Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 14:01   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Hvis Hyacinth, som til og med er lærer selv, og da antagelig ville fått med seg det grøvste av beskjeder, ikke har oppfattet at det er forbud mot godteri/sjokolade, og heller ikke har fått beskjed om det da hun avklarte hvorvidt det var greit med nøtte/bær/sjoko-blandingen, da ER det antagelig ikke noe forbud mot sjokolade, og da står du virkelig og fekter mot vindmøller her. Av og til er du så RAR!

Gammel 22-08-12, 14:17   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: Polyanna sa det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:17   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Poenget til Rine er jo ene og alene at det egentlig er irrelevant hva foreldrene anser som godteri/mobbing/passende skiutstyr/mobiltelefon hvis skolen synes noe annet. Jeg oppfatter henne dithen at hun vil ha tilbake litt av den gammeldagse respekten for at "når skolen sier det er sånn, så er det sånn" - at ikke alt skal være opp til hva den enkelte forelder mener er rett for sitt enkeltbarn. At hun brukte Hyacinth som et eksempel (som ikke traff fordi det tydeligvis ikke er noe forbud mot sjokolade på den skolen Hyacinth sender barnet til), men at hovedsaken er en generell betraktning av at foreldre nesten "herser" litt med skolen til tider.

Jeg er tildels enig. Jeg vil ikke tilbake til en skole hvor foreldrene står med lua i hånda og sier ja og nikker til alt læreren sier, men jeg synes det er litt for ille når det blir den andre veien og læreren blir den som blir stående med lua i hånda også. Noen regler kan det være greit om skolen bare kan få lage og håndheve uten å måtte diskutere den med 384 foreldrepar (+steforeldre) først.

Mine barn bruker for eksempel innesko på skolen selv om jeg selv (både som mor og lærer) synes det er utrolig dumt å gå med sko hele dagen når føttene hadde hatt mye bedre av å få bevege seg uten sko noen timer innimellom. Men nå er nå en gang det regelen, så da følger vi den. Og akkurat den holdningen skulle jeg ønske at litt flere foreldre (i Bærum i hvert fall) hadde.

Gammel 22-08-12, 14:20   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hvor du vil hen, Oslo, men Rine er rimelig ekstrem i uttalelsene sine.

Gammel 22-08-12, 14:21   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skjønner hvor du vil hen, Oslo, men Rine er rimelig ekstrem i uttalelsene sine.

Det er jeg helt enig i.

Gammel 22-08-12, 14:22   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da blir det så tåpelig å hive seg over Hyacinth og trampe og insistere på at det er galt av henne å sende med sjokolade, at ingen grunn er god nok, osvosv.

Det blir litt som, hva heter det, når folk har blitt oversensitive for noe etter en overeksponering av et giftstoff? Sånn at de reagerer med å bli like dårlige av en beviselig ikke-farlig dose, fordi kroppen settes i alarm-modus fordi man ble så syk den første gangen?

Så retter dere bakeren "sender med en veldig sunn og næringsrik nøtte/bær/mørk sjoko-blanding etter avtale med skolen" for smeden "min pode vil ikke ha vanlig mat, stakkars, så han får cup cakes og melkesjokolade i matboksen, han, samme hva dere sier om FORBUD, så det! Dere tar ikke hensyn til enkeltindividet!! ".

Gammel 22-08-12, 14:24   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

INGEN her har sagt at de vil sende sjokolade med på skolen når skolen har sagt at det er forbudt!!!

(Ja, jeg vet at noen sa det i en tråd for 4 år siden eller noe, er det fortsatt det du er sur for?)

Gammel 22-08-12, 14:27   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

INGEN her har sagt at de vil sende sjokolade med på skolen når skolen har sagt at det er forbudt!!!

Neivel, hva er det da jeg maser om?
(At jeg fremdeles ikke skjønner hvorfor Hyacinth tar opp den fullt lovlige sjokoladen hun sender med i denne tråden, det får vel heller stå for min regning. )

Jeg husker den tråden, Polyanna, men det var faktisk denne tråden jeg kranglet i - og med...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:27   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Her er tråden jeg tror du EGENTLIG krangler med: http://www.foreldreportalen.no/forum...ight=sjokolade

Gammel 22-08-12, 14:31   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvis skolen plutselig sier at epler er forferdelig usunt, så skal man ikke krangle på det i det hele tatt fordi SKOLEN SIER DET OG DA ER DET SLIK?

Humbug.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:42   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Så hvis skolen plutselig sier at epler er forferdelig usunt, så skal man ikke krangle på det i det hele tatt fordi SKOLEN SIER DET OG DA ER DET SLIK?

Humbug.

Selvfølgelig ikke. Da er vi tilbake til overdreven respekt for skolen. Men når skolen bestemmer regler som 90% av foreldrene synes er greie (ikke ha med sjokolade, ikke ha på mobilen i timene, osv) - SÅ kunne det vært greit om de siste 10% kunne finne seg i det og ikke lage masse styr for å få i stand unntak - hvis det ikke er en spesiell grunn til det. Jeg har ALDRI hatt noen problemer med å tilrettelegge av medisinske eller sosiale årsaker, men hvis grunnen bare er at "jeg synes det er så lurt å spise mørk sjokolade i løpet av dagen" - da synes jeg de kan ta den sjokoladen hjemme og ikke kreve spesialtilpasning på skolen. Jeg hadde forøvrig ikke hatt noen problemer med å forstå Hyacinths grunn og godkjenne den nøtteboksen (men helst i forbindelse med friminutt).

Gammel 22-08-12, 14:32   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan hende det er frekt, Kasia, men jeg er ganske sikker på at jeg har rett. (Hyacinth har f.eks sagt at hun ikke vil si grunnen fordi hun ikke vil at andre skal "mene noe om den"... Jeg synes hun har kommet med ganske mange dustete og merkelige uttalelser i denne tråden, men det er kanskje mer stuerent på FP å være dustete enn ekstrem? Vel, masete har jeg ikke noe ønske om å være, så da lar jeg dere heller kose dere med (den mørke) sjokoladen deres i fred. :stikker:

Elinblu: Akkurat! Bra iallfall en bruker er oppegåenden nok til å få med seg poenget! :grønprikker:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:33   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kan hende det er frekt, Kasia, men jeg er ganske sikker på at jeg har rett. (Hyacinth har f.eks sagt at hun ikke vil si grunnen fordi hun ikke vil at andre skal "mene noe om den"... Jeg synes hun har kommet med ganske mange dustete og merkelige uttalelser i denne tråden, men det er kanskje mer stuerent på FP å være dustete enn ekstrem? Vel, masete har jeg ikke noe ønske om å være, så da lar jeg dere heller kose dere med (den mørke) sjokoladen deres i fred. :stikker:

Da er du i så fall utpreget stueren i denne tråden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:42   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Elinblu: Akkurat! Bra iallfall en bruker er oppegåenden nok til å få med seg poenget! :grønprikker:

1. Du er alltid sikker på at du har rett. Alltid.

2. Kan du eksemplifisere hva jeg sier som er dustete? :domm:

Gammel 22-08-12, 14:35   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du store...

Eg har forøvrig ei jente som nokså ofte må få saft med sukker og sjokoladekjeks av lærarane. Dei andre barna blir misunnelige. Men ho har medisinske grunnar til det. Poenget er at det er ikkje alltid at ein har full oversikt over alle eventualiterar, alle diagnosar, og at same regel er riktig for alle.

Gammel 22-08-12, 14:35   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er sikkert fullstendig off-topic, men har de ikke friminutt i grunnskolen lenger? Det måtte da blitt veldig forstyrrende om 25 elever når som helst skulle spise litt nøtter midt i timen?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:45   #17
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette er sikkert fullstendig off-topic, men har de ikke friminutt i grunnskolen lenger? Det måtte da blitt veldig forstyrrende om 25 elever når som helst skulle spise litt nøtter midt i timen?

Alt for mange elever i skolen er alt for vant med å gjøre det de vil og å dekke de behovene de har akkurat i det behovet oppstår. Det være seg å tisse, drikke, spise, prate, surfe på nettet etc. Denne trangen til å øyeblikkelig tilfredsstille egne behov mener jeg at de har lært av foreldrene sine. Og siden det gjelder så utrolig mange så er det nok, dessverre, i ferd med å bil vanlig kutyme. Det å innrette seg et system og et fellesskap, i klassen f.eks., er i økende grad bare en byrde som man egentlig ikke syns er så viktig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:53   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og sammen med dette forsvinner evnen til å forstå forskjellen mellom behov og ønsker. Noe også veldig mange foreldre bidrar til.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:56   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Alt for mange elever i skolen er alt for vant med å gjøre det de vil og å dekke de behovene de har akkurat i det behovet oppstår. Det være seg å tisse, drikke, spise, prate, surfe på nettet etc. Denne trangen til å øyeblikkelig tilfredsstille egne behov mener jeg at de har lært av foreldrene sine. Og siden det gjelder så utrolig mange så er det nok, dessverre, i ferd med å bil vanlig kutyme. Det å innrette seg et system og et fellesskap, i klassen f.eks., er i økende grad bare en byrde som man egentlig ikke syns er så viktig.

Det er dette som er problemet, ja.

Gammel 22-08-12, 14:57   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg er enig i det. (Men jeg kan ikke helt se hva det har med våre nøtter å gjøre.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.