Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 10:26   #501
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Nannahs knekkebrød med solsikkekjerner blir heretter byttet ut med Irmas knekkebrød med gresskarkjerner. Veldig gode! Og litt endring på steking, noe redusert temperatur den siste runden i ovnen. Jeg synes Nannahs knekkebrød blir litt for sterk/brent i smaken.

Gammel 15-03-10, 10:28   #502
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Etter tur til svigers og tur til London, viser vekten nå 3-4 kilo i pluss, så nå er jeg nødt til å komme meg i gang i rett gjenge igjen
Frokost: Noen biter rødvinspølse, litt rømme, ett Nannah-knekkebrød, to speilegg og en osteskive med litt rekesalat.
Hadde ikke noe grønnt i hus, så det fikk bli slik i dag...

lunch: Litt lettrømme, litt cottage cheese og en ss Heistad blåbærsyltetøy

Middag: grønnsaksuppe med kjøttboller og etpar Fedon-brødskiver

Mellom: Russel Stover bar og noen Rødvinspølsebiter

kvelds: noen ostebiter

Sist redigert av gnuri : 15-03-10 kl 23:05.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 15-03-10, 10:30   #503
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Irma- skriv gjerne hva du endret ifm steking av knekkebrødene. Jeg har samme problem som deg, de svir seg litt for mye....

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 15-03-10, 13:19   #504
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vidt jeg husker skrudde jeg ned ovnen til 150 grader den siste runden med steking. 20-30 min eller noe sånt.

Gammel 15-03-10, 13:53   #505
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er matlei om dagen, og bør ta meg sammen. Enkle løsninger er ikke alltid det beste, selv om jeg holder meg i ketose, tydeligvis..

Maxine er ikke aktiv  
Gammel 15-03-10, 19:13   #506
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hjemmelagde tortillas (lagd av knuste linfrø, sesamfrø, litt nøtter, natron, olje og egg sånn ca), og krydret kjøtt, avokado med spisskummen, tomater, salat, ost og hjemmelagd mangosalsa.

Nam!
(og det passer til lillegutts fritt-for-alt-diett også)

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 15-03-10, 23:07   #507
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

m^2 de tortilla-lefsene skal definitivt testes Kanskje vi skal ha slike til middag i morra
Hvor mange lefser får du ut av oppskrifta ?

Sist redigert av gnuri : 16-03-10 kl 17:37. Årsak: fant oppskriften
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 16-03-10, 09:33   #508
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Frokost: Havregrøt med sesam-og solsikkefrø, og cottagecheese

Middag Salat med hvitløksmarinerte reker, pluss etpar skiver med lavkarbobrød laget etter denne oppskriften:
Mumsigt LCHF bröd

Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk (Jeg brukte kruska kli)
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor (dette droppet jeg)

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa allan nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Det ble skikkelig godt brød, synes jeg. Jeg strødde solsikkekjerner på toppen.

dessert: Jell-O sjokoladepudding (Sukker- og fettfri)

kveldskos: Baconsvor

Sist redigert av gnuri : 17-03-10 kl 12:22.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 17-03-10, 10:02   #509
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Frokost: Havregrøt med solsikke-og sesamfrø og cottage cheese.

mellom: Isets frokostsmootie

Lunsj: Tomatsuppe og lavkarboskiver

Middag: Taco med lavkarbotortillas

Sist redigert av gnuri : 17-03-10 kl 16:53.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 22-03-10, 08:14   #510
Left
Passiv

Standard

Nå er jeg i gang igjen med lavkarbo.
Skal ut å handle inn ting og tang i dag, og jeg må få bakt noe som likner på brød.

Hvilket brød er best av det første i tråden, og det LC...noe-brødet?

Og oppskrift på Nannahs knekkebrød mottas med takk

Jeg vil gjerne bli litt smalere i kinnene til vi skal til Tyrkia.
Så ja- here we go.

Til frokost har jeg spist 3 egg og litt revet ost laget som omelett.

Gammel 22-03-10, 08:17   #511
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Sjugger- det brødet jeg la ut oppskrift til over her er i allefall det beste jeg har laget..

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 22-03-10, 08:18   #512
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Nannahs knekkebrød

200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1ts salt
litt søtt
5dl vann

Rør sammen deigen og smør utover bakepair på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.
og snu dem med forsiden inn

pass på varmen på slutten av steketiden- det kan bli litt brent om du ikke skrur ned varmen litt etterhvert

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 24-03-10, 11:21   #513
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skavvise, i går spiste jeg egg+melon+skinke til frokost (samme som lillegutt), skyr til lunsj, finnbiff med blomkål til tidligmiddag, og litt lavkarbopizza til kvelds. Og nøtter og kaffelatte og masse vann.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 24-03-10, 20:43   #514
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Litt for sløv med å skrive inn her, men skal skjerpe meg.

I går:
Frokost: Egg og bacon + et par tomater
Lunsj: Salat med tunfisk, avocado, fetaost og creme fraiche
Middag: Hjemmelaget kjøttpudding og stuede grønnsaker
Middag: Isets mikro nøttedings med ost og skinke + 2 ringer paprika

I dag:
Frokost: 1/2 boks cc med nøtter og 1 ss bringebær
Lunsj: Salat med to små kyllingfileter, avocado og creme fraiche
Middag: hjemmelagde kjøttboller + grønnsaker

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 24-03-10, 21:24   #515
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg er i ketose. Jeg har nok vært det i periodevis de siste månedene, men har ikke giddet å teste før nå. Jeg er svimmel som fy, tidvis kvalm og har også hatt synsforstyrrelser etter en trening en gang. Men det går vel kjapt over antar jeg? :håper:

I går fikk jeg i meg 20,5 karber:

Frokost: 2 spinat- og fetamuffins, 1 lavkarboknekkebrød
Lunsj: 2,5 fløtepannekaker (små) + jordbær og blåbær og rømme
Middag: Grillet kylling, wokede grønnsaker og smøreostsaus
Kvelds: 2 ss cc, 1 ss kesam vanilje, bringebærsyltetøy u/sukker + mandler. 2 små nøttemuffins m/salami og gulost, 2 små mandelmuffins

I dag har jeg kjørt på med spekeskinke i håp om at det skal hjelpe litt mot svimmelheten.

Gammel 25-03-10, 10:50   #516
Left
Passiv

Standard

Jeg trenger oppskrifter på ting som kan erstatte brødvarer.

Nøttemuffins, spinat og fetamuffins osv.
Og går det an å lage noe som likner på kake, så blir jeg veldig lykkelig. Altså noe som smaker litt søtt.
Oppskrift på brød og knekkebrød har jeg, men alt annet mottas med stor takk.

En annen ting; kan man bruke Kruskakli istedet for Fiberhusk? Det finner jeg ingen steder.

Gammel 25-03-10, 11:03   #517
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Du kan sjekke under matforumet, det som heter diett-eller-noe-sånt.
Der har jeg lagt ut oppskrifter på muffins og kake med kokosmel, blant annet.

På lavkarbo.no er det også en oppskrift på "drop biscuits" med kokosmel, som jeg bruker som grunnoppskrift til mye. Jeg tilsetter blant annet solsikkefrø og knuste linfrø for å lage rundstykker (dropper da søtningen), eller frukt/bær og søtning for å lage muffins. Osv.
Kokosmelet fra Aman Prana har lite karbohydrater (4g/100 g mel og man bruker ikke mye mel). Fås hos super-nature.no

Også takk for link til mange oppskrifter, Irma! Flere av dem ligner til forveksling de jeg har slumset sammen til lillegutt med hans sære diett

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 25-03-10, 11:42   #518
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Frokost:
havregrøt med solsikke og sesamfrø og cottage cheese

Lunsj: Skyr og en banan

Middag: 2 lavkarboskiver med steinbitkake og stekt løk

Kvelds: Smootie av ett egg, litt kefir, litt frosne jordbær, litt frossen banan, solsikkefrø, sesamfrø og en neve mandler.

Litt Baconsvor

Sist redigert av gnuri : 25-03-10 kl 23:29.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 25-03-10, 12:05   #519
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

sjugger se de to innleggene mine nr. 497 og 498. Jeg vil spesielt anbefale Nutty cheese muffins, samt Nannahs knekkebrød. Oppskriftene er vist til her i tråden, men du finner de også ved å søke i oppskriftsdelen av Lavkarbo.no. Sistnevnte blir bedre hvis de stekes på 150 grader den siste steketiden, og gjerne gresskarfrø og solsikkefrø 50/50. Jeg synes det smaker bedre, men har nå også lest meg fram til at mye solsikkefrø ikke er bra. (Anbefaling fra offentlig hold, ikke sånn fjasesynsing). Egg- og spinatmuffins som det er linket til i 497 er også knallgode, da gjerne med et nannahknekkebrød ved siden av.

Gammel 25-03-10, 12:10   #520
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

sjugger se de to innleggene mine nr. 497 og 498. Jeg vil spesielt anbefale Nutty cheese muffins, samt Nannahs knekkebrød. Oppskriftene er vist til her i tråden, men du finner de også ved å søke i oppskriftsdelen av Lavkarbo.no. Sistnevnte blir bedre hvis de stekes på 150 grader den siste steketiden, og gjerne gresskarfrø og solsikkefrø 50/50. Jeg synes det smaker bedre, men har nå også lest meg fram til at mye solsikkefrø ikke er bra. (Anbefaling fra offentlig hold, ikke sånn fjasesynsing). Egg- og spinatmuffins som det er linket til i 497 er også knallgode, da gjerne med et nannahknekkebrød ved siden av.

Takk

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.