Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pepperkakehus - lage selv, eller kjøpe ferdig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Pepperkakehus- hjemmelaget eller kjøpt?
Vi lager alt selv (hus og deig) 24 18,32%
Vi kjøper deig, men bygger huset selv 28 21,37%
Vi kjøper hus på butikken og setter sammen selv 56 42,75%
Kjøper ferdig sammensatt hus 0 0%
Har ikke pepperkakehus 23 17,56%
Lager heller pepperkaketre/nisse/sykkel 3 2,29%
Sirupssnipp 5 3,82%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 22:47   #41
Carrie
-

Carrie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Pepperkakehus- lage selv, eller kjøpe ferdig?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

2. Kjevle rett på bakepapiret. Jeg får ikke det til, men det sies at det er slik det skal gjøres. Jeg kan ikke fatte at det er mulig, papiret sklir jo hit og dit.

Det går fint om du bruker sånn silikon-bakepapir

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 01:45   #42
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

2. Kjevle rett på bakepapiret. Jeg får ikke det til, men det sies at det er slik det skal gjøres. Jeg kan ikke fatte at det er mulig, papiret sklir jo hit og dit.

Eventuelt hvis du har silikonbakeunderlag under papiret.

Jeg kjøper ikke ferdighus. De er så porøse at det bare fører til frustrasjoner. Lager vanligvis egen deig, for den smaker så himla godt. Deigen, altså.

Men nå er det flere år siden vi lagde hus. Kanskje på tide å gjøre det igjen?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 02:16   #43
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jo enklere, jo bedre, jeg får problemer med blodtrykket bare av å skulle sette skiten sammen

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 06:47   #44
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sirupsnipp.

Man tar en stk mormor, to stk barnebarn og en stk byggesett type mønster & mel. Og vips! plutselig har man pepperkakehus & lykkelige unger.

Gammel 12-12-10, 10:43   #45
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har laget små hus i år. Veldig enkelt, men syns de ble supersøte. Trykket ut vinduet med en hjerteform.

Ser det ut som hun er fornøyd med dem tro? haha..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:12   #46
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Har sluttet å lage.
Masse jobb, pynt til flere hundre kr og ingen som spiser den når det har stått til "tørk" og ustilling i all evighet

Vi har heller laget pepperkaker av 3 kg pepperkake deig
En del store griser,damer ,menn ,nisser og mumitrollet og så pynter vi de med glasur og nonstopp rett for de skal spises

Sist redigert av Honda : 12-12-10 kl 13:24.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:13   #47
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjevler rett på papiret, men jeg legger tynn plast over deigen som jeg kjevler oppå. Da sklir ikke papiret hit og dit (jeg fant til slutt ut at det var deigen som hang igjen på kjevlen som gjorde at papiret ikke lå i ro). :sherlock:

Gammel 13-12-10, 00:19   #48
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Jeg har det, men bare ett. Man må vel ha en haug til et helt pepperkakehus?

Hvem snakket forresten om pepperkakehusutstikkere på Biltema? Aldri hørt om, men høres lurt ut!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 11:39   #49
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker egentlig å kjøpe byggesett (det ser jo bomba ut når ungene er ferdige å pynte uansett), men mannen insisterer på at selvlagd er vel-lagd. Eller noe. Det er hvertfall mye banning mens det produseres Jeg og ungene holder oss til pyntinga.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 11:56   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forsøkt å gjøre alt selv. Det funka ikke. Så forsøkte vi å kjøpe deig på Ikea, og bake ut selv. Det funka heller ikke.

Nå kjøper vi ferdig pakke på rema, og det funker. Å pynte pepperkakehus er skikkelig gøy!

Jeg har sett de fantastiske byggene som Teofelia og mannen hennes bygger hvert år. Det er fantastisk, men det er bare å innse at vi ikke har den tålmodigheten.

Vi knuser det på nyttårsaften. Det er også gøy. Og gjøres sikkert med litt lettere hjerte når det ikke tok timesvis å bygge.

Gammel 14-12-10, 12:01   #51
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi gikk for 100% hjemmelaget i år, men kunne like gjerne kjøpt deigen.

Gammel 14-12-10, 14:59   #52
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pepperkakehus - lage selv, eller kjøpe ferdig?

Ser i pollen at ett av valgene er ferdig sammensatt hus. Finnes virkelig det?? Hørtes genialt ut.

Jeg har vel i grunnen gitt opp pepperkakehus for noen år. Forrige forsøk endte med brente fingre fra sukkeret(lim) og forsøket med å få til takstein med sprøytepose endte med "snø-ras" da posen sprakk utover. Men vil gjerne ta opp igjen tradisjonen når ungene blir store nok til å pynte.

Gammel 14-12-10, 19:47   #53
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Ser i pollen at ett av valgene er ferdig sammensatt hus. Finnes virkelig det?? Hørtes genialt ut.

Jeg vet ikke om det finnes i Norge, (derav ) men det høres ut som noe man får kjøpt i Junaiten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:39   #54
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, over der får man vel ALT.

Gammel 14-12-10, 20:50   #55
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper pepperkakedeig, fordi jeg aldri har fått deigen til å bli bra å jobbe med når jeg lager selv. Hus, trær, gjerde og slede skjæres ut etter egendesignet mal. Eldste lager flotte marsipanfigurer til å pynte med. Slik så det ut i 2006, jeg fant ikke bildet fra fjorårets mesterverk:
2006-12-25_pepperkakehus_utklipp.JPG

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:37   #56
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Lager selv, i år ble det en ridderborg

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:43   #57
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi konstruerer og bygger selv, men har hittil kjøpt ferdig deig. I år forsøker jeg meg med selvlaget deig til ungenes pepperkakebonanza, for å teste om det fungerer enda bedre enn kjøpedeig. I så fall blir det kanskje selvlaget deig til årets kreasjon også, eller kanskje ikke. Det var en del jobb med den deigen, synes jeg, og det spiller strengt tatt liten rolle hvordan pepperkakeslottet smaker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 01:56   #58
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har pleid å kjøpe byggesett,mamma pleier å være med på sammensetningen å knekker taket hvert år, men det er litt av sjarmen
Menne...hvordan lager man de vinduene av drops??

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 09:20   #59
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Jeg pleier å knuse noen sitrondrops og ha en liten haug i hver vindusrute før jeg setter brettet i ovnen. Det smelter og blir fine vinduer. Bare vær litt forsiktig når du tar kakene av platen.

Vårt hus ble om mulig enda skakkere og trekkfullt enn vanlig i år. Vi får slenge på godt med pynt.

Gammel 15-12-10, 09:36   #60
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Jeg bruker å lage store pepperkakehjerter til å henge i vinduet. I de lager jeg ett mindre hjerte-vindu inni; fyller med bringebærdrops så vinduene blir røde. Knuste først men har funnet ut at det ikke trengs, det holder å legge noen drops jevnt fordelt så smelter de utover i ovnen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.