|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Bina sa det mye finere enn meg. Men det var det jeg mente jeg og. |
![]() |
![]() |
#2 |
Spoon2
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Jo - jeg gjør nok det av og til, selv om man vet at man ikke bør gjøre det. Ønsker jo selvfølgelig at ungene mine ikke skal dømme etter utseende, men tror nok at det er er vanskelig å unngå at det gjøres. Men vi får vel prøve å lære ungene våre at utseende ikke skal bety så mye.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Den PK-versjonen: nei, det gjør jeg ikke, sånt burde man skamme seg over!
![]() |
#4 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Kjenner at jeg er veldig på linje med Iset her |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Både ja og nei.
![]() |
#6 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Dømmer og dømmer, men jeg registrerer selvsagt hvordan folk ser ut og trekker slutninger utifra det. Møter jeg en skitten fyr med knekk i bena tassende rundt Oslo S så regner jeg nok med at han er narkoman ja. Men jeg synes ikke det er å dømme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?
Visst er det å dømme. Du har et antatt bilde av denne personen i hodet ditt og vil oppføre deg deretter i forhold til denne. Nytter ikke å kalle en spade for en gaffel. Vær nå i det minste ærlig om at du faktisk dømmer.
![]() |
#8 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal skamme seg over å dømme heller. Jeg tror det er noe vi ikke kommer utenom. Vi vil uansett danne oss et bilde, et førsteinntrykk basert på erfaringer, preferanser og tolkninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Hva er å dømme folk etter utseende?
![]() |
#10 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det Pia sa. Jeg kan nok ikke si at jeg IKKE dømmer, men jeg endrer gjerne oppfatning av personen dersom han/hun gir et helt annet inntrykk dersom at jeg får flere opplysninger og erfaringer å trekke slutninger fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Hvordan er det mulig å ikke gjøre det egentlig? Dømmer er jo egentlig et dårlig uttrykk, sånn sett. Jeg gjør meg en masse antakelser når jeg treffer folk, basert på klesstil, frisyre, fremtoning og annet. Førsteinntrykk er jo utrolig viktig. Det betyr ikke at jeg gjør en bedømmelse som er skrevet i stein og som ikke er mulig å endre, men det betyr at jeg har dannet meg en oppfatning av vedkommende. Gjør ikke alle det da?
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Ja, jeg dømmer de med hentesveis og. Jeg tenker automatisk at de ikke evner å se hvor forbanna jævlig det ser ut og at de dermed enten er desperate etter hår eller en smule korte.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Hentesveis er jævlig.
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Hvis noen påstår at de aldri dømmer andre på basis av utseende så tror jeg dem ikke. Alle "tenker sitt" i "sitt stille sinn" en eller annen gang, om de nå møter narkomane innvandrere eller ei bimboberte med sneipen i munnviken mens hun ammer. Det avgjørende er hvordan man behandler menneskene. |
![]() |
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Jeg har mer forståelse for fordommer som er på en måte beslektet med utseende. F.eks om noen ser veldig utrøyket ut så starter jeg ikke en konversasjon med dem om frilufsliv uten at de starter det liksom. Og jeg kan noen ganger ha fordommer mot folk som er overvektige zom f.eks at jeg tenker at de ikke er så sunne. Selv om jeg vet at det er feil i mange tilfeller.
![]() |
#16 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Jeg hadde dømt en person med Frp-pin, blond, eller ikke. :innrømmer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
Men det viser seg tydeligvis at vi gjør det ubevisst, de fleste av oss. At vi antar at pene mennesker er både smartere og flinkere.
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Nope. Absolutt ikke. Heller motsatt faktisk.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Fordommer er hjernens måte å sortere og forenkle og navigere på. Også på utseende:
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Dømmer du folk etter utseendet?Det er gjort mye forskning som viser til at folk flest dømmer langt mer etter utseende enn de tror (og er villig til å innrømme, vanligvis). Man ser tydelig at pene mennesker lettere får gode jobber, tjener mer, blir lettere frikjent i retten og får lavere straffer. Det er til og med gjort studier som viser at foreldre gir bedre omsorg til de av sine egne barn som ser best ut (!). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|