|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...
Takstene har blitt dårligere og dårligere, etter min mening. På vårt hus hadde de ikke brukt fuktmåler (og det skjønner man jo i ettertid.
![]() |
#22 |
Salt in the rainbow
|
Jeg er helt enig! Dette minner meg forøvrig på at vi klaget inn saken for forsikringsklagenemda (eierskifteforsikringen ville ikke gi oss medhold), og at saken har vært på vent mens vi var i utlandet. :Tar opp igjen saken:
![]() |
#23 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykke til! Vi brukte en del tid på å finne ut feil, og orket ikke begynne med det. Men det var bla fuktskadet bad...
![]() |
#24 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...Det er jo helt rart at noe slikt ikke har stått i taksten - på flere av husene vi selv så på, var det listet opp bl.a punkterte vinduer, inkl. huset vi nå har kjøpt, men der er det bare snakk om et lite blyglassvindu. Dog, det burde definitivt stått i takstrapport.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...Minner meg på at selger tok med seg ting som skulle stårr igjen her, kleskap på soverom og andre ting som ifølge standard avtaler skal være igjen (skrudd fast og sånn) Vi gadd ikke gjøre noe med det, for vi ville jo ikke kommet så langt, et par skap fra ikea er ikke så mye verd, etc. Men, i praksis vil det kanskje si at vi må KJØPE skap og sette inn på soverommene på loftet (som vi ikke bruker som soverom, og derfor ikke har giddet kjøpe skap til etter at selger altså tok med dem som var der på visning) før vi selger, en gang i fremtiden, siden soverom pr def skal ha kleskap?
![]() |
#26 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...Jeg tror dere slipper det Malama, for om det ikke har vært brukt som soverom og ikke er noen fast garderobe, så skal dere heller ikke trenge å sette det inn. Rekkehuset vårt kjøpte vi uten hvitevarer, garderobe etc. - ja, uten det aller meste foruten brannalarmer og slukningsapparater. Det var et dødsbo som familie hadde skrelt ned og renovert i den grad de hadde mulighet, og da manglet jo det meste av slikt. Betyr ingenting, bare det ikke er der på visningen - som er grunnlaget for kjøpers bud!
![]() |
#27 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...Jaggu fikk jeg inspirasjon og motivasjon til å ta opp saken igjen! Takk for denne tråden!
![]() |
#28 |
Smugleser
|
Helt enig i første setning - men ikke i andre. Det er en mangel ved fast eiendom dersom den ikke er den stand den var på avtaletiden. "Regelen" om 3-5 % er noe vagt som dukker opp dersom det foreligger såkalte "skjulte feil", altså en feil selger ikke visste om, eller ikke kunne/burde vite om. Og også da er den bare veiledende og en del av totalbildet. Dersom huset var vist med en splitterny dør, og byttet til noe gammel ræl av selger før overtakelse, ville det ha vært en mangel uavhengig av prosentandel av kjøpesum. Ja, og så forutsatt at døra må kunne antas å ha betydning for kjøper ved inngåelse av kontrakten, da.
![]() |
#29 |
Passiv
|
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...Men jeg kjøpte hus hvor eier hadde fylt ut på egenmeldingsskjema at det aldri hadde vært sett et dyr inne. Det sto sågar spesifisert maur, termitter osv. |
![]() |
![]() |
#30 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...Himmel, folk er så utrolig frekke - og dumme, og det er forbaska at mange slipper unna med det!
![]() |
#32 |
Smugleser
|
![]() Sv: Problemer med kjøper av bolig ...@smilefjes: krasjkurs i avhendingsloven:
![]() |
#33 |
Passiv
|
Med andre ord; dersom eiendommen er solgt "as is", så kan den ha mangel i tre tilfeller; ved tilbakehold av opplysninger, ved løgn (uriktige opplysninger) eller dersom den er i vesentlig dårligere stand. Problemet (og det som selger/forsikringsselskap) vil påberope seg, er dette: Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt. Med andre ord; detaljer regnes ikke som mangler, men det er ikke krav om vesentlighet. |
![]() |
![]() |
|
|