Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-10, 23:17   #521
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Frokost: 1/2 nøttedings med hjemmelaget eggesalat og mårpølse
Lunsj: 1/2 nøttedings med egg og majones + 1 avocado
Mellom: 1/2 boks cc med nøtter og bringebær
Middag: hjemmelaget rømmegrøt
Kvelds: resten av cc boksen med nøtter og bringebær

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 25-03-10, 23:30   #522
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Irma- hvorfor bør man ikke spise for mye solsikkefrø ?

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 25-03-10, 23:50   #523
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

gnuri sjekk her:
http://matportalen.no/Emner/Solsikkekjerner

... og disse:

http://matportalen.no/Matportalen/ar.../1237795312.01
http://www.vkm.no/eway/default.aspx?...:6192:2:::0:00

Gammel 26-03-10, 09:31   #524
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah! Takk for tips - det visste jeg ikke! Jeg bruker pinjenøtter, solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø og sesamfrø til å "drøye" brødet jeg lager til lillegutt og gjøre det litt mer tyggete - da skal jeg jammen passe på litt med solsikkekjernene.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 09:36   #525
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på hvor mye solsikkekjerner som er akseptabelt pr dag? Jeg bruker masse, og bør nok begrense det litt....

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 11:31   #526
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gresskarkjerner er som sagt en veldig god erstatning for solsikkekjerner. Jeg lurer bare på om for mye gresskarkjerner kan føre til mye luft i magen. Jeg hadde det for en stund siden (etter at jeg hadde begynt med knekkebrød med masse gresskarfrø) nemlig. Da jeg begynte å blande 50/50 med solsikkefrø i knekkebrødene forsvant det. Jeg har lest om en eller annen kjerne til som finnes på markedet, hvilken kan det være mon tro? Hadde vært greit å ha litt mer å spille på.

Gammel 26-03-10, 11:36   #527
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Ja skal definitivt prøve grsskarfrø. Men jeg lurer- det hørtes ut som om plantene trakk opp kadium(?) fra jorda, så da kan det vel fort også gjelde gresskarfrø.....??

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 11:43   #528
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Aner ikke? Det går kanskje an å høre med mattilsynet?

Gammel 26-03-10, 12:28   #529
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idag har jeg spist skyr og kaffe latte til frokost, salat med egg og skinke til lunsj.
Og napoleonskake (fordi det er fredag. Og da spiser jeg napoleonskake. Og sånn er det bare!)

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 13:57   #530
Left
Passiv

Standard

Frokost: 2 Nannahs knekkebrød med ost, 1 stort glass vann + en vitaminpille med sporstoffer etc. Den ble jeg sjikkli mett av.

Vært ute og shoppet, og drukket 1 Kaffe Latte m. suketter.

Lunsj: ca. 2 dl strimlet kinakål, en pakke bacon i skiver, 2 små løk og en halv paprika woket i panne.

Middag: ? Si det du? Skal på jobb, så det får vel sikkert bli en salat - igjen. Med tunfisk og egg, og en liten dæsj creme fraiche.

Kveldsmat: Det blir antakelig 2 Nannahs knekkebrød med.....kan dere gjette?

OST!

Gammel 26-03-10, 15:16   #531
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Frokost: 1 avokado med creme fraiche, kaffe latte med h-melk og en skvett fløte.
Lunsj: Ribbe med sennep og litt grønnsaker.
Middag: Skal lage pizza med parmaskinke og gruyereost.
Kvelds: Blir kanskje en liten bit av eplekaka jeg har tenkt til å prøve meg på.

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 15:59   #532
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Frokost: To halve rundstykker med eggesalat og salami og et glass eplejus (Påskefrokost i barnehagen)

Lunsj: Egg og bacon med noen plommetomater

Middag: To lavkarboskiver med reker, salat og majones

kvelds: 3 wienerpølser

Sist redigert av gnuri : 26-03-10 kl 21:49.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 20:27   #533
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Frokost: 2 lk-knekkebrød med frokostsalat
Lunsj: Cottage cheese, kesam vanilje, jordbærsyltetøy (u/sukker) + mandler
Middag: Orientalsk kyllinggryte (fra denne boka) med rømme ved siden av.
Kvelds: Kyllingvinger, 1 knekkebrød. Muligens 1 nøttemuffins med ost litt senere.

Gammel 26-03-10, 20:44   #534
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokost: 1/3 boks Cottage Cheese med sesamfrø, kanel og fløte. 3 dl kaffe med fløte. Mett i 5 timer.
Lunsj: En halv fløtekokt kyllingfilet. Mett i 4 timer. 2 dl svart kaffe.
Middag: orket ikke, men spiste 2/3 nøttebrød med skinke/ost/smør/paprika. 2 dl kaffe med fløte. (neida jeg måler ikke..)
Kvelds: Pistasjenøtter.

Ned 5 fine kilo på 6 uker. Merker det også på overskudd og humør!

Amelie er ikke aktiv  
Gammel 26-03-10, 21:15   #535
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

En annen ting; kan man bruke Kruskakli istedet for Fiberhusk? Det finner jeg ingen steder.

Fiberhusk får du på meny, maxi, obs... eller du kan få av meg.

Gammel 27-03-10, 11:14   #536
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Fiberhusk får du på meny, maxi, obs... eller du kan få av meg.

Maxi hadde ikke nei, og ikke Meny på Rasta heller, men har fått tak i på helsekost på Metro.

Og det brødet ble kjempegodt! Det smaker faktisk som veldig grovt brød.
Jeg ble så glad, for selv om jeg ikke er så brødmenneske, så er det så greit å ha brød å ty til til frokost og i matpakka på jobben av og til.

Gammel 27-03-10, 11:19   #537
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Frokost: 2 Nannahs knekkebrød med ost, 1 stort glass vann + en vitaminpille med sporstoffer etc. Den ble jeg sjikkli mett av.

Vært ute og shoppet, og drukket 1 Kaffe Latte m. suketter.

Lunsj: ca. 2 dl strimlet kinakål, en pakke bacon i skiver, 2 små løk og en halv paprika woket i panne.

Middag: ? Si det du? Skal på jobb, så det får vel sikkert bli en salat - igjen. Med tunfisk og egg, og en liten dæsj creme fraiche.

Kveldsmat: Det blir antakelig 2 Nannahs knekkebrød med.....kan dere gjette?

OST!

Det ble ikke knekkebrød nei, men 2 tynne skiver brød med reker i majones.
Og middagen på jobb ble også brød - 2 skiver, med brie på en, og mårrpølse på den andre. Hadde to små smakstomater og 7-8 skiver agurk ved siden av.
Det brødet smaker g o d t! Byttet ut mandlene med hasselnøtter, slik at det ble 150g hasselnøtter istedet for halve mengden av det med mandler.

Gammel 29-03-10, 11:17   #538
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Var på hytta fra lørdag til søndag, så det ble litt ensformig kost, men skitt au.

Frokost: CC med malte nøtter og bringebær
Lunsj: Ribbe
Middag Egg og bacon
Kvelds:som frokost

Frokost: Isets nøttedings med røkelaks og majones
Lunsj: Resten av frokosten
Middag: Sent hjemme og tomt kjøleskap- litt ostechips og salamiskiver.

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 29-03-10, 21:15   #539
Left
Passiv

Standard

Frokost: Egg og bacon
Lunsj: To spinat og fetamuffins (De er gode!)
Middag: Biff alá Fxxxxxx - altså selvkomponert Biff Stroganoff. Ble godt det altså. Fløte, litt buljong, og stekekraften fra kjøttet, samt salt og pepper, og bittelitt paprikapulver. Brukte ytrefilet. Smørdampet brokkoli og blomkål til meg selv, mens resten spiste potetmos.
Kveldsmat: Har akkurat fortært tre små lavkarbomuffins (kokosmel og vaniljeessens + +) med 2 ss. mager kesam med litt fun light i til. Det ble friskt og godt. Men muffinsen må videreutvikles. Det var ikke veldig godt...

Gammel 29-03-10, 21:20   #540
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokost: 2 bløtkokte egg
Lunsj: yoghurt og nøtter
Middag: kylling, paprika og ertestuing
Kvelds: vet ikke ennå. Samme som frokost?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.