Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-21, 11:45   #421
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Ja det er jo mange som er tatt ut, så bra at de har begge kategorier, men jeg syns de kunne latt være å ta ut kommunene med lange røde perioder, og hjemmeskoleperioder.

Men kanskje er det styrt av streikevilje i lokalgruppene? Den kan jo fort være høy i områder der belastningen på lærerne har vært ekstra stor.

Jeg er enig med deg, jeg personlig synes de kunne spart seg hele streiken dette året faktisk. Begge parter...

Skolen til poden er en 1-10 skole og hele skolen er stengt så vidt jeg kunne forstå av den kryptiske meldingen fra rektor (dårlig kommunikasjon der, jeg vet om ungdommer som kom til undervisning), de tilbyr kun SFO morgen og ettermiddag. Hva skal man med det?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 12:16   #422
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Her i Stavanger-området er de aller fleste skoler berørt. Eldste er så heldig at mattelæreren ikke streiker, så de skal ha heldagsprøve i matte i morgen (8. trinn) som planlagt for lenge siden.

På yngste sin skole ble de aller fleste pedagoger tatt ut i streik fra og med i dag, så han er hjemme i dag.

Gammel 02-06-21, 12:49   #423
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Skolen til poden er en 1-10 skole og hele skolen er stengt så vidt jeg kunne forstå av den kryptiske meldingen fra rektor (dårlig kommunikasjon der, jeg vet om ungdommer som kom til undervisning), de tilbyr kun SFO morgen og ettermiddag. Hva skal man med det?

Hvis de tilbyr SFO hele dagen, vil jo ikke foreldrene med barn i småskolen merke noe til streiken. Og da er jo poenget bort.

Her har de løst det på samme måte. Kommer oss ikke til den første timen på morgenen, men etter 13 går andreklassingen på SFO. Jeg er heldig og jobber hjemme, og hun kommer seg til og fra selv.

Gammel 02-06-21, 12:55   #424
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Ungdomsskolen til yngste har vært stengt siden torsdag. På vgs er de fleste faglærere til vg3 eleven tatt ut,

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 13:08   #425
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, jeg personlig synes de kunne spart seg hele streiken dette året faktisk. Begge parter...

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Hvis de tilbyr SFO hele dagen, vil jo ikke foreldrene med barn i småskolen merke noe til streiken. Og da er jo poenget bort.

Det er jo heller ikke lov å la andre gjøre de streikenes jobb, så jeg tenker at et slikt konkurrerende tilbud ikke er innenfor - man utvider da arbeidet til noen andre for å dekke for dem som streiker. Det blir som om man skulle satt inn vikar i skoletimene som er avlyst.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 13:12   #426
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men hos min ene sønn ble det satt inn vikar til timer en streikeutatt lærer skulle hatt i god tid før streiken (tror pga svangerskapspermisjon eller sykemelding) Siden vikaren ikke var streikeuttatt ble undervisningen gjennomført.

Gammel 02-06-21, 13:20   #427
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hos min ene sønn ble det satt inn vikar til timer en streikeutatt lærer skulle hatt i god tid før streiken (tror pga svangerskapspermisjon eller sykemelding) Siden vikaren ikke var streikeuttatt ble undervisningen gjennomført.

Det er jo noe helt annet. Jeg er også vikar for en som er organisert i UNIO og om vår skole ble tatt ut, skulle jo ikke jeg streiket for ham.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 13:22   #428
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo noe helt annet. Jeg er også vikar for en som er organisert i UNIO og om vår skole ble tatt ut, skulle jo ikke jeg streiket for ham.

Det er noe annet ja. Da er jo vikaren ikke satt inn pga streiken men pga andre forhold. Men det er altså ikke slik at man kan bemanne om slik at andre gjør de streikendes oppgaver.

Gammel 02-06-21, 13:24   #429
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jo heller ikke lov å la andre gjøre de streikenes jobb, så jeg tenker at et slikt konkurrerende tilbud ikke er innenfor - man utvider da arbeidet til noen andre for å dekke for dem som streiker. Det blir som om man skulle satt inn vikar i skoletimene som er avlyst.

Ja det og. Dette er jo ikke som i ferien der SFO har et tilbud fordi skolen er stengt.

Gammel 02-06-21, 13:56   #430
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er klar over det. Ser bare ikke meningen, steng skolen helt da heller.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:03   #431
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg er klar over det. Ser bare ikke meningen, steng skolen helt da heller.

Jeg tenker ikke det gir så riktig signaleffekt heller. Andre ansatte skal gjøre sine ordinære oppgaver. Jeg tenker at jeg godt kunne benyttet meg av ettermiddagsSFO/AKS dersom jeg hadde et barn hjemme hele dagen fram til det åpnet der.

Gammel 02-06-21, 14:11   #432
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle ønske dere som ikke støtter streiken, hadde visst hvor dårlig undervisning og klassemiljø det blir når ufaglærte, ofte unge, skal gjøre lærers jobb. Det synes ofte ikke hjem, men det er rett og slett ofte katastrofale tilstander. Vi er nødt til å ha en lønn som gjør at flere vil bli lærere, kanskje spesielt fra 1.-4. klasse.

Gammel 02-06-21, 14:19   #433
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg skulle ønske dere som ikke støtter streiken, hadde visst hvor dårlig undervisning og klassemiljø det blir når ufaglærte, ofte unge, skal gjøre lærers jobb. Det synes ofte ikke hjem, men det er rett og slett ofte katastrofale tilstander. Vi er nødt til å ha en lønn som gjør at flere vil bli lærere, kanskje spesielt fra 1.-4. klasse.

Jeg er ikke uvitende om at pedagogikk er et fag og et håndverk som har veldig mye å si for kvaliteten på undervisningen. Men samtidig har jeg også registert at det har oppstått utrolig mye frustrasjon pga lønnsglidning i frontfagene knyttet til induviduelle tilegg, som dere som gruppe er enige om at er en uting. Det er også slik i offentlig sektor at dersom det blir manglel på riktig personell øker lønnen og betingelsene blir bedre. Sjekk ut lønn og betingelser for å bli lege i en distrikskommune i utkantnorge feks.

Gammel 02-06-21, 14:35   #434
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det er også slik i offentlig sektor at dersom det blir manglel på riktig personell øker lønnen og betingelsene blir bedre. Sjekk ut lønn og betingelser for å bli lege i en distrikskommune i utkantnorge feks.

Det er mye høyere aksept for at ufaglærte gjør jobben til en lærer enn til en lege, så sammenligningen er ikke helt relevant.

Gammel 02-06-21, 14:38   #435
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det da virkelig ikke slik at fordi én yrkesgruppe har fått betraktelig dårligere arbeidsvilkår de siste årene, så skal andre yrkesgrupper bare ta til takke med dårligere arbeidsvilkår også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:42   #436
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke uvitende om at pedagogikk er et fag og et håndverk som har veldig mye å si for kvaliteten på undervisningen. Men samtidig har jeg også registert at det har oppstått utrolig mye frustrasjon pga lønnsglidning i frontfagene knyttet til induviduelle tilegg, som dere som gruppe er enige om at er en uting. Det er også slik i offentlig sektor at dersom det blir manglel på riktig personell øker lønnen og betingelsene blir bedre. Sjekk ut lønn og betingelser for å bli lege i en distrikskommune i utkantnorge feks.

Siden man kan putte inn en hvilken som helst person inn for å gjøre lærers arbeid, fungerer det ikke slik. Det er jo nettopp det som er problemet. Foreldre burde derfor være særdeles mye mer skeptisk til hvem det er som faktisk underviser barna sine. En del hadde blitt sjokkerte til tider tror jeg. Folk hadde ikke funnet seg i å møte en ufaglært 19-åring rett fra videregående som legesekretæren som skal ta blodprøver, som tannlege, som sykepleier eller som elektriker, rørlegger eller snekker. Konsekvensene blir for store. Vel, det blir de i skolen også - det tar bare tid før konsekvensene viser seg.

Gammel 02-06-21, 14:43   #437
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dette gjelder jo ikke de store gruppene - personell hvor det ikke bare handler om å rekruttere en eller to, men kanskje 10 eller 12. Slik som sykepleiere og lærere. Verken sykepleier- eller lærermangel har ført til lønnsglidning.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:46   #438
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Siden man kan putte inn en hvilken som helst person inn for å gjøre lærers arbeid, fungerer det ikke slik. Det er jo nettopp det som er problemet. Foreldre burde derfor være særdeles mye mer skeptisk til hvem det er som faktisk underviser barna sine. En del hadde blitt sjokkerte til tider tror jeg. Folk hadde ikke funnet seg i å møte en ufaglært 19-åring rett fra videregående som legesekretæren som skal ta blodprøver, som tannlege, som sykepleier eller som elektriker, rørlegger eller snekker. Konsekvensene blir for store. Vel, det blir de i skolen også - det tar bare tid før konsekvensene viser seg.

vet du, det skjer i STOR utstrekning at sykepleiere erstattes av ufaglærte. https://www.nsf.no/sites/default/fil...om-ma-snus.pdf

Hvert år i uke 10 og 11 kartlegges planlagt og faktisk bemanning i de kommunale tjenestene av tillitsvalgte. SÅ bruk av ufaglærte er et STORT problem som burde bekymre både foreldre med skolebarn, og pårørende til alle som bruker kommunale tjenester som hjemmetjenester og sykehjem.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:52   #439
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

vet du, det skjer i STOR utstrekning at sykepleiere erstattes av ufaglærte. https://www.nsf.no/sites/default/fil...om-ma-snus.pdf

Hvert år i uke 10 og 11 kartlegges planlagt og faktisk bemanning i de kommunale tjenestene av tillitsvalgte. SÅ bruk av ufaglærte er et STORT problem som burde bekymre både foreldre med skolebarn, og pårørende til alle som bruker kommunale tjenester som hjemmetjenester og sykehjem.

Nei, det visste jeg faktisk ikke. Det er jo sterkt bekymringsverdig!

Gammel 02-06-21, 14:56   #440
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Ja, det er et stort problem. Men kanskje mest i sykehjem, boliger? Og hjemmetjenesten. Det merkes på kvaliteten sv det sykepleiefaglige. Mange ufaglært er flinke med pasientene, men det krever litt mer enn det for at kvaliteten på tjenesten skal være optimal.Der jeg jobber er vi så heldige at vi har lite ufaglærte, kun en og annen spl/med student.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.