Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 15:56   #461
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror Øygard har uvanlig gode medmenneskelige evner. Jeg tror han er veldig god til å se folk, vise dem at han ser dem, forstå dem, bygge relasjoner. I tillegg til drivkraft og politisk teft. Han var en veldig godt likt og anerkjent mann som jeg tror mange følte de hadde en sterk og god personlig relasjon med. Han hadde sikkert betydd noe, personlig, for veldig mange. Jeg tror det er vanskelig for de fleste av oss å forstå at en "vanlig nabo og venn" har gjort noe fælt. At en person man i tillegg mener og har opplevd selv som et "virkelig godt menneske" blir beskyldt for sånt tror jeg utløser vantro og sjokk. Mer hokus-pokus enn det er det ikke, tror jeg.

Det tror jeg også. La oss si at dette hadde kommet opp om en av mine beste kompiser. Som jeg har kjent i mange år. Jeg hadde nok også sikkert reagert med vantro. Og kanskje vært skeptisk (selv om jeg i teorien vet at man ikke kan se sånt utenpå). Om da jenta i tillegg hadde vært en jente som kanskje har rykte på seg for å lyve, skape støy, rote med mange osv osv (må presisere at jeg ikke vet noe om denne jenta altsål), så hadde jeg nok slitt med å tro på det.

Men så kommer disse samtalene da. Da er man uansett så langt over streken at selv om man ikke tror at fysiske overgrep har skjedd så har man vist så hinsides dårlig dømmekraft. Og det er ikke snakk om noen på 15 og en på 22. Det er også ulovlig, men dette er snakk om en gammel mann som er fullt klar over at jenta bare er et barn på 13. Da fatter jeg ikke at man fremdeles støtter.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:01   #462
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper denne saken får ihvertfall noen til å skjønne at de fleste overgripere kommer uten horn i panna og blotterfrakk. Snille, greie og omgjengelige menn har gjort sånt før, det er ikke noe nytt.

Ryktene om at jenta lyver og roter med mange er det vel i all hovedsak Øygard og fanklubben hans som har satt ut. Nå står det jo svart på hvitt i meldingene hans at han insisterer på at hun skal la en jevnaldrende gutt "ta litt på seg" for å avlede mistanken fra det svært intense samværet med en 37 år eldre ordfører.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:03   #463
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

En annen ting jeg tenker; lærerene burde sett varselsignalene, dersom det var slik at hun krevde ekstra oppfølging etc og var klengete, og bedt om assistanse fra andre med mer kompetanse enn seg selv.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:06   #464
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

En annen ting jeg tenker; lærerene burde sett varselsignalene, dersom det var slik at hun krevde ekstra oppfølging etc og var klengete, og bedt om assistanse fra andre med mer kompetanse enn seg selv.

Dette er det jeg reagerer nesten mest på i denne saken. Her sitter de en etter en og snakker om denne jenta som det var noe galt med, men ikke én av dem har tenkt på å varsle rette instanser. Lærerne som plikter det gjennom yrket sitt. Ordføreren som vel kan sies å være øverste ansvarlig for barnevernet i sin kommune. Det gjør at de mister all troverdighet for meg.

Gammel 03-05-13, 16:08   #465
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvis det var så fryktelig grusomt med kjefting og elendighet hjemme hos jenta, hvorfor bekymret ikke ordførerparet seg for hennes yngre søsken?

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:12   #466
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Og dessuten - OM en 14 år gammel jente har mange kjærester og "roter" med mange gutter, så er det ikke på noen som helst slags måte noen formildende omstendighet når det gjelder overgrep fra en voksen mann.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:14   #467
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Og dessuten - OM en 14 år gammel jente har mange kjærester og "roter" med mange gutter, så er det ikke på noen som helst slags måte noen formildende omstendighet når det gjelder overgrep fra en voksen mann.

Ja, og akkurat det er jo selvsagt for de fleste, men tydeligvis ikke for alle.

skyfri er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:15   #468
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dette provoserer meg noe voldsomt. Når jenta viser alle tegn på at hun ikke har det bra så bruker de det MOT henne i stedet for å gjøre noe for henne. Slike lærere kan vi godt være foruten. Jeg blir så eitrende forbanna at jeg nesten hopper i stolen når jeg leser uttalelsene deres. Slike mennesker overlater vi barna våres til?

Gammel 03-05-13, 16:15   #469
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det spiller jo ingen rolle hva hun gjorde eller sa. Ansvaret er jo bare hans.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:24   #470
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det tror jeg også. La oss si at dette hadde kommet opp om en av mine beste kompiser. Som jeg har kjent i mange år. Jeg hadde nok også sikkert reagert med vantro. Og kanskje vært skeptisk (selv om jeg i teorien vet at man ikke kan se sånt utenpå). Om da jenta i tillegg hadde vært en jente som kanskje har rykte på seg for å lyve, skape støy, rote med mange osv osv (må presisere at jeg ikke vet noe om denne jenta altsål), så hadde jeg nok slitt med å tro på det.

Men så kommer disse samtalene da. Da er man uansett så langt over streken at selv om man ikke tror at fysiske overgrep har skjedd så har man vist så hinsides dårlig dømmekraft. Og det er ikke snakk om noen på 15 og en på 22. Det er også ulovlig, men dette er snakk om en gammel mann som er fullt klar over at jenta bare er et barn på 13. Da fatter jeg ikke at man fremdeles støtter.

Jepp. Så dere intervjuet med Øygards svigersøster på TV2-nyhetene i går? Trude Teige spurte henne om hun hadde fremdeles støttet Øygard, noe hun sa hun gjorde. Teige spurte så om ikke disse Skype-samtalene hadde endret svigesøsterens syns på ham. "Nei, han prøvde seg jo bare på ungdommelig språk".

Hadde en mann nær meg, en mann jeg likte, pratet slik med ei 13 år gammel jente, hadde det ikke vært mye sympati igjen fra min side, gitt.

Gammel 03-05-13, 16:26   #471
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

En kan lure på om kona og svigerinnen i det hele tatt har lest de Skype-loggene.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:26   #472
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så tok det jo ganske lang tid frå anmeldelsen blei kjent til Skype-loggane dukka opp i media.
I tillegg var det det aspektet med at ho hadde beskyldt andre menn for seksuell trakassering tidligare (to lærarar).

Etter å ha lest om beskyldningane mot dei to lærarane i referata frå retten i dag lurar eg litt på om denne jenta kan ha blitt utsatt for overgrep tidligare, altså før ordføreren og dette med dei to lærarane. Men det blir sjølvsagt berre spekulasjonar.

Dette er jo blitt behørig avkreftet i begge rettsakene?

Det jeg undres på er hvordan folk helt selvfølgerlig gikk ut fra at dette ikke var sant. Da min nabo, som jeg kjenner som en hyggelig fyr, ble anmeldt for noe, var ikke min første reaksjon å gå høyt ut for å beskytte ham samtidig som jeg var med på ryktespredning for å svekke troverdigheten til den som anmeldte ham. Det er den biten av det som skjedde i Vågå jeg ikke skjønner. At man gikk langt i å antyde at jenta ikke var helt god etc.
Jeg tenker at en rektor/evdelingsleder burde være profesjonell nok til å se at det kanskje ikke var det politiske vervet og vennskapet med ordføreren han skulle hegne om, men ansvaret sitt som leder av skolen der jenta gikk.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:27   #473
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Store pupper ble solgt i egne poser i min grønne ungdom.

Jepp det stemmer. For jeg husker godt at min x sin sønn stod å skrek i butikken (5 år gamel) : JEG VIL HA STORE PUPPER! Og det var godteriet han siktet til.

Pelikan er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:31   #474
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

En kan lure på om kona og svigerinnen i det hele tatt har lest de Skype-loggene.

Og hva med de to andre elskerinnene han hadde og måten han oppførte seg på da de gjorde det slutt? Her er det jo et mønster med tanke på hans oppførsel.

Michelle er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:33   #475
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Og hva med de to andre elskerinnene han hadde og måten han oppførte seg på da de gjorde det slutt? Nå kan jo kanskje de fleste gjøre en feil, og og ha et sidesprang, men her er det jo et mønster.

Nettopp. Jeg er forresten veldig redd for sånne manipulerende folk.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:39   #476
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nettopp. Jeg er forresten veldig redd for sånne manipulerende folk.

Ja og spesiellt slike som fremstår som perfekt og har en annen side bak husets fire vegger.

Michelle er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:45   #477
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må si jeg lurer mer og mer på hva det er som feiler de som fortsatt er i Øygards fanklubb. Her blir det ene beviset etter det andre presentert for en mann som ikke husker, ikke kan forklare eller kommer med noen forklaringer som er så hinsides at enhver med ørelite fornuft skjønner at han vet meget vel hva som er svaret.

Og denne rektoren... Jeg vet ikke hva jeg skal si jeg, han fremstår som en ufattelig inkompetent og særdeles lite egnet person i sin stilling. Sitat fra Aftenposten: "Foreldrene ønsket besøk av enten advokat eller politi som kunne si noe om overgrepssaker generelt og om rettssystemet. Men vi var veldig redd for å ta stilling i denne saken, den var en sak for rettsapparatet og ikke for skolesamfunnet."
Redd for å ta stilling? Javel?

Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 16:53   #478
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Redd for å ta stilling, det handler om overgrep, skolen skal ta stilling, for svarte!

Gammel 03-05-13, 17:20   #479
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Tenk hvor grusomt familien har hatt det.

Ikke ta stilling, my ass.

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 17:20   #480
Polymer
E pluribus unum

Polymer sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Malaysia
Polymer er litt kul
Standard

Coming in late in the discussion, I would like to say that I am confused. This case has gotten enormous attention and that is good. It is a fantastic thing that I love about Norway that there is so little tolerance for older men using their power over young girls. However, why this case in particular? Has it been a signal case shaping the treatment of victims in the more numerous cases do you think?

Polymer er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.