Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Er dere bevisste på barnas inntak av næringstoffer?
Jeg vet barna får i seg riktig mengde protein, fett osv 2 3,92%
Jeg vet hvor mye barna får i seg av protein, fett osv. Men riktig mengde er vanskelig å få til. 2 3,92%
Barna spiser sunt, men om de får i seg nok av diverse vet jeg ikke. 32 62,75%
Barna spiser en del usunt og noe sunt, og vi har ikke fokuset mye på samlet næringsinntak. 10 19,61%
... 2 3,92%
* Det er interessant å vite hva barna bør få i seg av byggestoffer. 2 3,92%
* Det er uinteressant å vite særlig om kosthold utover å unngå søtsaker osv. 1 1,96%
Deltakere: 51. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 21:06   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?

Barna spiser variert, jeg veier ikke mat. Jeg regner med at de får i seg nok protein til å vokse på så lenge de spiser variert. Det som imidlertid bekymrer meg litt er innholdet av sunne fettsyrer i kostholdet vårt, dvs mangel på sådan. Og jeg har ikke funnet noe tilskudd som aksepteres i barnepopulasjonen, hjelp mottas med takk!

Gammel 18-11-09, 21:11   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke om han får rett antall gram av ett og hitt. Han får mat, han voker i takt med sin egen kurve (selv om han ikke er av de største i verden i forhold til alder) Han får "normalt, sunn mat" som best vi klarer, han er litt liten enda, så det er jo ikke hva som helst han spiser/klarer å spise, og han får innimellom slike middagsglass, når vi spiser for sen middag, og der er jo i alle fall et fornuftig innhold.

Det er ikke det at jeg ikke bryr meg, bare det at jeg ikke orker for mye forkus på det. Så vi teller på ingen måte gram.

Gammel 18-11-09, 21:21   #23
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50gr protein hver dag? + sunt fett?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

(...) men jeg har ikke oversikt over hvor stor mengde det egentlig er snakk om. Veldig greit om noen har eksempler.

1 stort egg er ca 8 g protein.
Ca 120g ost er 30g protein
ca 150 g kjøtt, fisk, sjømat, pålegg osv er 30g protein.

Gammel 18-11-09, 23:05   #24
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kunne ikke bry meg mindre, skal jeg være ærlig. Ungene våre spiser kjøtt, fisk, brød, poteter, frukt og grønnsaker uten protester. Noen dager vil de bare ha tomater og broccoli til middag, andre dager legger de igjen alt annet en kotteletten.

Så lenge de spiser alt de skal ha over en ukes tid, ser jeg ingen fordeler ved å stresse med å balansere dagsrasjonene. Jeg tror at ulempene langt overgår fordelene hvis man skal stresse med å få i ungene nok av ditt og nok av datt hver eneste dag.

Det sammenfatter i grunnen det jeg mener.

Gammel 18-11-09, 23:13   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke, men jeg kan estimere. Ungene spiser f.eks. fint en fiskekake hver til lunsj pluss skiver.

Siden ungene vokser som de skal og spiser variert så er det ikke noe jeg trenger å tenke på.

Gammel 18-11-09, 23:20   #26
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er opptatt av at hun skal få i seg alle matvaregruppene i løpet av dagen, og gir gjerne ost som snacks for å få i henne litt ekstra protein og fett. Er det kun pasta og brokkoli som går ned en dag, så stresser jeg imidlertid ikke med det. Sett under ett har hun et normalt sunt og balansert kosthold, og ungen er sunn, frisk og særdeles aktiv.

Gammel 18-11-09, 23:36   #27
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

LilleVenn er, og har alltid vært, en kresen og småspist liten frøken. Hun spiser helst 'tomme' karbohydrater som brød og pasta. Heldigvis liker hun både rent kjøtt, kylling og fisk, så hun får i seg noe proteiner der.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:38   #28
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg vil ikke si at jeg ikke bryr meg om hva ungene mine spiser, men vi har et helt normalt kosthold så jeg gidder ikke forholde meg til anbefalinger. Rett og slett. For meg blir det hysterisk.

Er du sikker på at "hysterisk" er et passende ord her?

Gammel 19-11-09, 09:15   #29
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50gr protein hver dag? + sunt fett?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

så jeg gidder ikke forholde meg til anbefalinger. Rett og slett. For meg blir det hysterisk.

Hysterisk å forholde seg til folkehelsas anbefalinger, du

Jeg har en lillegutt på streng diett, og har svært god oversikt over hva han får i seg. Samtidig står jeg ikke over han og pisker i han maten, så noen dager drikker han kokosmelk-smoothien sin, andre dager har han ikke lyst på. Noen dager gumler han i seg kyllingbryst til middagen, andre dager vil han bare ha blomkål. Det jevner seg ut som Teofelia også skriver, og så lenge jeg vet han spiser nogenlunde ok ila en dag, og siden jeg tross alt har så god oversikt - så er jeg overhodet ikke bekymret.
Og vi ligger helt greit på linje med anbefalingene til folkehelsa ift hva han spiser

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 09:18   #30
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er opptatt av at gutta skal få i seg sunn, normal mat. Jeg har ikke noe behov for å være overdrevent opptatt av hvordan sammensetninga er men regner med at normale måltider - med frukt, brød, sunt pålegg, potet/ris, kjøtt grønnsaker vil dekke de behovene som er der.

Du vil være overrasket over hvor lite olje vi får i oss, i et normalt kosthold

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 09:23   #31
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det går ikke an å endre til flervalgs-poll i ettertid.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva er det femte alternativet ment å være? (Jeg kan godt endre hvis det er meningen det skal stå noe.)

Kan godt ta bort de tre siste alternativene.
For da blir det jo det samme ene spørsmålet alle svarer på.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 09:24   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er noe vi har tenkt og fokuserer mye på. Knerten får i seg alle de proteinene han skal, og vel så det. Han spiser stort sett bare kjøtt/fisk.

Snuppa har vært fryktelig liten og har spist helt feil. Hun er den typen barn som gjør ting når hun selv synes det er fornuftig. Derfor har vi lært henne omo proteiner og hvilken nytte de gjør. Det har hjulpet litt, men hun får nok ikke i seg det hun trenger.

Gammel 19-11-09, 09:29   #33
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig skeptisk til å veie, måle og regne på næringsinnhold i maten. Enten det er til voksne eller barn. Jeg tror det skaper et uheldig fokus. Selvsagt er det interessant å spise noenlunde sunt, men å spise helt sunt er også usunt.

Min datter får i tillegg til vanlig mat Juice Pluss, hun er småspist og har begrenset repertoar av frukt og grønnt. Dette er sikingskost for henne. Hva som er sunn fett er de jo ikke absolutt enighet om.

Når det gjeldr proteiner er vel anbefalingen for voksne 1 gra/ kilo kroppsvekt, 50 gram for bar blir jo da omtent dobbelt. Min datter er glad i proteinrik mat, men om hun får i seg så mye som 50 gram har jeg ikke veid eller målt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 09:39   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Når det gjeldr proteiner er vel anbefalingen for voksne 1 gra/ kilo kroppsvekt, 50 gram for bar blir jo da omtent dobbelt.

Men det er vel ikke så rart, all den tid de skal vokse?

Gammel 19-11-09, 09:46   #35
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Ps. Tråden handler jo ikke om noe hysteri. Veiing av mat har jo ikke vært nevnt. Kun spørsmål om hvilket fokus foreldre har på at barna gjennomsnittlig får i seg de næringsstoffene vi får opplyst at de trenger. (Og vi alle vet jo hva et gjennomsnitt vil tilsi? Det trenger vel ikke utdypes.) Jeg har (enda) ikke anelse om hvor mye protein og sunt fett barna mine får i seg gjennomsnittlig pr dag. Og det ser jeg gjelder for ca 90 % av resten av foreldrene også. Egentlig blir det litt for dumt å si at barna spiser sunt, når vi ikke vet om de får i seg nok av det de trenger. For mine barn med "sunt kosthold", har nok ikke fått i seg alt de bør ha.

(Nesten) vi alle har jo barn som følger vekstkurven sin. Det gjør nok barna oppfostret på sjokolade, snop og rene sukkerdrikker også. Men om det er bra nok kun fordi barnet ser bra ut og er friske nå, det er jo ikke helt sikkert. Næringsstoffene spiller jo helt spesielle roller i kroppen, og følgene av kostholdet vil gi effekter på hvor sterk og sunn kropp barnet vil få. Det er ikke hysteri, men dokumentert fakta. Det vil også gi effekter på hvor sterkt barnet er på forskjellige områder, fra alt som hjernekapasitet, immunforsvar og kroppslig styrke.

Jeg har ikke satt meg ut til å bli en forkjemper for å påvirke andres valg av kosthold her. Men jeg lager tråden for å kunne få litt hjelp selv til å legge opp kostholdet litt mer fornuftig. Kansje er det noen som har et par barnevennlige dagsmenyforslag som vil dekke disse behovene for protein og sunt fett?

Gammel 19-11-09, 09:56   #36
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det er vel ikke så rart, all den tid de skal vokse?

Neida, de skal vokse og trenger byggesteiner. Men i og med at jeg har regnet på det til meg selv vet jeg at det er ganske mye i mengde. Mazungen er småspist, men i og med at hun med glede spiser rent kjøtt så går det jo greit for henne.

Jeg synes jo likevel det er rart om anbefalingen ikke er gram/ kilo eller noe slikt. For det er jo stor forskjell på bar og barns aktvitetsnivå.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 10:19   #37
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal følge med på tråden, da jeg prøver å tenke sunnhet og hva de bør få i seg pr dag om dagen. Syns det er skikkelig vanskelig å se om de får i seg det de bør.

De spiser ett nogenlunde variert kosthold, + at de får appelsinjuice og den blå juicen med antioksidanter. Eldste får Q-10, og minstemann kunne drikki tran rett fra flaska, men får trantabletter som tilskudd.

Jeg er ikke hysterisk i forhold til sukker og godteri, de spiser minimalt med det av egen fri vilje, men kan fint smikke i seg 3 kinderegg på ett blunk midt i uka. Men det kan gå ukesvis ellers mellom snop.

Gammel 19-11-09, 10:27   #38
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

For mine barn med "sunt kosthold", har nok ikke fått i seg alt de bør ha.

Hva baserer du deg på når du sier at ungene dine ikke har fått i seg det de bør ha?

(Nesten) vi alle har jo barn som følger vekstkurven sin. Det gjør nok barna oppfostret på sjokolade, snop og rene sukkerdrikker også. Men om det er bra nok kun fordi barnet ser bra ut og er friske nå, det er jo ikke helt sikkert.

Jeg mener at så lenge ungene følger vekstkurven og spiser variert så er det ikke behov for å tenke mer på det.

Ellers er energibehovet for barn veldig variabelt. Estimatet går fra 85 kcal/kg for en 1-åring til 50 kcal/kg for et barn på slutten av puberteten i følge det du skriver i innlegget du linker til. Hva er energibehovet til en 4-åring? Som en 1-åring eller en plass mellom 1-åring og ungdom?

... jeg fant, jeg fant: http://www.rikshospitalet.no/iKnowBa...rgibehovNY.pdf

Gammel 19-11-09, 11:27   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi veier og beregner ikke, men jeg tenker på å få med proteiner og fett i kostholdet til både Poden og oss, og prøver å få med både proteiner, fett og (helst grove) karbohydrater til alle måltider. Det er mye fordi erfaringen tilsier at han (og vi!) blir mest ordentlig mett da, pluss at vi har erfaring med at dersom han spiser bare eller nesten bare fine karbohydrater (lyst brød, fin pasta), som han gjerne hadde gjort om han fikk velge fritt, hender det han får magetrøbbel og kaster opp. Vi maser ikke mye med dette, men i alle fall ved middagen er det et krav at han spiser både kjøtt/fisk og grønnsaker, ikke bare én av delene.

Gammel 19-11-09, 12:06   #40
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

For mine barn med "sunt kosthold", har nok ikke fått i seg alt de bør ha.

Hva baserer du deg på når du sier at ungene dine ikke har fått i seg det de bør ha?

(Nesten) vi alle har jo barn som følger vekstkurven sin. Det gjør nok barna oppfostret på sjokolade, snop og rene sukkerdrikker også. Men om det er bra nok kun fordi barnet ser bra ut og er friske nå, det er jo ikke helt sikkert.

Jeg mener at så lenge ungene følger vekstkurven og spiser variert så er det ikke behov for å tenke mer på det.

Ut i fra det jeg nå leste av folkehelsas anbefalinger, så ser det ut til at barna mine ikke har fått i seg nok av det de trenger. Til tross for at de har blitt servert sunn mat og drikke. For jeg er rimelig sikker på at at de ikke har fått i seg de anbefalte mengdene av proteiner og sunt fett.

Om det er bare overdrivelse og bløff fra folkehelsas side om at dette bør de få i seg, så er jeg nok godt i mål ang kostholdet deres. Men om ikke, så tror jeg nok de har fått i seg for lite av disse næringsstoffene som vistnok skal være viktige.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ellers er energibehovet for barn veldig variabelt. Estimatet går fra 85 kcal/kg for en 1-åring til 50 kcal/kg for et barn på slutten av puberteten i følge det du skriver i innlegget du linker til. Hva er energibehovet til en 4-åring? Som en 1-åring eller en plass mellom 1-åring og ungdom?

... jeg fant, jeg fant: http://www.rikshospitalet.no/iKnowBa...rgibehovNY.pdf

Så bra!

Syntes det var litt vel vagt jeg også med de anbefalingene med tall kun opplyst for 1-åringer og tenåringer. Men ser ut til at jeg traff rett på, ut i fra den logiske regninga jeg satset med på 75. For jeg skrev ca 1400 kcal på 19 kilos 4-5åring, og linken din viste 1425 kcal på den alderen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.