|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg husker ikke så godt middagene fra åttitallet, tror ikke vi hadde fast middag egentlig. Men det gikk endel i spaghetti og kjøttdeig, det husker jeg. Og husmannskost hos mormor, der spiste vi ofte, når jeg tenker meg om. Laks, koteletter og kjøttkaker var ting som gikk igjen. Og alltid dessert. Jeg husker mormor alltid hadde 1-litersbokser med iskrem med kokossmak og ferskensmak, faktisk. De ble ikke solgt lenge, ble de? Andre som husker disse? Jeg elsket dem.
|
|
|
#22 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Loff hadde vi så og si aldri på 80-tallet, mamma bakte brød, det var hennes greie. Utrolig godt og er det fortsatt. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Originala
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg husker ikke så godt hva vi hadde i 1980, men få er etter husker jeg at vi ofte hadde innmari kjip halvfabrikata-mat: |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bare sær
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Da Mim sa salat kom jeg på min mors forrettsalat av revne gulrøtter, rosiner og hasselnøtter.
|
|
|
#25 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg tror egentlig moren min var ganske tidlig ute med å innføre matretter fra andre land, vi hadde ikke sushi og indisk, akkurat, men mye spaghettisauser med spennende krydder, wok og slikt. Den største forskjellen mellom hva vi spiste da og hva vi spiser nå var hvilken del av måltidet som ble ansett som hoveddelen. Vi spiste fulle tallerkner spaghetti med 3 ss saus på, og digre risporsjoner med bittelitt wokede kjøtt og grønt på, masse poteter og litt biff osv.
|
|
|
#26 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Nå kommer minnene mer og mer her. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Det jeg husker at jeg spiste på 80-tallet, var:
|
|
|
#29 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
|
|
|
#30 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Honni Corn, loff, sjokoladepålegg hugsar eg sto på bordet til vanleg. Er det rart eg er karbo-slave?
|
|
|
#31 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Hvalkjøtt i fløtesaus.
Storebror -93 og Jonas -02 Sist redigert av Kula : 05-06-10 kl 22:28. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Hjemme hos oss hadde vi standard retter som kjøtteig med ris, og spaghettig med kjøttdeig. Denne består av stekt kjøttdeig og kokt ris/spaghetti.punktum. Vi kunne ta på litt ketsjup da.
|
|
|
#33 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Hvordan kunne jeg glemme pappa sine lørdagslagere:
|
|
|
#34 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Mamma lagde ofte lever i fløtesaus og hvalkjøtt med ett eller annet. De husker jeg spesielt godt, for jeg likte det ikke.
|
|
|
|
#36 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Kan signere mykje av det som er sagt over her. Typisk hos oss var tomatsuppe fra pose med fine rundstykker til, spaghetti, pølse og ketchup (det var det eksotiske innslaget), risengrynsgraut kvar lørdag, hønsefrikasé (det er godt det da) og bondeomelett med potetrester og steikt flesk (det heiter flesk, ikkje bacon). Kjøttkaker (heimelaga) var ein gjenganger, og veldig godt! Blodpølse med tjukt lag sukker på var også vanlig. Og ja, steikt rogn. Koteletter når det var ekstra stas. Finare middag var alltid steik eller sosakjøt. Lammefrikasé var også fin mat. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
|
|
|
#38 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Å, hønsefrikasse det er godt, hadde nesten glemt det jeg.
|
|
|
|
#39 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Så vidt jeg husker spiste vi nesten utelukkende selvfisket fisk. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg husker at brødrene mine og pappa JUBLET når vi var på hyttetur. For da hadde vi joikaboller og sånn spaghetti capri på boks. Jeg hatet det, dypt og inderlig.
|
|
![]() |
|
|