|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#501 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå
Det er mulig vi legger veldig stor forskjell i hva som er en anbefaling og hva som er en regel? Hvis staten anbefaler meg å gjøre noe, så gjør jeg mitt ytterste for å følge denne anbefalingen, og det skal helt spesielle situasjoner til for at jeg mener at jeg skal gå mot statens anbefalinger. For meg er det en regel.
![]() |
#502 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåMen forstår du ikke at det er mindre risiko for smittespredning om åtte personer fordelt på to husstander (som ikke omgås andre) er samlet, enn om fem personer fra fem ulike husstander er samlet? Det er jo ren logikk. Det er derfor rådet om maks fem gjelder for folk som ikke bor sammen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-04-20 kl 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåBør betyr selvsagt ikke skal/må.
![]() |
#505 |
ihuga feminist
Hva i alle dager har min forståelse rundt smittespredning med noe som helst å gjøre? Det er da virkelig ikke det jeg diskuterer? Du sier det selvsagt er greit å være åtte personer sammen. Det offentlige i Norge sier det er greit med maks fem. Hvor vanskelig kan det være?
Så "bør holde to meters avstand og minst én meter i butikker/apotek" er bare en slags forsiktig veiledning? Det er derfor man leier inn vakter for å påse at dette overholdes på for eksempel vinmonopol og enkelte apotek?
![]() |
#506 |
heimføing
|
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåSå hvis mor og far vil gå tur med sine fire barn, så må de ha loddtrekning på hvem av dem de må sette igjen hjemme? For de blir jo mer enn fem.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
ihuga feminist
Nei, for det er unntak for familie og for folk i samme hushold.
![]() |
#508 |
Tittel og tittel....
|
Nei, for de er samme familie/husstand, og det er sagt at 5 ikke gjelder i samme husstand.
![]() |
#509 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
Semiaktiv
Herregud. Er det ikke smittespredning det handler om da, og som er selve grunnlaget for anbefalingen? Og jeg sa da ikke at det "selvsagt er greit med åtte sammen". Poenget mitt var at det er mindre risiko å samle folk fra to husstander (i mitt eksempel fire i hver) vs å samle folk fra fem ulike husstander, når det gjelder faren for å spre smitte. Det sier seg selv, hvis en gruppe på fem blir smittet er sjansen stor for at de går hjem og smitter de andre familiemedlemmene sine også, i fem ulike hjem, og der har du større spredning enn om det ble begrenset til åtte personer i to hjem. Derfor er det ikke nødvendigvis verre med åtte, hvis halvparten av disse er i familie med hverandre. Men det er så klart mer oversiktlig og lettere å holde god avstand jo færre man er.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-04-20 kl 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåJeg og venninnen min gikk tur med ungdommene våre, to mødre og tre tenåringer. Vi valgte å la mennene våre få bli med på turen, så vi ble altså 7 til sammen og alle holdt god avstand. Jeg kjenner at jeg lever veldig godt med det valget, mye bedre enn om vi var 5 venninner fra forskjellige husstander på tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Semiaktiv
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåVi er en familie på fem, hvorav to av oss hadde covid for over en måned siden. Om vi har besøk på terrassen av mannens bror og samboer, sitter der og snakker med god avstand mellom oss og dem, så er vi også sju til sammen. Det lever jeg også veldig godt med. Jeg ville ikke samlet sju personer på samme måte hvis alle kom fra ulike hjem.
![]() |
#513 |
By the Sea
|
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåKommer fremdeles rådene til å være de samme når skole og barnehage åpner opp? Blir det ikke litt absurd å sende barna til lokaler ned opptil flere hundre andre på dagtid og samtidig gruble seg grønn på om det er forsvarlig å invitere med seg naboen på familiens søndagstur?
![]() |
#514 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er jeg veldig uenig med deg i. Dersom de ikke mente det, burde det gjort det til nettopp regler, som de gjorde med hytteforbudet. Det var først en anbefaling, som de synes mange nok vurderte feil og så ble det en regel. Maks fem er fremdeles en anbefaling, ikke en regel.
![]() |
![]() |
#515 |
|
På pressekonferansen for barn ble det sagt at de barna som går på skolen ikke bør treffe andre barn enn de de går i klasse/gruppe med.
![]() |
![]() |
#516 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåMen samtidig så sier Ropstad at man kan være med venner hjem, men man burde holde seg ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåJeg synes det er enklest å forholde meg til anbefalinger og «bør» som regler. Hvor unntak bare er tillatt hvis det er tvingende nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Semiaktiv
Ja, det er jo enklest, da slipper man i allefall å være usikker på om man gjør noe galt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-04-20 kl 07:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
|
Du kan jo det, om du vil. Du kan ikke straffes eller holdes ansvarlig på noen måte. Men du bør jo ikke, det er best for oss alle som du lar være. Jeg skjønner ikke helt hva som er vanskelig, og jeg skjønner ikke helt hvordan det gir utslag å "tolke som regler og ikke anbefalinger/ønsker".
![]() |
![]() |
#520 |
I mål
|
![]() Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nåNår nå skolene åpner, er det et poeng nettopp å holde på andre tiltak. Poenget er jo at smittespredningen ikke skal løpe løpsk. Så må man vurdere selv. 5 personer er når det ikke er samme husstand. Vi blir 7 på tur med besteforeldre i helgen. Jeg har ingen problemer med det. Men ville ikke til stadighet bedt familier til oss selv om de er en av gangen. Vi har ikke møtt våre søsken med barn feks. Jeg ville heller ikke tenkt at det er særlig lurt å være 15 stk sammen fra 3 husstander nå. Det blir jo mange rett og slett. Det er viktig å huske det overordnede rådet som fortsatt gjelder; det er ikke tiden for større selskap, vær mest hjemme men vær selvsagt ute i frisk luft om du ikke må være inne pga isolasjon eller karantene. Vi skal begrense smitte. Da kan vi ikke gjøre som vi vil hele tiden. Så har de lagd noen anbefalinger for å hjelpe oss litt. Jeg synes det i perioden har kommet ganske klart fram både hovedtanke og hvordan man skal vurdere dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|