Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol i julegave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 20:14   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol i julegave?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hadde du bidratt om den unge hadde påstått at han ville starte verdens beste Peach Canei-samling?

:spyrisenga:

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:16   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hadde du bidratt om den unge hadde påstått at han ville starte verdens beste Peach Canei-samling?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

:spyrisenga:

Samme her. :kvalm:

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:28   #23
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ofte kjøpt vin i julegave til både familie og venner. I fjor fikk kusinen min på 19 rødvin, noe hun satte stor pris på. :kjerringa mot strømmen:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:32   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alkohol i julegave til en 18-åring? Da hadde jeg heller gitt penger og så kunne han ha kjøpt hva han ville.

Og om min 18-åring hadde ønsket seg alkohol til jul, så hadde jeg gremmes langt inn i sjelen og aldri sagt det til noen.

Jeg gir gjerne vin til vinelskere som er voksen og som har alt de trenger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:38   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Er det noen som ikke tror de fleste attenåringer ikke drikker og går på flatfylla?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 23-10-09, 20:40   #26
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som ikke tror de fleste attenåringer ikke drikker og går på flatfylla?

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg tror at 18-åringer har sex også, men jeg kjøper ikke kondomer eller dildoer i julegave til dem av den grunn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:40   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir ofte vin i julegave/bursdagsgave til godt voksne mennesker, svigerfar får ei flaske whisky og far får som regel ei flaske cognac. Men å skulle kjøpe alkohol i gave til en 18-åring, nei det hadde ikke ramlet meg inn i måneskinn - jeg kaster da ikke perler til svin.

Gammel 23-10-09, 20:44   #28
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ingenting med det å gjøre, trodde du at man ved å droppe å gi alkohol som gave innbiller seg at det ikke drikkes alkohol? Det har med signalene som sendes. Måten du argumenterer på tidligere i tråden minner meg litt om argumenteringen til de som synes det er ok å sende med mindreårige alkohol på fest, fordi de kommer til å drikke allikevel. Jeg er klar over at det er forskjell på å gi en myndig person alkohol i gave og det å gi en mindreårig det, men jeg kan ikke forstå at det skal være så positivt å dynge ned en fersk attenåring med alkoholholdige varer som et symbol på at de nå er myndige. Jeg tror heller ikke signaleffekten er så veldig forskjellig, med unntak av det ikke begås et lovbrudd. Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på modenheten til en på sytten og en på atten.

Gammel 23-10-09, 20:49   #29
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det har ingenting med det å gjøre, trodde du at man ved å droppe å gi alkohol som gave innbiller seg at det ikke drikkes alkohol? Det har med signalene som sendes. Måten du argumenterer på tidligere i tråden minner meg litt om argumenteringen til de som synes det er ok å sende med mindreårige alkohol på fest, fordi de kommer til å drikke allikevel. Jeg er klar over at det er forskjell på å gi en myndig person alkohol i gave og det å gi en mindreårig det, men jeg kan ikke forstå at det skal være så positivt å dynge ned en fersk attenåring med alkoholholdige varer som et symbol på at de nå har lov til å drikke. Jeg tror heller ikke signaleffekten er så veldig forskjellig, med unntak av det ikke begås et lovbrudd. Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på modenheten til en på sytten og en på atten.

Nei, jeg trodde egentlig ikke det hadde så mye med det å gjøre, men litt av argumentasjonen her høres sånn ut. Det er ikke snakk om å dynge ned med alkohol å gi en flaske vin eller en noen flasker øl. Jeg synes det er stor forskjell på å ha nådd myndighetsalder og at de faktisk har lov til å kjøpe og drikke alkohol på lik linje med en tredveåring. Det er mulig at det ikke alltid er stor forskjell på modenheten til en syttenåring og en attenåring, men et sted går skille og et sted må man begynne å behandle dem som voksne som har ansvar for seg selv. Jeg ville aldri gitt en fjortenåring alkohol, det er absolutt feil signal og ulovlig, men i mine øyne er det annerledes med en over 18 år. Og jeg har ingen illusjoner om å late som/gi signaler til en attenåring som helt åpenbart fester og drikker, om at jeg ikke tror det skjer. Og ansvarlighet i forhold til alkohol er en prosess som starter lenge før de er 18 år og kan kjøpe selv/få en flaske i gave til jul. Jeg kunne sikkert finne på å gi en lettøl i gave på fleip, til en fersking i familien.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 23-10-09, 20:53   #30
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg tror at 18-åringer har sex også, men jeg kjøper ikke kondomer eller dildoer i julegave til dem av den grunn.

Det hadde da vært hysterisk morsomt! Og, jeg kjøper heller en pakke kondomer til min attenåring i bytte mot at han ikke gjør en dame gravid. Og sørger for prevensjon til datter, pluss kondomer.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 23-10-09, 20:54   #31
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir sjelden alkohol som gave uansett, men ville ikke gitt det til en attenåring. :ser-kul-tante-imaget-henger-i-en-tynn-tråd:

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg fikk en flaske hvitvin og hvinopptrekker da jeg var 19 og skulle flytte på hybel, men jeg var ganske sivilisert på alkoholfronten (det viste seg å bli verre da jeg flyttet ut og til bartebyen, men det var neppe vinflaskas skyld).

Trengte du hjelp til å hvine høyt nok som nittenåring, altså?

Gammel 23-10-09, 20:54   #32
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men det gjer du vel strengt tatt ikkje til andre voksne heller (som då er poenget i forhold til alkohol)?

..

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:55   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer litt an på ungdommen. Jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpe en flaske vin eller riktig øl til noen på 18 om de ville ha det, og jeg hadde inntrykk av at det var en okay ungdom.

Gammel 23-10-09, 20:55   #34
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde da vært hysterisk morsomt! Og, jeg kjøper heller en pakke kondomer til min attenåring i bytte mot at han ikke gjør en dame gravid. Og sørger for prevensjon til datter, pluss kondomer.

Men som julegave, innpakket i nissepapir med sløyfe på og "Hilsen Mamma"?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:56   #35
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis Mitt Barn får alko i julegave av tante neste år blir jeg sur. Det synes jeg høres ut som en ukoselig, trist og helt feil julegave til en attenåring. Vin gir jeg gjerne til voksne som "har alt".

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:56   #36
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har allerede kjøpt vin til nevøen min som er 12.
Han fikk den da han ble født, og den er best lagret i 18 år.

Gammel 23-10-09, 20:57   #37
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det kommer litt an på ungdommen. Jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpe en flaske vin eller riktig øl til noen på 18 om de ville ha det, og jeg hadde inntrykk av at det var en okay ungdom.

Som julegave?

Gammel 23-10-09, 20:57   #38
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det året pappa sa at han ønsket seg noe for å ha på peisen i julegave, fikk han selvsagt en kondom med sløyfe rundt. Det skulle jo bare mangle.

Gammel 23-10-09, 20:57   #39
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Som Alfa sa, det gjør man jo heller ikke til andre voksne.
Får flashback til en julaften som 16-åring der jeg fikk et innrammet bilde av ei modellvenninne, veldig kunsterisk syntes vi, mens bestefar skrek og hoiet; Har du fått PORNOBILDE??????

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 23-10-09, 21:03   #40
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Som julegave?

Ja?
Det hadde egentlig vært litt kult. Kirsebærgodkjent øl, men faktaopplysninger og fin sløyfe rundt flasken. Og med krav om å drikke den med meg.

Jeg er den kule Tanta. Jeg ga de mest bråkete lekene da tantebarna var små, de råeste t-skjortene da de begynte å høre på skikkelig musikk og mest sannsynlig øl med sløyfe rundt når ungdommene ønsker seg det.

Sist redigert av Kirsebær : 23-10-09 kl 21:15.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.