun har fått et barn uten å være omfattet av norske trygdeordninger. Jeg synes litt synd på henne, det var garantert ikke slik hun hadde sett for seg livet da hun ung og ambisiøs tok lang utdanning i utlandet. Det er mange temaer man kunne tatt opp med denne damens økonomiske situasjon som utgangspunkt, det er bare så synd journalisten velger fattigdom som tema.
![]() |
#48 |
Passiv
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeDet er da ikke verre enn at hun tøffer seg opp og bytter jobb til et sted de betaler mer? |
![]() |
![]() |
#49 |
I mål
|
Det står jo i artikkelen at hun takket ja til jobben med lavest lønn i gledesrus. Videre har hun valgt å studere i utlandet, og hun har vel sett studielånet vokse underveis. Jeg tenker det er studielånet som er hennes hovedproblem, inntekten hennes er ikke SÅ lav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Hva er det for en ting å si da, dette vil jo stå på nettet til evig tid.
![]() |
#51 |
Er vel neppe så mange av dem, men jeg er rimelig sikker på at de er godt betalte stort sett. Vi vet jo ikke hva hun har studert, men kanskje noe innenfor medisin, f.eks? Hadde hun blitt værende i USA, hadde hun nok fått en høy lønn, men det hadde vel blitt vanskelig å være alenemor der uten familie rundt seg til å hjelpe til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Bedreviter
|
Forskerjobber varierer vanligvis fra helt greit til veldig godt betalt, jevnt over, og vanligvis adskillig bedre betalt enn 350 000 i året. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Bedreviter
|
Sto det ikke samfunnsmedisin i artikkelen da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
En som trener
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeHun har studert samfunnsmedisin, jeg antar da at hun ikke er lege, men en epidemiolog e.l. og har jobb som forsker. Da vokser ikke godt betalte jobber på trær. Ellers helt enig med dere i at denne artikkelen ikke handler om fattigdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
maler
|
Jeg synes det er en grei ting å stå for, selv om det ikke ser så pent ut slik det står der. Men man skal være klar over at når et sitat begynner med tankestrek sånn og ikke står inni "", er det ikke et direkte sitat, det er journalistens gjengivelse av meningsinnhold. Det er ikke sikkert hun har sagt det på den måten i det hele tatt.
![]() |
#56 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Det var nå litt godt å høre.
![]() |
#57 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i NorgeAt hun har dårlig råd, sett fra sitt synspunkt tror jeg nok. Det kommer også litt an på hvem man sammenligner seg med. Om man har en vennekrets som til stadighet har råd til nye møbler, ny bil, nye klær, til å spise ute osv osv så kan man antagelig føle seg fattig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Epikur
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeJeg har også lyst på nye gardiner.
![]() |
#59 |
I mål
|
T-banen fra Holmlia tar lang tid, linja må bygges først |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Fra Holmlia er det vel bare 10-15 minutter, men fra Grorud kanskje ca 20 minutter muligens, avhengig av t-bane eller tog og om det er hurtigtog eller lokaltog. Men uansett, jeg ser problemstillingen med å klare full stilling med reisevei, jeg har hatt flere alenemødre som kollegaer som måtte gå ned i litt lavere stilling (type 92-90%) for å klare det. Det har jo også noe med hva slags åpningstid barnehagen har (vanskelig å rekke jobb kl 08 i sentrum hvis barnehagen åpner 0730 som hos oss med togtid ca 30 min) og hvor lenge du faktisk ønsker at barnet skal være i barnehagen. Men at det er absolutt tvingende nødvendig å bo på Grünerløkka eller Frogner kjøper jeg ikke altså.