Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!
Du må nok kanskje "snille til" maten litt, droppe hvitløk og løk en periode, droppe all chili og "rare" ingredienser.
Jeg bruker en del hvitløk og løk, men den er mykstekt, langsomt, så den blir søtlig og ikke sterk. Litt sukker i alle sauser, bare litt, sånn for å balansere syre og salt.
Menyplanlegging i fellesskap, og litt back to basic. Unger liker husmannskost. :jungelord: Og ketchup.
Det som er suksess hjemme hos oss er
fiskegrateng
blomkålgrateng
tomatsuppe
kjøttkaker
fiskekaker
spaghetti med kjøttsaus
lasagne
pannekaker
laks (stekt, kokt)
torsk med egg og bacon
kylling i alle mulige former
tacovarianter
lapskaus
kjøttsuppe
grønnsakssuppe
plukkfisk
alle typer mos
sellerirotsuppe
potet & purresuppe
blomkåsuppe
gresskarsuppe
jordskokksuppe
(alle disse suppene er av typen kok grønnsaker i små biter i buljong eller kraft og mos med stavmikser, tilsett litt matfløte og smak til)
osv.
Jeg lager mye annet også, altså,men dette er alltid sukess. Og så lager jeg det ganske mildt og vennlig i utgangspunktet og har mye tilleggskrydder på bordet. Jeg har mye sånn "dette er basis og så kan du plukke ut/legge til", sånn at alle får noe de liker og stemningen er god.
Unger har sensitive smaksløker og smakene blir vedig sterke og intense. For sterk og "avansert" mat kan bli for mye. Og så ordner det seg. Det er en fase. :Har sushielskende barn: