Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-11, 20:25   #1
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

For meg er det forskjell på snacks som i gulrot,agurkstaver og fullkornspasta - som jeg ikke ser noe problem med- og på snacks som i kjeks (riskjeks/blåbærkjeks/bokstavkjeks). Dette fordi jeg tror at mitt kresne barn har godt av å spise et måltid som inneholder det han trenger, ikke det som bare er magefyll - riskjeks er jo nettopp: ingenting. Hvis man har unger som er altentende er det sikkert annerledes, de får i seg mye forskjellig næring likevel.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 20:55   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

For meg er det forskjell på snacks som i gulrot,agurkstaver og fullkornspasta - som jeg ikke ser noe problem med- og på snacks som i kjeks (riskjeks/blåbærkjeks/bokstavkjeks). Dette fordi jeg tror at mitt kresne barn har godt av å spise et måltid som inneholder det han trenger, ikke det som bare er magefyll - riskjeks er jo nettopp: ingenting. Hvis man har unger som er altentende er det sikkert annerledes, de får i seg mye forskjellig næring likevel.

Det er absolutt et poeng. Jeg har unger som spiser godt, så både fullkornpasta, rosiner, nøtter og kjeks går innunder det jeg betegner som et variert kosthold. Om ungen får kjeksen på en mandag i matboksen, i stedet for søndag kveld hjemme, spiller ingen rolle, ei heller om fullkornpastaen er med i matboksen tirsdag, i stedet for til middag fredag kveld. Jeg har problemer med ensidig mat, rett og slett.

Gammel 22-09-11, 21:01   #3
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Ja, det er nettopp det. Barn er forskjellige. Dersom jeg en sjelden gang sender med bokstavkjeks så går ikke dette på bekostning av noe annet. Det øker matgleden og gjør henne glad. Nettopp fordi det ikke er hverdagskost. Hun spiser salat, grønnsaker, frukt og brødskivene med leverpostei i tillegg til kjeksen. Jeg mener at innhold i kjeksene er viktig. For meg er forskjell på bixit med fullkorn og blåbær og ballerinakjeks. Bixiten innholder mange sunne ting og sukker anses ikke som djevelens verk her i huset. I moderate mengder er det helt greit så lenge det ikke er godteri i ukedagene. Igjen, vi er forskjellige og har ulike behov og ulike syn på hva som er sunt og usunnt. Hadde jeg hatt kresne og småspiste barn ville jeg selvfølgelig ha tilpasset matpakkene etter dette, men jeg kan jo ikke definere bixit fullkornskjeks som usunn for alle andre av den grunn.

Gammel 22-09-11, 21:06   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og rett skal være rett, overskriften lyder "sunne og morsomme matpakker".

Gammel 22-09-11, 21:10   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Gammel 23-09-11, 10:05   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vi må vel fortsette her?

Dagens; 1/2 polarbrød ekstrem med kaviar, speltlompe med bacon- og pepperost, noen kjøttboller fra gårsdagens middag, en minimais, agurk (han har endelig begynt å spise agurk, så lenge det ikke er i skiver eller staver!), druer, mandarinbåter og tørket tranebær.

Gammel 23-09-11, 10:06   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

(han har endelig begynt å spise agurk, så lenge det ikke er i skiver eller staver!),

Ja, fint må det være! (kjenner igjen problemstillingen). Den matboksen der fikk i alle fall jeg lyst på!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 10:22   #8
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Her må agurken ikke være i skiver eller biter, kun i staver.

Tranebær var lurt! Det liker lillesøster.

Gammel 23-09-11, 10:22   #9
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

De blir mye morsommere når ungene lager dem selv også, altså!! Dagens utvalg herfra:

Lillesøster fornekter seg ikke, og dro til med en katt:

Storebror så på barnetv mens han smurte sin egen i dag. Ja, ja, vi kaller det kreativ inspirasjon:

(særlig, han ville gått veldig sulten denne dagen, tror jeg. )

Pappa ville også være med:

Jeg klarer så vidt å legge fra meg angrybirds før jeg smører min niste:

Sånn. Dett var dett.

Gammel 23-09-11, 10:23   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Synes jeg ser Minervamannen sitter og klipper ut bokstavene i tang!

Gammel 23-09-11, 10:26   #11
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Synes jeg ser Minervamannen sitter og klipper ut bokstavene i tang!

Finmotorisk sterk, han gjør det unna i en fei.

Gammel 23-09-11, 10:27   #12
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Man har da punchers, Kanina.

Gammel 23-09-11, 10:42   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Men hva bruker man den tiloversblevne tangen til, lurer jeg på da.

Gammel 23-09-11, 10:42   #14
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Lillesøster sin matpakke i dag, da hun er på vift "alene". (De har aldri med matpakke i barnehagen, så de gangene hun får med matpakke er hun med "avlaster" eller vi er på tur...)

Pære, banan, druer, 2 brødskiver, baconost og leverpostei, og en yoghurt. Som drikke har hun med smoothie.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 10:48   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke flink å ta bilder, særlig nå som kameraet mitt er tomt for strøm, og mobilen er knust.

Men dagens inneholder, etter Knertens diktering: Brødskive med prim. Grønnsaker (tomat, agurk og paprika) og pære. Det han ikke visste er at jeg i tillegg til grønnsakene blandet inn litt fullkornsmakaroni. Det er fredag.

Gammel 23-09-11, 10:51   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke flink til å ta bilder av matboksen! Jeg prøver å huske det, men det blir liksom ikke.

Men i dag var det to skiver grovbrød med skinke, agurkskiver, et hardkokt egg og fire pølsekuler, og en kiwi i biter.

Gammel 23-09-11, 11:03   #17
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Akk, dennje tråden gir meg masse inspirasjon! Og dårlig samvittighet og prestasjonsangst.
Begynnelsen av uka starter jeg som regel med feiende flotte matpakker ala bildene over her. (ikke bento-pakkene da) Men utover i uka, hvis jeg ikke rekker å handle og/eller jeg er litt lei matpakkesmøring, ender vi opp med det som skjedde i går og i dag.
I går; ungene får beskjed om å smøre matpakker selv, og alle blir sure og ender opp med å slenge sammen to blingser med smør og ønsket pålegg. null frukt, null annet sunt eller morsomt.
I dag: Jeg forsover meg og ender opp med å smøre to-tre blingser til hver med smør og ønsket pålegg. Null frukt eller snacks.

Serafin: er det en vanlig yoghurt du har i den Tupperware-matboksen? Jeg bruker disse, men får ikke plass til yoghurt. Er de nye Sprett-begerne lavere kanskje?

Gammel 23-09-11, 13:00   #18
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Mamaria: Den økologiske Sprett-yoghurten kommer i lavere beger!

Gammel 23-09-11, 13:07   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke så veldig flink i forhold til å lage spennende matpakker, men så lenge de spiser den så er det jo greit.

Men iallefall; I dag fikk lillebror en brødskive med prim og en med skinkeost. frukt får han i barnehagen.
Storebror fikk en brødskive med salami, en med kaviar og hvitost og en med prim. Og et knekkebrød med prim. Han får frukt på skolen.

Gammel 23-09-11, 13:22   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men iallefall; I dag fikk lillebror en brødskive med prim og en med skinkeost. frukt får han i barnehagen.
Storebror fikk en brødskive med salami, en med kaviar og hvitost og en med prim. Og et knekkebrød med prim. Han får frukt på skolen.

Høres ut som mine matbokser, det der. Ungene spiser alt, klager ikke, og blir såre fornøyde hvis de en gang i uka får med en grov pizzabolle, en God Morgen youghurt (jada, jeg vet at det er mye sukkker i... ) eller polarbrød.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.