|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?At økonomien min er sunn. Det er øredøvende viktig for meg og mye av min trygghet og ro hviler på det. |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?
Jeg tror jeg hiver meg på denne. Tid er også en faktor som er uhyre viktig i vår hverdag.
![]() |
#23 |
Dig for victory!
|
Skilpadda sier det så bra! Jeg synes spørsmålet er håpløst å svare på. Mine verdier er det som prinsippielt ligger til grunn for holdningene mine, og der skjønner jeg ikke poenget med å blande inn hverdagen; verdier er ikke situasjonsavhengige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Pauset
|
Jeg var på rehabilitering for kreftrammede da jeg fikk spørsmålet. "Veien" til verdiene kan være ulike. Slik sett er de på en måte situasjonsavhengige. De verdiene jeg hadde som frisk har endret seg. Nå må jeg finne mine verdier i hva jeg ønsker ut av min hverdag som kreftsyk. Altså hvordan TID med familien skal oppfylles (viktig verdi for meg). Hvordan jeg skal prøve å være en aktiv del av min families hverdag med det lille jeg har av energi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Jeg ser poenget ditt Jessica, men jeg tror ikke du forsto mitt helt. Jeg bruker ikke ordet verdi på den måten, derfor blir spørsmålet litt meningsløst. "Tid med familien" er veldig viktig for meg også, men det kan ikke defineres som en verdi, selv om jeg kan si at det er verdifullt for meg. Jeg tror ikke jeg klarer å si det bedre enn Skilpadda gjorde lenger opp i tråden. Hun ga flere gode eksempler på verdier, respekt for eksempel. Min forståelse av respekt er ikke situasjonsavhengig - det er en verdi som ligger til grunn for hvordan jeg forholder meg til andre mennesker. Jeg kan forholde meg forskjellig til mennesker i ulike situasjoner, men verdien respekt er likevel en konstant. Å tilbringe tid med familien min er viktig for meg i hverdagen, men det er jo ikke et grunnprinsipp for hvilke holdninger jeg har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Får ikke prikket deg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Pauset
|
Jeg er egentlig enig med deg og Skilpadda i det. Når jeg tenker etter så husker jeg at jeg ikke skjønte helt hva de var ute etter da jeg fikk spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Trygge og forutsigbare rammer for barna, og ærlighet og åpenhet - vi snakker mye til dem om hvordan ting er. Vi vekter empati sterkt og det å se andre. Snakke om følelser. Hvordan er det inni en. Hvor godt det kan være å være grei, dele, hjelpe til. Hva man tenker på. Hvorfor ting er som de er. Derfor er de gode språklig sett, reflekterte og modne, med stor rettferdighetsans. Det er viktig for meg å forsøke å gjøre dem til gode personer ut fra hjerte og fornuft, og ikke fordi de er redd meg eller konsekvenser. Sist redigert av Dronningen : 15-11-09 kl 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Verdiene har endret seg etter at jeg ble mor. Det viktigste er at barna har det trygt og godt og får nok TID på deres premisser.
![]() |
#30 |
anglofil
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?En viktig verdi for meg er å prøve å se den store helheten. Å ikke bare tenke på meg og mine, i min lille hverdag i min lille verden her i Norge. Ikke lett å forklare men det kan illustreres ved det afrikanske konseptet Ubuntu. Det er ingen religion eller noe men en gammel afrikansk filisofi som forklarer hvordan vår eksistens så tett er budet opp mot andres eksistens osv osv. Desmond Tutu forklarer kort og greit hva Unbuntu er for noe og dette ser jeg på som en veldig god verdi som jeg prøver å leve etter og som jeg synes forklarer dette med det "store" bilde, og tenke utenfor min lille boble ..
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 15-11-09 kl 22:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
anglofil
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Så må jeg også legge til at personlige opplevelser i livet som er dramatiske selvfølgelig også gjør at jeg føler jeg får andre verdier i livet. Jeg kan ikke engang begynne å sette meg inn i din situasjon Jessica, men når moren min ble kreftsyk som i all hovedsak bestod av et år inn og ut av Ullevål gjorde jo at man får helt andre verdier i livet, dvs man får seg en støkk som gjør at man virkelig kjenner godt på det som er viktig i livet. Ut av all motgang kommer det noe godt og av vonde opplevelser lærer man noe, og det var jo selvfølgelig å sette pris på alle de tingene man tar for gitt her i livet. Og det synes jeg faktisk er en meget viktig verdi i seg selv, og en verdi har blitt veldig flink til å lære meg til å verdsette mye mer en det jeg gjorde tidligere.
![]() |
#32 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Så bra, Lisa!
![]() |
#33 |
anglofil
Absolutt Polyanna. Det er ikke noe muffins i det hele tatt, ikke noe religiøst eller new age ... rett og slett en definisjon på å være et godt menneske
![]() |
#34 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Og så kan man (uten at det kanskje hører hjemme her, men) bestemme seg for at man er pen nok, grei nok, flink nok og tiltrekkende nok, og så lenge man finner klær og har noen som trives ilag med én på flere måter, så kan man vel slutte å bruke så mye tid på å tenke "hva om jeg var tynnere, penere, hadde større pupper, mindre mage". et.c. Ta ut av skapet klær som ikke passer, og kjøp noen som passer, og tro du er bra nok. Det er ekstremt pyton å la sånne ting ødelegge for alt det andre fine i livet. Man må våge å tro at man er bra nok. Når jeg ble mer sånn så ble jeg mer glad, og når jeg liker meg, så kan jeg tro at andre liker meg. En god sirkel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
By the Sea
|
:hard klipping i innlegget:
![]() |
#36 |
Dig for victory!
|
Jeg ser den, og derfor svarte jeg jo også i det første innlegget mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Etter de siste dagene så har jeg fått en opplevelse av hva som er viktig for meg. Det er ikke akkurat hva jeg kaller verdier, men fortutsetninger for å ha det godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Jeg kjenner at respekt er et viktig ord og en viktig verdi i min verden.
![]() |
#39 |
By the Sea
|
Dette er den mest grunnleggende verdien i mitt liv også.
Det er det sikkert ikke, all den tid sitatet du nevner er humanistisk og ikke nevner Gud as such og det på den måten passer inn i alle livssyn.
![]() |
#40 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Jeg er veldig, veldig enig i Nescessario sitt poeng. Og det er akkurat det jeg øver meg på nå: