Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lus, avhengig av geografi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har dere lus i omgangskretsen?
Ja, vi bor på vestlandet 10 7,35%
Nei, vi bor på vestlandet 21 15,44%
Ja, vi bor på østlandet 36 26,47%
Nei, vi bor på østlandet 33 24,26%
Ja, vi bor i nordnorge 7 5,15%
Nei, vi bor i nordnorge 9 6,62%
Ja, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Nei, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Ja, vi bor i midt-norge 3 2,21%
Nei, vi bor i midt-norge 0 0%
Du har ikke klart å dele inn landet spesifikt nok, så jeg kan ikke stemme og må spesifisere i tråden 15 11,03%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 11:55   #21
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LUS, avhengig av geografi?

Ikke hatt lus, men lusevarsel har vi vel hatt - en gang.

I min barndom var det aldri lus.

Jeg tror forøvrig at noen får lus andre ikke - min søster har 5 barn. de bor tett og er en "klemmefamilie" - jenta i midten har hatt lus 3 ganger - de andre har aldri hatt det.

Gammel 03-10-10, 12:04   #22
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri hatt lus, ikke i klassen heller. Har heller ikke vert noe snakk om det disse 2årene han har gått i barnehagen, eller de 2 barnehagene jeg har jobbet/jobber i .

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:14   #23
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mener du lus nå i pollen, eller lus når vi selv vokste opp?

Nå hører jeg stadig om utbrudd, men ikke et eneste ett i oppveksten. Jeg har hele tiden bodd på Østlandet.
Det er nok flere faktorer som er grunnen til mer lus nå, for det første var vi ekstremt lite trangbodde på skolen på begynnelsen av 80-tallet, nå er kapasiteten sprengt over alle grenser og det ser man jo på hvor tett alle klær henger, vi dusjet ikke og vasket håret så ofte, nå tror jeg man jevnt over er litt for overrenslige og lusa trives i nyvasket hår og ikke minst har visstnok lusa blitt mer ressistent og derved harderer å knekke. Vi har heldigvis vært forskånet så langt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:15   #24
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker at helsesøster var i barnehagen og gikk igjennom hodene våre på jakt etter lus. Jeg vet ikke om det var noen tilfeller som utløste dette, eller om hun fant noen på oss.
Dette var i nordnorge.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:15   #25
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av linne@, her.

Lusene kan leve i opp til 40 døgn !

Kvar har du det frå?

Gammel 03-10-10, 12:19   #26
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Vel, kanskje jeg formulerte meg litt uheldig. Hva er det som gjør at barn får lus?

¨

Det er ikke mye man kan gjøre forebyggende da skjønner jeg. Da vet jeg det.

joda, når det er luseperioder så kan man gre med lusekam hver kveld så man oppdager evt lusen tidlig og får behandlet det før det sprer seg videre.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:22   #27
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener jeg hadde lus en gang som barn, men husker ikke helt - det var i allefall lusealarm på skolen ved flere anledninger og mamma sjekket meg med lusekam om ikke annet, men jeg vet allikevel ikke hvordan en lusekam ser ut. Mer husker jeg ikke. Jeg er født og oppvokst sentralt på Østlandet.

Kjenner ingen som har hatt lus blant familie og venners barn, mine har heller aldri hatt lus. Har gjennom tre års barnehagekarriere heller aldri mottatt noen lusealarm. Jeg bor sentralt på Sørlandet.

Gammel 03-10-10, 12:32   #28
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kvar har du det frå?

Det er riktig det, forutsatt at de lever i hodebunnen. Livssyklusen til en lus er 30-60 dager mener jeg å huske fra studiet.

Uten blod tilgjengelig lever de derimot ikke lenge!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:38   #29
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er riktig det, forutsatt at de lever i hodebunnen. Livssyklusen til en lus er 30-60 dager mener jeg å huske fra studiet.

Uten blod tilgjengelig lever de derimot ikke lenge!

Ja, i hodebunn, det var eg klar over. Men eg forsto (misforsto) det sånn at lus levde så lenge utan vert.

Gammel 03-10-10, 12:41   #30
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Min landsdel er ikke nevnt her ser jeg. På de 19 årene jeg har hatt unger så har vi mottatt varsel om lus kun to ganger.
Den ene gangen på barneskolen (Fikk varsel nå i høst) og den andre i barnehagen. Vi kjenner ingen eller vet om noen som har hatt lus. Vi har ikke opplevd dette selv. Likevel har jeg brukt lusekam jevnlig for evnt å oppdage dette tidlig.
Det som irriterer meg er at mange ikke tar varsel om lus på alvor. Selv ikke personer en skulle tro hadde bakgrunn og kunnskap om hvor viktig dette er.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:44   #31
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lus, avhengig av geografi?

Poden har ikke hatt lus, men det har vært flere lusevarsler i barnehagen.Bor på Østlandet.

Jeg hadde lus som lita , de fleste hadde det i klassen min, vi bodde på Vestlandet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:44   #32
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kommer fra nordnorge og mannen fra sørvestlandet og ingen av oss har hatt lus i oppveksten. Nå bor vi i Oslo og har to døtre som går i barnehage. Det har aldri vært lusevarsel der, så foreløpig har vi sluppet unna.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:47   #33
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen lus her på neset.

Og jeg er oppvokst helt lusefritt, men kanskje det er for kaldt nord i Hedmark? Og folk ikke driver med fysisk nærhet og sånn?

På eldstes gamle skole i Pent Strøk i Oslo er det lusehelvete. En tidligere nabos tese er at det er de langhårete vestkantguttene som står for smitten, samt de som lar døtrene gå med langt, men ustelt hår. (Shabby chic?) Fletter er det beste når det er lusesmitte på gang, visstnok. I gamleklassen til eldste har de hatt runde på runde på runde med lusesmitte og påfølgende lusekurer.

Gammel 03-10-10, 12:55   #34
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fletter er det beste når det er lusesmitte på gang, visstnok.

Jepp. Storesøster har flettetvang no. Dvs. tvang er det ikkje, for dette er ho heilt med på. Ho er minst like lysten på ein ny runde som oss. Før skulle ho ha håret laust støtt.

Gammel 03-10-10, 12:57   #35
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sørøstlandet her!
Stadige luselapper med hjem fra barnehage og skole, og jeg sender stadig ut lusevarsel på skolen jeg jobber på. Gutta har ikke hatt lus, og jeg har aldri hatt lus selv, heldigvis. Ser for meg at det hadde vært et mareritt å bli kvitt lusedritten fra det lange, halvkrøllete og kjempetykke håret mitt. I høst var det masser av lus der jeg jobber. Jeg flettet håret så godt jeg kunne, og var sparsom med klemmeutdeling. Syntes like vel det klødde over alt. Men det var heldgvis bare inni hodet mitt at lusene hadde flyttet inn.

Sist redigert av Kaija : 03-10-10 kl 14:13.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:14   #36
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Takk for alle svar! Var noenlunde sent at jeg laget denne undersøkelsen, noen må gjerne legge til landsdeler.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:19   #37
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg sett på tallene, og det er 50/50 i hver landsdel! Halvparten har vært borti lus og halvparten ikke. Sånn grovt inndelt. Facinerende. Jeg skal kjøpe lusekam. En grunn til at vi ikke har vært borti det kan vært at mine barn ikke går på skolen enda. Det har nok litt å si? For ti år siden var jeg Au Pair i London, og en av ungene, 6 år (til en venninneaupair) var kronisk plaget av lus. De fikk det rett og slett ikke vekk. Lusen var resistent! Dette er mitt eneste bekjentskap med lus.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:19   #38
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bor i Sør Trøndelag, og jeg selv har aldri hatt lus, men det var vel lusevarsel på skolen (det er vel gjerne det de gangene alle ble sjekket foran resten av klassen). Jeg har aldri fått med lusevarsel med jentene mine, og de har aldri hatt lus. Takk og pris, og banker 3 ganger i bordet!

Gammel 03-10-10, 14:09   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde lus selv en gang som ung, etter speiderleir

Ellers har vi vel bare hørt om lus en gang her oppe på fjellet, men legen mente mine svært kortklipte gutter var lite utsatt
Men vi har kam, om problemstillingen skulle dukke opp.
Er vel helst jeg som får lus da, med mitt lange hår. Men jeg låner sjelden luer da

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:42   #40
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker også lusedamen fra oppveksten (oppvokst nær Scarlett), men selv hadde vi aldri lus.

Her i huset har mellomsøster hatt lus en gang og det ble oppdaget samme dag som hun ble smittet. Hun hadde vært sammen med en venninne hun sjelden ser, og om kvelden ringte mammaen til venninnen og hadde oppdaget lus. Vi kammet, fant 2 feite, store helt ytterst i håert og det var det. Kuring og styr, selvfølgelig, men vi var nok veldig heldig. Og heldigvis(!!!) ble vi varslet!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.