Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lus, avhengig av geografi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har dere lus i omgangskretsen?
Ja, vi bor på vestlandet 10 7,35%
Nei, vi bor på vestlandet 21 15,44%
Ja, vi bor på østlandet 36 26,47%
Nei, vi bor på østlandet 33 24,26%
Ja, vi bor i nordnorge 7 5,15%
Nei, vi bor i nordnorge 9 6,62%
Ja, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Nei, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Ja, vi bor i midt-norge 3 2,21%
Nei, vi bor i midt-norge 0 0%
Du har ikke klart å dele inn landet spesifikt nok, så jeg kan ikke stemme og må spesifisere i tråden 15 11,03%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 14:09   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lus, avhengig av geografi?

Hadde lus selv en gang som ung, etter speiderleir

Ellers har vi vel bare hørt om lus en gang her oppe på fjellet, men legen mente mine svært kortklipte gutter var lite utsatt
Men vi har kam, om problemstillingen skulle dukke opp.
Er vel helst jeg som får lus da, med mitt lange hår. Men jeg låner sjelden luer da

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:42   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker også lusedamen fra oppveksten (oppvokst nær Scarlett), men selv hadde vi aldri lus.

Her i huset har mellomsøster hatt lus en gang og det ble oppdaget samme dag som hun ble smittet. Hun hadde vært sammen med en venninne hun sjelden ser, og om kvelden ringte mammaen til venninnen og hadde oppdaget lus. Vi kammet, fant 2 feite, store helt ytterst i håert og det var det. Kuring og styr, selvfølgelig, men vi var nok veldig heldig. Og heldigvis(!!!) ble vi varslet!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:58   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går stadig ut beskjed om at det er lus, både i barnehagen, på skolen og på SFO. Helsesøster sier at vi skal ta utgangspunkt i at det alltid er lus!
Vi har heldigvis sluppet unna. Ingen i vår nærmeste omgangskrets har hatt lus - som vi vet om.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

.......
Nå hører jeg stadig om utbrudd, men ikke et eneste ett i oppveksten. Jeg har hele tiden bodd på Østlandet.
Det er nok flere faktorer som er grunnen til mer lus nå, for det første var vi ekstremt lite trangbodde på skolen på begynnelsen av 80-tallet, nå er kapasiteten sprengt over alle grenser og det ser man jo på hvor tett alle klær henger, vi dusjet ikke og vasket håret så ofte, nå tror jeg man jevnt over er litt for overrenslige og lusa trives i nyvasket hår og ikke minst har visstnok lusa blitt mer ressistent og derved harderer å knekke. Vi har heldigvis vært forskånet så langt.

Da jeg var liten(men jeg begynte på skolen i 1970) var det vel motsatt; mange bodde trangt og dårlig, mens vi hadde god plass på skolene.
Flere rundt oss hadde lus, både i klassen, i nabolaget og i familien(som bodde i samme hus). Jeg husker at alle fem ungene hos min tante måtte ta lusekur. Det luktet så sterkt at alle gikk rundt og gråt.

Gammel 03-10-10, 15:12   #4
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Bor på Nordvestlandet, og her får vi jevnlig luselapper med hjem fra skolen og tidligere barnehagen.

Heldigvis har vi aldri hatt utøyet i hus, jeg kjenner jeg klør bare jeg skriver dette innlegget. Grøss & gru!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 16:16   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på om det med at lus trives best i nyvasket hår er en myte eller sant jeg? Vet ikke helt hvor jeg har hørt det første gang, men jeg vet jeg har hørt det flere steder.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:44   #6
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg lurer litt på om det med at lus trives best i nyvasket hår er en myte eller sant jeg?

Lusen beveger seg raskere og bedre i rent hår enn skittent ja. Den hopper jo ikke, men kravler langs hårene og jo renere og glattere hår og hodebunn er jo mindre er hindringene. Og trivselen øker. (Kilden min er www.lusfrinorge.no, den beste infosiden om lus.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:14   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Lusen beveger seg raskere og bedre i rent hår enn skittent ja. Den hopper jo ikke, men kravler langs hårene og jo renere og glattere hår og hodebunn er jo mindre er hindringene. Og trivselen øker. (Kilden min er www.lusfrinorge.no, den beste infosiden om lus.)

Hey, endelig en fordel ved å være sjuske.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 16:18   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster har hatt lus to ganger i løpet av én massiv runde med lus i klassen hennes. Det har vært lusevarsler her et par ganger i tillegg til den gangen vi faktisk fikk skiten i hus. I oppveksten var det aldri snakk om lus, det oppfattet vi den gang da som en førkrigsfenomen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 16:21   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden har aldri hatt lus, men det har vært lusevarsel i både barnehage og skole hvert år i alle fall de siste fire årene.

Gammel 03-10-10, 16:25   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vært lus i bhg ja, vi bor i midt norge. Men mine barn har enda ikke hatt det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 16:41   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har aldri sett snurten av en lus og bor på Østlandet.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 18:09   #12
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Østlandet her. Det kommer luselapper ett par ganger i året, og vi har hatt lus i hus 1 gang etter att eldste mest sannsynelig ble "smittet" på leirskole, leirskole på sørlandet. (Det var hvertfall ikke noe smitte å høre om rundt her og ingen vi kjenner hadde det).

Og etter at vi har hatt det i hus har jeg mindre panikk for det enn jeg hadde før. Men vi er blitt nøyere til å sjekke også enn før.

Gammel 03-10-10, 19:13   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg har aldri hørt om lus i oppveksten. Jeg kjenner ingen som har hatt lus nå, verken voksne eller barn. Det har ikke været noen lapper i bhg ang lus de årene vi har hatt barn der. Jeg vet ikke hvordan en lusekam ser ut!

Etter å ha lest om problemene enkelte har her på forumet, lurer jeg på om geografi er en faktor når det gjelder spredning. Poll kommer.

Mens jeg skriver dette klør jeg mye i hodebunnen!

Jeg har heller ikke hørt om noen, og har heller ikke hatt selv. Ikke noe varsel har vi fått noen gang heller...

Bor i Oslo.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:17   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt om noen som har hatt det. Bor på vestlandet.

Gammel 03-10-10, 22:33   #15
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i Midt-Norge. Det har vært noen tilfeller av lus i barnehagen hver sesong, men da har vi sluppet unna. Situasjonen ble en HELT annen da Lillemor begynte på skolen, og jeg tror vi har fått over ti luse-advarsler i løpet av første skoleår og de par månedene hun har gått i andre.
Og vi har rukket å ha lus i hus to ganger. Den første gangen ble jeg også smittet. Sist gang oppdaget vi det sannsynligvis ganske raskt.
Lillemor har ganske langt hår og foretrekker å ikke ha det oppsatt. Nå i disse lusetider har vi i imidlertid innført hårstrikk-tvang for å prøve å avverge flere luserunder.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:26   #16
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor jo på vestlandet, og jeg ser av tallmaterialet at vestlandet så langt skiller seg fra resten av landet. Resten av landet har sånn 50/50 deling, mens på vestlandet er det vesentlig flere som ikke har hatt befatning med lus enn de som har.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:37   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg får spørje her også sidan eg ikkje fekk svar i den andre tråden;
kor lenge bør me halde fram med å kontrollkambe for lus? No har me lusekamba kvar dag i 13 dagar. Kur nummer to vart tatt på dag 8. Det tar 40 minuttar å lusekambe storsøster kvar gong. Enda lengre for meg. Bill.mrk. Lei.

Gammel 03-10-10, 23:49   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Bergensis har du vurdert å klippe dere litt? Jeg har et stort krøllete hår og jeg hadde seriøst klippet det av!!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:55   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Njai, eg har lite lyst til det, altså. Trives med langt hår. Skulle me (Gud forby) få ein runde nummer to i nær framtid, så skal me gjere det.

Gammel 04-10-10, 11:24   #20
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke hatt det i hus, men har fått noen få advarsler om det, dog ikke flere ganger i året eller hvert år. (Når vi bodde i Trondheim var det oftere enn her i vest.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.