|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#561 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg ønsker meg ikke et samfunn man må trippe rundt på tærne heller, men hvis vi skal se så enkelt på det, så velger jeg helt klart et samfunn hvor man tar mer hensyn enn "nødvendig" enn et hensynsløst, ett.
|
|
|
#562 |
|
Er frisk!
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det som gjør at JEG skammer meg, er at jeg nok tenkte ganske likt som rine før jeg ble syk. Jeg tenkte faktisk at de "utbrente" sikkert ikke var så syke, men bare slitne, og at det måtte da gå an å ta seg sammen. Vel, jeg lærte den harde veien at man kan bli skikkelig, skikkelig syk og at det slett ikke går å ta seg sammen. Jeg har fortalt mange ganger nå om en kropp som ikke mestret å spise engang (bare kastet opp maten igjen) og den mestret langt i fra å løfte opp babyen min eller å f.eks. børste håret.
Sist redigert av oslo78 : 15-12-12 kl 18:37. |
|
|
|
|
|
#563 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
For å ta rine litt i forsvar, jeg opplever virkelig ikke at rine mener noe i nærheten av det du skriver her. Godt mulig jeg ikke har lest godt nok her, eller i andre tråder hun har skrevet om slikt, men jeg vil gjerne se eksempler.
|
|
|
#564 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Tidligere hadde vi Trygdekontoret, og de hadde som oppgave å hjelpe folk med hvilke rettigheter de hadde. Rettigheter og plikter.
|
|
|
#565 |
|
Er frisk!
|
Svar til bille:
|
|
|
|
#566 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg har mista tråden i hva vi egentlig diskuterer nå.
|
|
|
#567 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?oslo78: Dette har vi da diskutert til det kjedsommelige, men jeg kan jo gjenta: Jeg tror at det i enkelte tilfeller går an å bli så sliten at man rett og slett er fysisk ute av stand til å komme seg på jobb. Og så tror jeg at det er utrolig mye rart som havner oppi utbrentsekken og at det i en del tilfeller er rom for å ta seg sammen/skifte jobb/ta en ferieuke eller hva_har_du. |
|
|
|
|
|
#568 |
|
Er frisk!
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg vet det, rine, jeg klarer bare ikke å forstå at folk som blir bra av en ferieuke havner i utbrenthetssekken. Hos meg ble det mistenkt kreft, hjernesvulst og ting i den kategorien, og først da alle slike ting var utelukket kom man til å tenke på utbrent.
|
|
|
|
#569 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Når det gjelder subjektive plager er det jo helt umulig å avgjøre hvor syk akkurat DU er, for det er det ingen andre enn du som kan si noe om. Utbrenthet kan ikke graderes, for man har ikke noe å gradere det mot. Kanskje kan man si at de som blir friske etter en ferie ikke var så utbrente da, men det vil jo sikkert de igjen ha seg frabedt, fordi deres oppfattelse av utbrenthet er høyst reell der og da. |
|
|
|
|
|
#570 |
|
Sånn passe sane
|
Og hvor godt kjenner du disse med småbarnsmamma-ME, som du kaller det? Sorry, men her fremstår du utrolig fordømmende.
|
|
|
#571 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Au, Krinoline, den var vond å få i trynet. Det var de lystbetonte tingene som gjorde meg bedre den gang jeg var som sykest. Å gå på kafe, å shoppe - selv onm shoppingturene mine ikke varte så lenge av gangen og jeg lå utslått på sofaen resten av kvelden. Trene, ja, fordi det også var en del av det å få meg bedre. Jeg blir aldri 100 % frisk. Jeg må legge opp livet mitt etter det. Fremdeles har jeg begrenset kapasitet og må prioritere ting som gir meg energi. Men en ting er forbanna sikkert, og det er at da jeg var på mitt verste, var mistenkeliggjøring av det slaget du driver med her en fryktelig tung tilleggsbelastning som jeg absolutt ikke trengte. For tro meg, jeg fikk nok av det, både uttrykt og bak ryggen på meg.
|
|
|
|
#572 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Selvfølgelig kan de det, og det gjøres stadig vekk. Det er jo et av de største problemene til folk med ikke-målbare sykdomer, at de ofte blir mistrodd av leger og NAV. Jeg har en kronisk sykdom som blandt annet gir utslag i smerter. Jeg får ofte spørsmål om hvor på smerteskalaen fra 1-10 jeg er, og når jeg gir et svar får jeg beskjed om at "det kan ikke stemme, fordi da...." og da kan det f.eks. være at jeg da ikke hadde klart å gå, eller at jeg hadde grått eller at de bare ikke tror det kan være så vondt, og i noen få tilfeller blir jeg beskylt for å oppgi for lavt tall.
|
|
|
|
#573 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Beklager hvis du tok det personlig, det var virkelig ikke meninga å være fordømmende. Vet virkelig ikke hvordan jeg skal få frem det jeg mener uten at noen blir støtt. Poenget er at jeg går på jobb og gjør det jeg må der, og har da null energi, ork og overskudd til mye annet lystbetont. Noen av de jeg kjenner med ME hviler seg på dagene slik at de skal kunne være med på sosiale happenings, aerobicen, osvosv, som de ikke hadde orka på ellers. Hva er da grensen for det som er sykelig og det som er vanlig sliten? Umulig å svare på siden jeg ikke har mulighet til å gå inn i hodet på disse andre... (Forøvrig dumt av meg å dra inn dette siden dette ikke er det som diskuteres. Var bare en slags betraktning rundt det med subjektive sykdommer. Svært mye er reellt såklart, og fortjener alt annet enn mistenkeliggjøring. Men i noen tilfeller er nok løsningen å hjelpe folk til å tenke annerledes og fokusere annerledes, og ergo tenke seg frisk...) |
|
|
|
|
|
#574 |
|
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Hva folk velger å spare opp krefter til er da virkelig ikke noen andre sin bissniss!!
|
|
|
#575 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Er herved ferdig med å diskutere dette, tror det er mulig å forstå hva jeg vil frem til hvis man ligger godviljen til...;-) |
|
|
|
|
|
#576 |
|
Halloen!
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Skremmern: Jeg synes faktisk man kan sammenligne humorprogrammer og humor i andre settinger. Det handler mer om hvem man gjør narr av ( i mangel av et bedre ord) hvor og hvordan, enn at enkelte grupper skal skånes, mener jeg. Selvsagt må man vise hensyn, og det er slett ikke slik at jeg synes all humor som sparker (om det nå er oppover eller nedover) er hylende morsom eller passende. Jeg tenker at dersom man skriver en klisjefylt "julekveld i skogen"-blogg midt i julestria ispedd en god del "i verdens rikeste land" må man regne med litt av hvert når det gjelder tilbakemeldinger. Hvis man bare ønsker positive tilbakemeldinger, burde man kanskje heller ha valgt en lukket blogg der bare venner og familie kan lese. |
|
|
|
|
|
#577 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Slik jeg ser det handler det ikke om at noen vil ha bare positive tilbakemeldinger, eller ikke tåler kritikk.
|
|
|
#578 |
|
Halloen!
Det har du sikkert rett i. Man kan, men jeg synes ofte poenget kommer vel så tydelig fram hvis man bruker litt andre virkemidler enn bare "Jeg er generelt skeptisk til folk som tigger på internett, men du er sikkert en kjernekar ellers, altså. Klemz." |
|
|
|
|
|
#579 |
|
Epikur
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg skjønner at det bare er å gi seg i denne debatten, når Krinolines fine og reflekterte innlegg ses på som angrep.
|
|
|
#580 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Ordet småbarnsmamma-ME er fint og reflektert?
|
|
![]() |
|
|