|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Leser
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?
Er det meg du prater til?
![]() |
#42 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Næsj-ikke redd. Jeg lever i en Happy go lucky-boble, og det er ganske behagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Him:
![]() |
#44 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Før jeg svarer him, en link til Floksa: http://news.nationalgeographic.com/n...sahara-forest/
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Him: Nei, "rike" er å trekke "ut av fattigdom" litt langt, men det monner noe innmari:
![]() |
#46 |
Shake it out!
|
Men det som er litt kjipt å tenke på er at man ikke kan satse på å brødfø verden på økologisk jordbruk. Man trenger supergårdsbruk hvor dyrene står stablet, proppfulle av hormoner for å bli størst mulig, og man trenger genteknologi og dritt for å dyrke korn og mais og hva-har-du, om det skal bli nok mat til alle. Jeg var litt happy-go-lucky da jeg bodde i Norge mht dette, men her i USA hvor det er ufattelig mengder med drittmat, og hvor man faktisk blir ganske skeptisk når man ser 9-åringer med pupper og hofter (min 10-åring, som er født i et land hvor man vanligvis er tidligere utviklet enn norske barn, er IKKE der enda). Da tenker man at det kanskje ikke er så bra med alle disse hormonene, og så kjøper man økologisk så mye man kan.
![]() |
#47 |
Leser
|
Men hvem er dette? Jeg vet jo at Kina har hatt en enorm økonomisk vekst, men jeg er ikke enig i at Kina er en kapitalistisk stat.
![]() |
#48 |
Yes, we can!!
|
India er en sterk motor etter at de ble liberalisert, og de asiatiske "tigrene" Sør-Korea, Taiwan, Hong Kong (fortsatt noe for seg selv, rent økonomisk) og Singapor har hatt en enorm vekst. Fillipinene har hatt vekst etter at de åpnet sin økonomi, det samme har Vietnam noe senere.
![]() |
#49 |
Leser
|
Det er mulig at vi bare har forskjellig oppfatning av hva som er hva innenfor økonomiske definisjoner. Når jeg leser om disse landene du nevner som eksempler på markedsøkonomi, så er jeg ikke enig i at de har ren markedsøkonomi. (Har lagt til sitater på slutten av innlegget.)
De hadde ingen innformasjon om Hong Kong. (Jeg vil tro at dette skyldes at Hong Kong er tilbakeført til Kina?). Det sto heller ingenting om økonomien til Singapor.
Her blir det som jeg nevner om at økonomien ikke drar opp alle.
Jeg synes jo at dette høres ut som en ganske sterk statlig innblanding, jeg?
Her sier de jo at Sør-Korea ikke har drevet med ren markedsøkonomi. De har hatt en blandingsøkonomi.
Her høres det jo ut som at det er regjeringen som har vært sterkt innvolvert? På samme måte som staten Norge har vært sterkt innvolvert i oljen.
![]() |
#50 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Det kommer vel litt av på hva man ønsker å beskrive, him.
![]() |
#51 |
Leser
|
OK, jeg hører hva du sier, men jeg synes jo at FN-sambandet ikke er så aller verst som nøytral kilde. (Men selvfølgelig, hele poenget med å legge ut hvor det er hentet ifra er jo at folk skal få gjøre seg opp en mening om kilden.)
Ja, ettersom jeg mener at blandingsøkonomi er det beste, så synes jo jeg det er naturlig. Men feks Taiwan sies det jo her hadde en økende økonimisk vekst før de liberaliserte. (Men hvis du mener kildene her ikke er korrekte, så er det jo fåfengt å diskutere med utgangspunkt i dem.)
Nei? Det at det blir et større skille mellom fattig og rik, gjør jo at det blir umulig for de som er fattige å ta igjen forspranget. Jeg ville faktisk ha foretrukket mindre vekst, men en mer rettferdig fordeling. Jeg er jo enig med deg i at markedsøkonomi gir større vekst, men jeg mener at en mindre vekst som blir mer utjevnet er bedre.
![]() |
#52 |
can-jur
|
Joda, men Russland importerer korn i år, det er lenge til dette eller andre systemet kan mette de fattigste i verden.
![]() |
![]() |
#53 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Nei, så jeg er enig med deg i at man bør ha noen lagre.
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Him: Jeg forstår deg virkelig ikke. Hvis man tar en skala fra 1 til 10, der 1 er "så fattig at du sulter i hjel", og 10 er Bill Gates, så må det da være bra at det blir færre i gruppe 1-3? At store mengder mennesker blir flyttet fra 1 til 3 og 3 til 5? Det at det også blir flere i gruppe 8-10 gjør det da ikke vanskeligere å komme fra 1 til 4 for det?
![]() |
#55 |
Leser
|
Poenget er at jeg mener at hvis man har en skala fra 1-10, så er det bedre at flere folk kommer seg opp fra 1 til 3, enn at færre kommer seg fra 1-9. Utjevning. Flere folk må dele på kaka.
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Men med en sånn vekst som man har hatt i Asia så har kaka blitt større. Mye større. Så det er mye mer å dele på. Så man får BÅDE mange opp fra 1 til 3, OG noen opp til 8,9,10.
![]() |
#57 |
Leser
|
Det blir veldig vanskelig å diskutere når man ikke er enig om hvilke premisser man diskuterer innenfor. Jeg har ingenting imot at Asia har en økonomisk vekst, men jeg er ikke like enig med deg i hvor bra den har vært (ref kartet) og i hvor stor grad dette skyldes at styringsformen har endret seg.
![]() |
#58 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du redd for matkrise?Hvilke land mener du har for sterk kapitisme? For har ikke de fleste "liberale" land egentlig en eller annnen form for blandings?
![]() |
#59 |
Leser
|
USA er vel det landet som har sterkest kapitalisme. (Minner meg på at jeg ikke har lest et kvekk om helsereformen der borte. Har bare flagret forbi ørene ...)
![]() |
|
|