Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-21, 16:09   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke bruker arbeidstagerorganisasjonene sine web sider som kilde til informasjon om begrunnelsen for streiken. Men har ikke sett hovedsloganet (kritisk kompetansemangel) du drar frem Pøblis i hverken lokal eller riksavisene.

Virkelig? Dette tok det meg tre minutter å finne på NRK.no:

«Det viser med all tydelighet at KS har nedprioritert et viktig virkemiddel for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere i skolene; nemlig lønn», skriver Utdanningsforbundet på sine hjemmesider om lønnsveksten.

De viser til at lærere uten lærerutdanning har ansvar for 15 prosent av all undervisning i grunnskolen og 21 prosent videregående opplæring.

https://www.nrk.no/norge/unio-og-ks-...lav-1.15511351

– Den meklingen som vi nå har avsluttet, viste at KS ikke har et godt nok tilbud til våre ansatte. Det betyr at lærere og sykepleiere ikke får det nødvendige lønnsløftet som trengs for både å rekruttere og beholde disse yrkesgruppene i kommunal sektor, sier Steffen Handal, leder av Unio kommune til NRK.

https://www.nrk.no/norge/20.000-kan-...tid-1.15510725

– En streik handler mye om lønn, men vi er også opptatt av å beholde godt kvalifiserte folk. Mottoet vårt er at vi streiker for kunnskap og trygghet, sier den tillitsvalgte læreren.

– Rekrutteringen har aldri vært dårligere. Frafallet er stort. Vi mister mange dyktige lærere. Det må vi gjøre noe med nå. Vi har ikke valgt yrke fordi det er så god lønn, men for å få rekruttering må noe skje, sier han.

https://www.nrk.no/trondelag/streike...eik-1.15519145

Gammel 02-06-21, 17:17   #2
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Virkelig? Dette tok det meg tre minutter å finne på NRK.no:

«Det viser med all tydelighet at KS har nedprioritert et viktig virkemiddel for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere i skolene; nemlig lønn», skriver Utdanningsforbundet på sine hjemmesider om lønnsveksten.

De viser til at lærere uten lærerutdanning har ansvar for 15 prosent av all undervisning i grunnskolen og 21 prosent videregående opplæring.

https://www.nrk.no/norge/unio-og-ks-...lav-1.15511351

– Den meklingen som vi nå har avsluttet, viste at KS ikke har et godt nok tilbud til våre ansatte. Det betyr at lærere og sykepleiere ikke får det nødvendige lønnsløftet som trengs for både å rekruttere og beholde disse yrkesgruppene i kommunal sektor, sier Steffen Handal, leder av Unio kommune til NRK.

https://www.nrk.no/norge/20.000-kan-...tid-1.15510725

– En streik handler mye om lønn, men vi er også opptatt av å beholde godt kvalifiserte folk. Mottoet vårt er at vi streiker for kunnskap og trygghet, sier den tillitsvalgte læreren.

– Rekrutteringen har aldri vært dårligere. Frafallet er stort. Vi mister mange dyktige lærere. Det må vi gjøre noe med nå. Vi har ikke valgt yrke fordi det er så god lønn, men for å få rekruttering må noe skje, sier han.

https://www.nrk.no/trondelag/streike...eik-1.15519145

Veldig interessant at du tar frem disse 3 linkene. Disse artiklene hadde jeg lest på forhånd, og sitter igjen med at det er lønnsnivået dere kjemper for. Spesielt i den første linken ligger fokuset på lønn i mesteparten av artikkelen, men nevner jo ditt sitat i et avsnitt. Hos meg som da ikke er lærer og sykepleier satt jeg igjen med inntrykket at det er lønn som er viktig.

Gammel 02-06-21, 18:07   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Veldig interessant at du tar frem disse 3 linkene. Disse artiklene hadde jeg lest på forhånd, og sitter igjen med at det er lønnsnivået dere kjemper for. Spesielt i den første linken ligger fokuset på lønn i mesteparten av artikkelen, men nevner jo ditt sitat i et avsnitt. Hos meg som da ikke er lærer og sykepleier satt jeg igjen med inntrykket at det er lønn som er viktig.

Jeg er ikke i streik, jeg, men jeg følger da debatten. Lønn som virkemiddel i rekruttering der hvor det er kompetansemangel er jo ganske velkjent. Og kommer tydelig fram i begrunnelsen for streik. I hvert fall i uttalelsene fra organisasjonene.

Gammel 02-06-21, 18:15   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Jeg har en 10. klassing som så mange andre her inne. Kommunen vi bor i ble tatt ut i streik i første runde, men skolen til poden ble ikke tatt ut i første sving. Dermed trodde jeg at hvertfall hans kull på skolen hans var reddet mtp. standpunktkarakterene som hadde frist 31.05. Skolen hans skulle tas ut 02.06.

Men neida, kommunen hadde stoppet standpunkt for alle i kommunen.
Altså, så skolen var i streik før den var i streik?
Nå kom det heldigvis melding om at alle skal få standpunkt, at det er gitt dispensasjon for det. Men likevel før den beskjeden hadde jeg en utrolig frustrert pode som har jobbet steinhardt og hatt en god del dårlige år på skolen før ting løsnet.

Nå sier han at kan likevel bare kan ta sommerferie og blir sur om han må tilbake

Som ansatt på den andre 1-10-skolen i kommunen var eg forbanna mtp at eg jobba ræva av meg for å nå fristen og så skulle julekarakterene gjelde. Heldigvis tok dei til vett!

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Jeg er enig med deg, jeg personlig synes de kunne spart seg hele streiken dette året faktisk. Begge parter...

Skolen til poden er en 1-10 skole og hele skolen er stengt så vidt jeg kunne forstå av den kryptiske meldingen fra rektor (dårlig kommunikasjon der, jeg vet om ungdommer som kom til undervisning), de tilbyr kun SFO morgen og ettermiddag. Hva skal man med det?

Mange foreldre kom med 1-4.klassinger kl 12.30 i dag da jeg satt streikevakt. Ein kan jo få jobba litt på de timene det er sfo-tid. Om en er forelder.

Forøvrig droppet vi streik og lønnskrav i fjor når det var hovedforhandling. Året har vist hvor viktige alle gruppene i UNIO er. Da er det på tide at det blir tenkt på rekrutteringsproblemet og lønnsnivået.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 20:09   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi diskuterer dette med vikarer/ikke vikarer i forhold til denne streiken.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 20:11   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi diskuterer dette med vikarer/ikke vikarer i forhold til denne streiken.

Fordi noe av poenget med streiken er at fagforeningene mener lønna må opp for å rekruttere folk til lærerutdanningene og få ferdige lektorer/adjunkter til å bli i jobben sin. Og det samme gjelder sykepleiere og andre helsefagutdannede, det er mange av disse som jobber utenfor helsevesenet. Mangel på disse medfører økt bruk av ufaglærte.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 20:13   #7
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Fordi noe av poenget med streiken er at fagforeningene mener lønna må opp for å rekruttere folk til lærerutdanningene og få ferdige lektorer/adjunkter til å bli i jobben sin. Mangel på disse medfører økt bruk av ufaglærte.

Ja det er jeg klar over. Men nå vippet liksom diskusjonen over til å handle om vikar/ikke vikar. Og jeg var en del av det.

Gammel 02-06-21, 20:32   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Ja det varierer helt sikkert, men jeg kjenner faktisk ingen lærere som har gått lenge som vikarer i grunnskolen. Med mindre de ikke har hatt alle fag de trenger og litt sånt. Men jeg har kun jobbet i Viken og Oslo i min karriere, og her er det heller mangel på lærere som er kvalifiserte.

I grunnskolen er det vel ikke spesielt vanskelig å få fast jobb?

Hadde jeg fått fast jobb, istedenfor å gå på tilfeldig (fulltid) vikariater fra år til år, så hadde jeg trolig fortsatt jobbet i ungdomsskolen. Dette var på nordvestlandet, og rektor var veldig bevisst på at han ikke trengte å ansette folk før det var gått 4 år. Det førte selvsagt til at han mistet gode folk hvert år, og det gjorte at resten av staben ble mer og mer frustrerte fordi det hele tiden kom inn nye folk. Jeg endte jo opp i en veldig grei alternativ karriere, så for meg endte historien bra. Men usikkerheten var ekstremt frustrerende mens det stod på. Og mangelen på trygghet gjorde det enklere å drive rovdrift på de midlertidig ansatte/vikarene.

Gammel 03-06-21, 16:59   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varsles ny opptrapping fra og med 8. juni (fase 3).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 17:00   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det varsles ny opptrapping fra og med 8. juni (fase 3).

Leste at de skulle ta ut i de samme områdene som allerede er tatt ut.

Gammel 03-06-21, 17:17   #11
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, ingen nye kommuner stod det. Er det mulig å finne ut hvilke virksomheter/skoler som tas ut i neste uke? Spent på om jeg nå får 7.klassingen hjemme også. Det er kun tre barneskoler her nå som ikke er rammet enda.

Gammel 03-06-21, 17:58   #12
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja, ingen nye kommuner stod det. Er det mulig å finne ut hvilke virksomheter/skoler som tas ut i neste uke? Spent på om jeg nå får 7.klassingen hjemme også. Det er kun tre barneskoler her nå som ikke er rammet enda.

Fant det. Hans skole tas ut tirsdag, så da er begge barna hjemme. Neppe mer skole på dem, da.

Gammel 03-06-21, 18:01   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

For å sikre at flest mulig barn i min kommune, som har hatt mye rødt i år ikke kommer gjennom mattepensum, antar jeg. Jeg antar denne utvelgelsen av kommuner med mye smitte i år ikke er tilfeldig. Jeg støtter streiken, men synes godt utvelgelsen av kommuner kunne vært litt annerledes.

Gammel 03-06-21, 18:06   #14
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For å sikre at flest mulig barn i min kommune, som har hatt mye rødt i år ikke kommer gjennom mattepensum, antar jeg. Jeg antar denne utvelgelsen av kommuner med mye smitte i år ikke er tilfeldig. Jeg støtter streiken, men synes godt utvelgelsen av kommuner kunne vært litt annerledes.

Ålesund er tatt ut og her har det ikke vært mye smitte over tid, så den teorien ryker nok.

Gammel 03-06-21, 18:29   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ålesund er tatt ut og her har det ikke vært mye smitte over tid, så den teorien ryker nok.

Det er da flere kommuner med mye røde skoler i koronaåret som er tatt ut. Helt fra starten av streiken. Jeg sa ikke at det gjaldt alle.

Gammel 03-06-21, 19:16   #16
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vår kommune tas ALLTID ut. Det har noe med hvem som er foreldrw i denne kommunene tror jeg.

Gammel 03-06-21, 19:19   #17
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vår kommune tas ALLTID ut. Det har noe med hvem som er foreldrw i denne kommunene tror jeg.

Vår også, visstnok.

Hvor lenge tror dere den varer? 16-åringen er lei og vil gjerne ha skole igjen.

Gammel 03-06-21, 22:43   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trondheim har ikke hatt mye smitte. (før nå).De tar alltid ut storbyene.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 22:52   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Trondheim har ikke hatt mye smitte. (før nå).De tar alltid ut storbyene.

Bærum er ingen storby, men uansett, det er ingen regel at det MÅ være akkurat slik.

Gammel 03-06-21, 17:05   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skoleåret er vel rett og slett over for datteren, tenker jeg vi sier. Lurer på om vi skal gjøre en beregning av hvor mye skolegang det egentlig har blitt dette året...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.