|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i julegave?
:spyrisenga:
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Alkohol i julegave? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Alkohol i julegave?Alkohol i julegave til en 18-åring? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Alkohol i julegave?Er det noen som ikke tror de fleste attenåringer ikke drikker og går på flatfylla?
![]() |
#26 |
© All rights reserved
|
Nei, selvfølgelig ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Alkohol i julegave?Jeg gir ofte vin i julegave/bursdagsgave til godt voksne mennesker, svigerfar får ei flaske whisky og far får som regel ei flaske cognac. Men å skulle kjøpe alkohol i gave til en 18-åring, nei det hadde ikke ramlet meg inn i måneskinn - jeg kaster da ikke perler til svin.
![]() |
#28 |
Ekvilist
|
Det har ingenting med det å gjøre, trodde du at man ved å droppe å gi alkohol som gave innbiller seg at det ikke drikkes alkohol? Det har med signalene som sendes. Måten du argumenterer på tidligere i tråden minner meg litt om argumenteringen til de som synes det er ok å sende med mindreårige alkohol på fest, fordi de kommer til å drikke allikevel. Jeg er klar over at det er forskjell på å gi en myndig person alkohol i gave og det å gi en mindreårig det, men jeg kan ikke forstå at det skal være så positivt å dynge ned en fersk attenåring med alkoholholdige varer som et symbol på at de nå er myndige. Jeg tror heller ikke signaleffekten er så veldig forskjellig, med unntak av det ikke begås et lovbrudd. Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på modenheten til en på sytten og en på atten.
![]() |
#29 |
Nek er allrighte dyr
Nei, jeg trodde egentlig ikke det hadde så mye med det å gjøre, men litt av argumentasjonen her høres sånn ut. Det er ikke snakk om å dynge ned med alkohol å gi en flaske vin eller en noen flasker øl. Jeg synes det er stor forskjell på å ha nådd myndighetsalder og at de faktisk har lov til å kjøpe og drikke alkohol på lik linje med en tredveåring. Det er mulig at det ikke alltid er stor forskjell på modenheten til en syttenåring og en attenåring, men et sted går skille og et sted må man begynne å behandle dem som voksne som har ansvar for seg selv. Jeg ville aldri gitt en fjortenåring alkohol, det er absolutt feil signal og ulovlig, men i mine øyne er det annerledes med en over 18 år. Og jeg har ingen illusjoner om å late som/gi signaler til en attenåring som helt åpenbart fester og drikker, om at jeg ikke tror det skjer. Og ansvarlighet i forhold til alkohol er en prosess som starter lenge før de er 18 år og kan kjøpe selv/få en flaske i gave til jul. Jeg kunne sikkert finne på å gi en lettøl i gave på fleip, til en fersking i familien.
![]() |
#30 |
Nek er allrighte dyr
Det hadde da vært hysterisk morsomt!
![]() |
#31 |
Audacious
|
![]() Sv: Alkohol i julegave?Jeg gir sjelden alkohol som gave uansett, men ville ikke gitt det til en attenåring. :ser-kul-tante-imaget-henger-i-en-tynn-tråd:
Trengte du hjelp til å hvine høyt nok som nittenåring, altså?
![]() |
#32 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Men det gjer du vel strengt tatt ikkje til andre voksne heller (som då er poenget i forhold til alkohol)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Alkohol i julegave?Det kommer litt an på ungdommen. Jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpe en flaske vin eller riktig øl til noen på 18 om de ville ha det, og jeg hadde inntrykk av at det var en okay ungdom.
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men som julegave, innpakket i nissepapir med sløyfe på og "Hilsen Mamma"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Alkohol i julegave?Hvis Mitt Barn får alko i julegave av tante neste år blir jeg sur. Det synes jeg høres ut som en ukoselig, trist og helt feil julegave til en attenåring. Vin gir jeg gjerne til voksne som "har alt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Ekvilist
|
Som julegave?
![]() |
#38 |
Guardian of the galaxy
|
Det året pappa sa at han ønsket seg noe for å ha på peisen i julegave, fikk han selvsagt en kondom med sløyfe rundt. Det skulle jo bare mangle.
![]() |
#39 |
Nek er allrighte dyr
![]() |
#40 |
Guardian of the galaxy
|