Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-10, 18:56   #21
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Unger har sensitive smaksløker og smakene blir vedig sterke og intense. For sterk og "avansert" mat kan bli for mye. Og så ordner det seg. Det er en fase. :Har sushielskende barn:

Min gutt liker bare fire av tingene på lista di, Mim, men han elsker (og virkelig elsker) sushi. Aksept for ulike smaker og sansen for sushi henger visst ikke nødvendigvis sammen.

Gammel 16-03-10, 19:56   #22
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Diplomat er hans mellomnavn, han ville aldri latt det skinne gjennom om maten var vond.

Om du ikke har en matglad sønn så har du iallefall en veldig bra mann!

Jo, det kan godt være. Jeg har liksom tenkt at vi lager middag for familien, sånn passelig tilpasset voksen gane og barnegane (altså mildt krydret, men ikke smakløst heller). Men kanskje vi må over på babymat alle sammen? Jeg mener - om jeg lager kjøttboller så har jeg revet parmesan i karbonadedeigen, og hvitløk. I pannekakene har jeg fint revne gulerøtter og knuste havregryn. I kjøttsaus til spaghetti har jeg en mengde grønnsaker og løk. Skal man slutte med alt sånt altså? Burde ikke femåringer spise samme mat som voksne?

Hvitløk og parmesan i kjøttkakene? Jeg tror du er sprø! Slik risiko tar vi ikke for å få i storebror mat.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:00   #23
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

I mine ører høres det ut som han opponerer mot deg ved å protestere mot maten din. Hvis du vil sjekke det ut kan du lage mat og fremstille det som om det er mannen din som har laget den. Da finner du ut om det er maten din ungen din ikke liker.

Gammel 16-03-10, 20:32   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sushi er veldig rent og mildt i smaken.

Jeg tar også rare ting i maten uten at noen får vite om det, men jeg prøver å ikke endre basissmaken. Jeg har kanskje ti grønnsaker i spaghettisausen, men ingen får vite om det.

Men hvitløk i kjøttkakene vil ikke mannen ha heller, man skal ikke kødde med husmannskosten etter hans smak.

Gammel 16-03-10, 21:41   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

I mine ører høres det ut som han opponerer mot deg ved å protestere mot maten din. Hvis du vil sjekke det ut kan du lage mat og fremstille det som om det er mannen din som har laget den. Da finner du ut om det er maten din ungen din ikke liker.

Jeg syns denne var litt far fetched. Jeg tror nok det har mer å gjøre med krydderet og mengden/typen grønnsaker. Her i huset er Glitterbarnet vant til at Glittermannen liker mer junkfood enn meg, og er derfor vennligere innstilt til hans mat og matforslag enn mine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:49   #26
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gulrøtter i pannekakerøre? Masse grønnsaker i spaghettisaus? Sånt hadde ungene mine sendt rett i retur altså. Urter er fy. Salt er ok. Pepper må være finmalt... Listen er lang.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:52   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Hva er det GRØNNE der!?" sagt med avsky og skepsis er en vanlig replikk her i huset. Men rå brokkoli mumser han gjerne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:53   #28
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Gulrøtter i pannekakerøre? Masse grønnsaker i spaghettisaus? Sånt hadde ungene mine sendt rett i retur altså. Urter er fy. Salt er ok. Pepper må være finmalt... Listen er lang.

Gammel 16-03-10, 21:56   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også jeg ville prøvd meg på litt "renere" smaker en periode. Det er jo ikke helt uvanlig at unger ikke liker sånne "blandinger". S spiser egentlig det meste, men han liker ikke ting som er "lurt" sammen. Spaghettisaus kan vi bare glemme, samme om det er grønnsaker eller ikke i den. Gulrøtter i pannekakerøre hadde aldri i livet fungert. Det han liker aller best, er tradisjonell mat - type laks - ris - brokkoli; kjøttkaker (av ikke altfor kreativ type), poteter, blomkål, saus. Ting hvor ikke alt er mikset sammen. Jeg tror ikke det er uvanlig at en pastasaus med masse grønnsaker og løk avvises.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:58   #30
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

VI hadde det slik en periode. Jeg holdt på å klikke. Til slutt så sa jeg at det var greit at hun ikke likte noe og ikke spiste, men at vi må ha noen avtaler rundt dette:
a: Ikke si høyt eller skrike høyt at hun ikke liker noe. Det må hun hviske slik at ikke lillesøster hører det. Smitteeffekten er nemlig stor mellom søstrene dersom den ene ikke liker noe.
b: Blir det mye mas likevel - må hun bort fra kjøkkenet og oss for i vil kose oss når vi spiser middag.
c: Vi staret å lage noe nytt på menyen. Fisk i alle varianter, for dette liker hun godt. Plukkfisk ble favoritten av alle ting. Hvit masse som smakte godt. Uten diggedarer. Rå gulerøtter ol. har hun fått før middag eller i matpakke.

Sum: Det skeld over rett og slett. Hun spiser det meste igjen, og hvisker fremdeles når det ikke er noe hun liker. Til mors ører behag.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 22:01   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Sushi er veldig rent og mildt i smaken.
.

Nettopp derfor liker jeg ikke sushi. Jeg liker all mat, tror jeg, bortsett fra sushi. Det er kjedelig og smaker ingenting.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 22:01   #32
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Men han spiste jo godt av mine grove vafler?!

Min lille er også sær. Hun eeeeelsker lasagne i barnehagen, men hjemme skal hun kun ha pasta uten saus. I barnehagen har de sauser omtrent hver dag, men hjemme nekter hun å spise det. The list goes on. Sier du fra når/om du knekker koden?

Vi har innfunnet oss med at Mini ikke spiser alt, men tilbyr en ting av det hun liker hver dag, så må hun smake på det andre. Heldigvis så er broccoli, grov pasta, poteter og fiskekaker det aller beste hun vet.

Gammel 16-03-10, 22:07   #33
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

"Hva er det GRØNNE der!?" sagt med avsky og skepsis er en vanlig replikk her i huset. Men rå brokkoli mumser han gjerne.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 23:00   #34
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Han vil nok spise din voksne mat en dag, han trenger nok bare litt tid på å venne seg til det. Min eldste sønn spiser absoulutt alt utenom ananas. Yngstemann på nesten 14 får angstanfall av grønnsaker som er kokt. Spise det grønne der... Den mellomste på snart atten spiser slett ikke alt, men har kommet seg betraktelig.

Kan også erindre en periode da det bare gikk an å spise barnehagens tomatsuppe, farmors fiskeboller, og bestemors pannekaker. Selv om jeg lagde akkurat samme tomatsuppe som i barnehagen. (Toros suppe) og hadde med farmors fiskeboller hjem, og lager helt maken pannekaker som min mor. Enkelte har man bare stort behov for å innynde seg hos også. Og så har noen mennesker dessert. Hvis man spiser opp det man ikke liker.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 23:21   #35
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du lager nydelig mat, bare så det er sagt. Men den er nok muligens litt voksen i smaken for guttungen, ja.

Jeg har to (stort sett) altetere, og særlig Mini foretrekker mat med mye smak (ja takk til rakfisk, oliven og hvitløk), men jeg har lært meg et par triks til bruk på "særspiste" middagsgjester. Skal du lage hjemmelaget tomatsuppe må du kutte ut hvitløken, bruke rødløk i steden for vanlig løk (den er søtere) og du må ha i sukker. Stavmikser er et must. Klumper er ut! Kjøttboller fra Gilde i brun saus - en hit! Mors hjemmelagde kjøttboller med mystiske krydder, hvitløk og spennende saus - not so much. I den grad du kan få tak i søte grønnsaker så er det ofte poppis. De søte, røde paprikaene og dulcita cherrytomatene forsvinner som oftest før jeg rekker å snu meg. Det er bedre med rå grønnsaker i skåler ved siden av enn kokte grønnsaker. Rotmos må lages med masse smør, uten hvitløk (hulk) og gjerne med søtpotet for å søte opp smaken.

Pannekakerøre: 50/50 grovt og fint mel, 3 ss sukker, 1 ts vaniljesukker, melk, smeltet smør og egg - en stor hit i nabolaget. Vi har ofte en del eksta middagsgjester som slenger innom når Snupp ymter frempå at jeg skal lage pannekaker.

Husmannskost er typisk poppis hos de minste. Hør med moren din om hun har noen oppskrifter å by på.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 23:38   #36
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

a: Ikke si høyt eller skrike høyt at hun ikke liker noe. Det må hun hviske slik at ikke lillesøster hører det. Smitteeffekten er nemlig stor mellom søstrene dersom den ene ikke liker noe.

Eller si det de lærte i barnehagen vår: Det er ikke min favoritt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 23:44   #37
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo hardt å innrømme, og litt smertefullt å si høyt, men sønnen min (4,5 år) liker ikke maten jeg lager. Det skjer så og si aldri at han sier "nam" eller "dette var godt". Og jeg blir mildt frustrert over å ikke få i ham maten. Hvis jeg lager kjøttboller så er det urk. Får han derimot Gilde sine så er det godt

Er det noen som har gode tips eller triks? Må jeg på matlagingskurs?

Ta vare på Gildeemballasjen. Legg maten din i den, og la ham 'hjelpe' deg å lage mat.

Gammel 17-03-10, 00:47   #38
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg har et annet bankers triks: Når vi har små middagsgjester lager jeg ofte noe enkel mat (ferdige kjøttboller eller whatever) og serverer med Knorr Fløtesaus. Jadda jadda, ferdigprodukt og alt det der, men ungene liker den sausen så utrolig godt! (Jeg kan utmerket godt lage fløtesaus fra scratch også, bare så det er sagt, men den liker ikke ungene så godt.) OBS - det MÅ være Knorr. Toro sin liker de IKKE.

Merkelig, jeg vet det. Men det funker altså.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 00:52   #39
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil heller ikke ha gulrøtter i pannekakene mine eller hvitløk i kjøttkaker.

Fra spøk til alvor, jeg har en slik 4,5 åring jeg også. Jeg løser det for tiden ved at hun får ta på mat til seg selv, om det så er bare potetmos en dag, eller kun kyllingfilet dagen etter, for så bare å spise revne gulrøtter den tredje, så er jeg fornøyd bare hun sitter ved bordet og spiser noe. Også vet jeg at hun spiser godt og variert i barnehagen (de har varm lunsj hver dag). Dessuten får hun bestemme middag en dag i uken og da spiser hun masse! Kan ikke bestemme oftere da, for hun sier kun pizza.

Gammel 17-03-10, 08:47   #40
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

For å være helt ærlig tror jeg ikke at jeg hadde likt kjøttkakene dine eller pannekakene jeg heller.

Tror jeg er en supersmaker sånn som ru nevner. For jeg er veldig sensitiv for krydder og grønnsaker.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.