Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-07, 15:59   #541
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

At alle disse "mitt barn hadde ikke blitt reddet hadde det ikke vært for sykehus og moderne medisin" kommentarene egentlig er ganske irrelevante når det kommer til at det også finnes meninger som går på at man ønsker en generell mer naturlig tilnærming til fødsler. Det er vel ingen i sin rette forstand som vil påstå at en naturlig tilnærming til fødsel skal gå på bekostning av mor og barn.

Det har du rett hvis den naturlige fødselen uten innblanding skjer på et sykehus der teknisk utstyr og medisinsk kompetanse befinner seg noen meter unna den fødende.

Ved hjemmefødsler er det jo ikke slik, og det er vel det mange (inkludert meg selv) tenker på når vi sier at barna våre og/ eller vi selv ikke hadde overlevd uten denne hjelpen.

daffy er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 16:01   #542
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt tenkt meg hjemmefødsel om jeg hadde hatt mulighet til det da jeg fikk Iben. Jeg bodde 2 minutter med bil unna KK. Da hadde jeg følt meg trygg. De har en langt lavere terskel for å sende hjemmefødere på sykehus enn det ser ut til de har for å gripe inn i en aktiv fødsel på sykehuset. Dette er ren synsing fra min side.

Gammel 26-09-07, 16:03   #543
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

0-2 kvinner i året dør av fødselsrelaterte komplikasjoner, tror jeg det var noen som nevnte et sted her inne.

Jepp, og det tallet hadde nok sett mye, mye styggere ut hvis det ikke var for at nesten alle norske fødsler skjer på sykehus ...

daffy er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 16:09   #544
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jepp, og det tallet hadde nok sett mye, mye styggere ut hvis det ikke var for at nesten alle norske fødsler skjer på sykehus ...

Det tror ikke jeg. I Nederland føder hver tredje kvinne hjemme, og tallene deres er nesten de samme som Norge sine.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 16:09   #545
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg ikke sikker på. Det er stor forskjell på å føde hjemme i tett nærhet til sykehus og føde hjemme i en lavvo på Finnmarksvidda.

Gammel 26-09-07, 16:11   #546
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Det er jeg ikke sikker på. Det er stor forskjell på å føde hjemme i tett nærhet til sykehus og føde hjemme i en lavvo på Finnmarksvidda.

Det må selvsagt være innen rimelig nærhet til sykehus.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 16:19   #547
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du begynt å gjøre noe aktivt for å ordne opp i ting? Hannah var jo temmelig stor, vil du få vektestimeringer utover i svangerskapet?

Jeg skyver det litt foran meg kjenner jeg

Har hatt en samtale med fastlegen bare, som mente jeg ut i fra forrige gang burde få ks om jeg ønsket det.
Men har ikke pratet med sykehuset. Skal jo inn på UL i morgen, og leverer da et skjema der jeg skriver litt om det. Så blir det vel en samtale eller to, noe som jeg gruer meg veldig til

Jeg kommer nok til å prate med jordmor/lege etter hvert om oppfølging på størrelse ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 16:21   #548
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er bra å prate. Masse. Veldig masse. Selv om du til slutt velger KS, så er prating fint. Det beste er selvsagt å få en perfekt fødsel, men når det gjerne ikke er en mulighet, så er masse prat ypperlig.

Gammel 26-09-07, 16:22   #549
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke mange timene igjen til ukens episode med jormødrene.....Veldig glad mannen er hjem me i dag, i dag tror jeg det er en stor gråt og vræl dag...

Gammel 26-09-07, 16:22   #550
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bra å prate. Masse. Veldig masse. Selv om du til slutt velger KS, så er prating fint. Det beste er selvsagt å få en perfekt fødsel, men når det gjerne ikke er en mulighet, så er masse prat ypperlig.

Jeg er jo generelt suveren på å prate, litt vel mye til tider
Men når det gjelder meg selv.. tanker og følelser, så synes jeg det er fryktelig vanskelig. Særlig ovenfor "autoritetsfolk" som leger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 16:27   #551
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg er jo generelt suveren på å prate, litt vel mye til tider
Men når det gjelder meg selv.. tanker og følelser, så synes jeg det er fryktelig vanskelig. Særlig ovenfor "autoritetsfolk" som leger.

Jo, det kan du gjerne si. Men jeg fant meg en som jeg kunne prate til og han var flink til å lytte. Det er lov å gå videre om du ikke har kjemi med førstemann du treffer på.

Gammel 26-09-07, 16:39   #552
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette er bare en liten del av det hele. Forkus på hygiene er faktisk et svært viktig bidrag til at færre dør i fødsel nå enn før.

Gode, gamle Zemmelweis!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I dag er det Jordmødrene igjen! Gleder meg, men gruer meg litt til katastrofefødselen de skulle vise. Håper virkelig alt går bra. :angst:

Ja, jeg er også spent! ... men jeg vil anta at det går bra. Jeg tror ikke nrk vil sende det ellers. *muligens naiv*

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

I Norge sikkert ja, men på verdensbasis er det den største dødsårsaken blant kvinner. Leste en artikkel for litt siden om noen norske jordmødre som jobber i Palestina for å lære opp flere jordmødre i kompliserte fødsler i landsbyene, så de fødende skulle slippe å dra inn til byene og passere Israelske kontrollposter. Det var en utrolig sterk artikkel der en palestinsk kvinne fortalte at hun ble nektet fortrinn i køen gjennom en kontrollpost da riene meldte seg, og hun endte opp med å ta i mot sitt eget barn i veikanten og se barnet dø i armene sine.
Jeg merker at slike ting er utrolig tøft å lese etter å ha fått barn selv.

Jeg husker ikke helt hvilket år det var (tipper 2002 eller 2003), men National Geographic (tror jeg) lagde et program som het Word Birth Day, som handlet om fødende verden over. Det var fødende kvinner fra hele verden, men den som grep meg mest var den afganske kvinnen som virkelig trengte keisersnitt, men som ikke kunne opereres fordi de ikke hadde suturtråd til å sy henne igjen med. Mannen hennes måtte til markedet for å se om noen solgte suturtråd og kjøpe det selv.

Siden jeg selv har hatt ks, var dette noe som slo meg midt i magen. Å få lov til å bli født i Norge er omtrent som å vinne i lotto.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 18:19   #553
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det var fødende kvinner fra hele verden, men den som grep meg mest var den afganske kvinnen som virkelig trengte keisersnitt, men som ikke kunne opereres fordi de ikke hadde suturtråd til å sy henne igjen med. Mannen hennes måtte til markedet for å se om noen solgte suturtråd og kjøpe det selv

Ikke bare det, han måtte vel også skaffe medisinene til anestesien? Og siden det var natt/kveld/helg (husker ikke detaljene) og apotetekene i nærheten var stengt, måtte han dra gjennom hele byen for å komme seg til det ene åpne apoteket. Husker veldig godt den serien der jeg også.

Noba er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 19:23   #554
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Bare en halvtime til neste episode.

Fruktflua er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 19:24   #555
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Er det denne episoden som er litt guffen?

Gammel 26-09-07, 19:24   #556
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er visst denne som er ekkel, ja. På reklamen var det snakk om død baby.

Gammel 26-09-07, 19:25   #557
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ok.

:stålsetter seg:

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 19:26   #558
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Det er visst denne som er ekkel, ja. På reklamen var det snakk om død baby.

*angst*

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 26-09-07, 19:28   #559
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er jo ikke sikkert at det er fra dagens episode på reklamen, men jeg antar det. De var alle veldig triste.

Gammel 26-09-07, 19:31   #560
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Siden huseieren min har funnet det for godt å skifte tak nå, så har han flytta på parabolen. Ergo - NULL tvkanaler på meg. Noen som vet hvilket klokkeslett episoden blir lagt ut på nett?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.