Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 19:02   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Jeg husker ikke så godt middagene fra åttitallet, tror ikke vi hadde fast middag egentlig. Men det gikk endel i spaghetti og kjøttdeig, det husker jeg. Og husmannskost hos mormor, der spiste vi ofte, når jeg tenker meg om. Laks, koteletter og kjøttkaker var ting som gikk igjen. Og alltid dessert. Jeg husker mormor alltid hadde 1-litersbokser med iskrem med kokossmak og ferskensmak, faktisk. De ble ikke solgt lenge, ble de? Andre som husker disse? Jeg elsket dem.

Gammel 05-06-10, 19:49   #22
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loff hadde vi så og si aldri på 80-tallet, mamma bakte brød, det var hennes greie. Utrolig godt og er det fortsatt.
Stekt sild og blodklubb hadde jeg glemt. Flesk i duppe, skikkelig tung mat. Vi drakk mye mer melk etter hva jeg kan huske, melk til alle måltider. Nå drikker vi nesten ingenting av det lenger, kun vann.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 19:50   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke så godt hva vi hadde i 1980, men få er etter husker jeg at vi ofte hadde innmari kjip halvfabrikata-mat:
Jeg vet ikke hvor ofte vi hadde betasuppe fra pose, men det var ofte. Huttetu! Og svidd fiskepudding på brødskive. På gode dager hadde vi en blanding av rømme og remulade til. Det var bra, for det døyvde den verste smaken.
Ellers hadde vi pannekaker nå og da, spagetti, fiskepinner, torsk i ulike varianter, koteletter og grøt. Pizza og toro-gryteretter var typisk festmat. Men det var ganske gjennomgående laber standard på maten. Ofte hadde vi (kjøpt) potetsalat som tilbehør.

Og så husker jeg at farmor ofte laget biffkaker og verdens beste oksehalesuppe.

Vi har mye mer varierte retter nå, sammenlignet med da jeg var liten. Men på grunn av tidsnød har vi titt og ofte kjapp mat, altså. Men vi bruker mindre halvfabrikata, kjøper mindre blandede fiskeprodukter og krydrer maten på en helt annen måte enn da jeg var liten.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 20:13   #24
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da Mim sa salat kom jeg på min mors forrettsalat av revne gulrøtter, rosiner og hasselnøtter.

Det var mer hermetikk og mindre grønnsaker. Og hat-retten min, uer med eggesmør. Pasta var bare spaghetti med kjøttsaus. Og så hadde vi alltid dessert, gjerne fruktsuppe.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 20:14   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror egentlig moren min var ganske tidlig ute med å innføre matretter fra andre land, vi hadde ikke sushi og indisk, akkurat, men mye spaghettisauser med spennende krydder, wok og slikt. Den største forskjellen mellom hva vi spiste da og hva vi spiser nå var hvilken del av måltidet som ble ansett som hoveddelen. Vi spiste fulle tallerkner spaghetti med 3 ss saus på, og digre risporsjoner med bittelitt wokede kjøtt og grønt på, masse poteter og litt biff osv.

Gammel 05-06-10, 21:18   #26
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kommer minnene mer og mer her.
Coq au vin og så husker jeg mamma kjøpte fondue-sett. Dette var jo 80-tallet i et nøtteskall. Kinakål ser jeg er nevnt og rekecoctail var vel en enere som forrett hvis man skulle ha slikt.
Iset: den isen, kan den ha hett Bahia-breeze eller Coco-bahia (Noe i den duren)?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 21:22   #27
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker i alle fall at det beste jeg visste på lørdagskvelden var meksikansk gryte med loff til. Det spiser jeg ikke lenger, for å si det sånn.

Gammel 05-06-10, 21:29   #28
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg husker at jeg spiste på 80-tallet, var:

- skive med brunost eller hjemmelaget jordbærsyltetøy (til alle brødmåltider)
- H-melk, husholdningssaft
- eple, banan, pære (de eneste fruktene i verden)
- gulrøtter, kål, potet (de eneste grønnsakene i verden)
- fiskekaker, kjøttkaker, kjøttpudding, fiskepudding (billigmiddag)
- pannekaker, risgrynsgrøt, "prikkagrøt" (enda mer billigmiddag)
- betasuppe, ertesuppe, kjøttsuppe
- karbonade og speilegg (= lørdagskos)
- ferskenhermetikk, ananashermetikk, "fruktcoctail" (søndagsdessert)

Ting jeg hørte at andre spiste iblant, var tomatsuppe, spaghetti og kjøttdeig, og pizza Det spiste ikke vi (antakelig for eksotisk )

Nå spiser jeg til sammenligning ris og pasta mango, mozarella, ekte basilikum druer og appelsinjuice

Gammel 05-06-10, 21:31   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Iset: den isen, kan den ha hett Bahia-breeze eller Coco-bahia (Noe i den duren)?

Fantes det mykis av Coco Bahia? Jeg husker bare vagt en saftis (og den gode brusen, såklart).

Gammel 05-06-10, 21:53   #30
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Honni Corn, loff, sjokoladepålegg hugsar eg sto på bordet til vanleg. Er det rart eg er karbo-slave?

Rødbetar er fantastisk til fiskepudding eller fiskebollar i kvit saus. Det gir ein nyyydelig og veldig populær rosafarge på sausen.

Gammel 05-06-10, 21:55   #31
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvalkjøtt i fløtesaus.
Stekte røkte kjøttpølser med stuet kål.
Snittbønnestuing. (yuck!!)
Kokte snittbønner
Brekkbønner og brekkbønnestuing.
Røkt blåkolje.
Fondue. (vi var eksotiske hjemme. )
Banos, honning og Sunda.
Pizza med tykk god bunn, og lite fyll.
Stekte seikaker.
Utkok av stekepanne blandet med melk var en høydare som tilbehør til stekt fisk.
Spekeskinke laget av farmor, med poteter, hvit saus, salat og eggehakk.
Kjøttkaker, fiskepinner og fasjekaker.
Og frikaseer av alle slag.
Fiskegrateng.
Fiskepudding og fiskeboller i hvitsaus.
Stek, koteletter og karamellpudding var forbehold søndager. Men vi hadde alltid dessert på hverdagene. Rabarbrasuppe, nypesuppe, rabarbragrøt, syltede pommer, og noe griseri med kokt ris og rørte tyttebær.
Sylede ting av alle slag. Gresskar, grønne tomater, plommer, frukt og bær. Og saft av alle slag. Alt hjemmelaget naturligvis. (jeg synes ikke det er sjarmerende med kjøkkenhage og stor frukthage. )
Makrell og kylling hadde vi bare om pappa var bortreist. Han var vokst opp på gård som drev produksjon av kylling og høns. Så det var kanskje naturlig at han ikke tålte hverken syn eller lukt av kylling.

Mer husker jeg ikke i farta, men det er sikkert mye mer jeg ikke husker.

Når vi var på ferie stappet vi bilen full av Joikakaker, Maxiboller og Spagetti ala Capri. Mamma skulle jo ha det lettvint på ferie må vite. Men vi barna synes det var kjempestas, og Maxiboller med ris var veldig eksotisk og godt. (jeg tror nok at Maxiboller var Jokaboller i tomatsaus. )

Pr. i dag spiser vi igrunn mye av den samme maten, men det er supplert med mye annet krydder og tilbehør. Hvem på 80 tallet viste hva nan-brød eller foccasia var. Eller ruccola.

Sist redigert av Kula : 05-06-10 kl 22:28.
Kula er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 21:57   #32
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hjemme hos oss hadde vi standard retter som kjøtteig med ris, og spaghettig med kjøttdeig. Denne består av stekt kjøttdeig og kokt ris/spaghetti.punktum. Vi kunne ta på litt ketsjup da.

Fiskepudding ble servert med kokt spaghetti, kokt potet og ketjsup.

Pappa sin nye kone kom inn i livet mitt i 1987, hun kunne lage en god del skikkelig husmormat. Men jeg likte bare farmors kjøttkaker. Det er vel ikke så hyggelig å gjøre seg flid med hjemmelaget mat til en 9-åring som ikke liker noen ting som smaker det minste annerledes.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 22:00   #33
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hvordan kunne jeg glemme pappa sine lørdagslagere:
Biffsnadder
Pizzaloff - spiralloff som ferdig bunn, etterhvert avløst av ferdig bunn med ferdig fyll og ferdig revet ost. Da er vi kanskje et stykke ut på 90-tallet?
Spekemat

Jeg drakk villa champagnebrus eller solo til disse godsakene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 22:05   #34
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Mamma lagde ofte lever i fløtesaus og hvalkjøtt med ett eller annet. De husker jeg spesielt godt, for jeg likte det ikke.
Av brød var det mye helkornbrød og almindelig brød hos oss.
Hvis mamma og pappa var borte fredag eller lørdagskveldene så kjøpe jeg en halv boks spaghetti ala capri. Namm.

Gammel 05-06-10, 22:05   #35
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Spekeskinke laget av farmor.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 22:19   #36
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan signere mykje av det som er sagt over her. Typisk hos oss var tomatsuppe fra pose med fine rundstykker til, spaghetti, pølse og ketchup (det var det eksotiske innslaget), risengrynsgraut kvar lørdag, hønsefrikasé (det er godt det da) og bondeomelett med potetrester og steikt flesk (det heiter flesk, ikkje bacon). Kjøttkaker (heimelaga) var ein gjenganger, og veldig godt! Blodpølse med tjukt lag sukker på var også vanlig. Og ja, steikt rogn. Koteletter når det var ekstra stas. Finare middag var alltid steik eller sosakjøt. Lammefrikasé var også fin mat.

Ein god del av dette er mat som eg fortsatt brukar, så det er litt "juks" å nevne det her. Men tomatsuppe fra pose og blodpølse har eg aldri.

Når det gjeld kva vi har nå og ikkje då, så er det i grunn det samme som er nevnt over.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 22:20   #37
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

nam nam!

Gammel 05-06-10, 22:22   #38
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Å, hønsefrikasse det er godt, hadde nesten glemt det jeg.

Gammel 05-06-10, 22:47   #39
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vidt jeg husker spiste vi nesten utelukkende selvfisket fisk. Enten kokt fisk med poteter, kanskje en grønnsak, og smeltet smør, eller av og til stekt fisk, og så hjemmelaget fiskemat, som var veldig god. Kjøttmiddager var tradisjonelle, som stek.

Vi spiser fremdeles mye fisk, men vi fisker den sjelden selv, og benytter oss ofte av frysedisken. Vår fisk er stekt eller ovnsstekt, som oftest i aluminiumfoliepakker, og mye mer variert og krydret enn det jeg vokste opp med. Den største forskjellen er vel at vi spiser mer varierte grønnsaker. Vi har som oftest flere typer grønnsaker til et måltid, ikke bare enten gulerot eller blomkål.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 23:28   #40
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker at brødrene mine og pappa JUBLET når vi var på hyttetur. For da hadde vi joikaboller og sånn spaghetti capri på boks. Jeg hatet det, dypt og inderlig.

Når pappa skulle lage middag kunne vi velge mellom:
1) Pølse og potetstappe
2) Tomatsuppe med makaroni i
3) Håpe på at vi fikk spise til mormor eller farmor.

Nå er han veldig glad i å lage mat, og flink til det også.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.