Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-09, 02:20   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Småbarnsforeldre: Hvordan vasker dere barneklærne?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva med bare å overse flekkene da? Sålenge (barnehage-/ hverdags-)klærne er rene, gjør det vel ingenting om det er en flekk på de?

Det er mange år siden jeg innså at det kom til å gå fortere å lære seg å lukke øynene for permanente flekker enn å lære seg til å vaske tøyet på en slik måte at flekkene forsvinner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 02:41   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spayer Vanish på flekker og legger av og til klær i bløt. Ellers vaskes barneklær sammen med våre klær og vi har ingen flekker på klærene.

Hva med bare å overse flekkene da? Sålenge (barnehage-/ hverdags-)klærne er rene, gjør det vel ingenting om det er en flekk på de?

Jeg overser ikke flekker på verken barnas tøy eller mitt tøy, det kunne aldri falle meg inn. Om klærene ikke blir flekkfrie av Vanish (evt Zalo) eller flekkfjerning, kastes de.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:06   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her sprayes bærflekkene før vask, ellers ikke så mye annet. Vasker hverdagstøyet på 60 grader med flytende Neutral og klærne blir rene, de.

Gammel 30-08-09, 10:11   #4
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke flekker på tøyet og klarer ikke å sende ungen i barnehagen med sånt tøy. Men jeg går langt for å fjerne det, zalo, vanish, gallesåpe, legger i bløt (men ikke mange dager), så det aller meste går bort.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:27   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge klærne er reine får det bare være med noen flekker. Jeg har alt for
mye å gjøre til at jeg gidder å bruke energi på sånt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 13:19   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minstemann som fortsatt kan være grisegutt til middag bruker da heldekkende plastsmekke om vi har "flekkete" mat, eller så bruker han en sånn oppsamlingssmekke fra Ikea. Da detter maten bare nedi der det han søler.

Kjører ikke kortprogram på vaskemaskinen til flekkete klær. Bruker Vanish spray på alt av flekker jeg ser på tøyet før jeg putter det i vaskemaskinen. Synes ikke den er dyr, for det er dyrere å ha mye klær jeg ikke vil bruke pga. flekker. Betaler vel kr 50,- for dobbeltpakning med spray på Europris som da er 1 liter spray til sammen. Verdt hver krone, for ingen flekker igjen når klærne kommer ut av maskinen. Tar ikke lange tiden og spraye det jeg ser før jeg vrenger plagget og putter det i vaskemaskinen. På ullklær bruker jeg gallesåpe på flekkene før klærne går i vaskemaskinen. Bruker Blenda sensitiv vaskepulver eller Neutral ullvaskemiddel ettersom hva slags vask det er. Alle tre ungene har flekkfrie klær.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 13:40   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg legger klærne i skittentøyet og vasker dem. Punktum. Er ikke mye plaget med flekker.

Vanlig barnetøy vaskes på 40. Bodyer osv går med håndklær på 60. Og her lurer jeg med 'vanlige klær' også om de er ekstra skitne.

Spiser vi ting med enten blåbær eller tomatsaus får minsten heldekkende smekke.

Gammel 30-08-09, 14:15   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjentar: Zalo. Tar ALT!

Ellers er et stalltips å la ungene spise mest mulig av skål. Da detter ikke maten fra tallerkenen og ned i fanget. Store skåler, ikke for dype, a la pastatallerkener, bruker vi veldig mye alle fire. De er geniale til all slags mat. Det er nesten bare taco o.l. vi bruker vanlige tallerkener til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 00:57   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker alle typer tøy etter vaskelappen på klærne, selv om det er flekker.
Av og til slenger jeg litt vanish eller lignende oppi- om vasken er ekstra skitten.
Har kun opplevd ett fåtall ganger at flekkene ikke har forsvunnet.

Gammel 31-08-09, 11:49   #10
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det meste går bort i vaskemaskinen. Vasker på 60 grader. De klærne som ikke tåler det vil jeg ikke ha likevel Ellers bruker jeg Nylonvask. Det funker på det meste. Fruktjus flekker pleier jeg å helle kokende vann på.
Zalo og domestos tar også bort det meste.
Og skulle det være noen flekker her og der, så kan man samle klærne opp og gi dem ny farge :løsningsorientert:

Gammel 31-08-09, 12:27   #11
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker klærne i vaskemaskin med vaskepulver. Ser jeg store flekker på pentøyet, tar jeg på flekkfjerner. Men flekkfjerningsprosedyrer er ikke en del av min daglige vaskerutine.

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Han spiser ikke frokost hjemme, altså?

Det er vel ikke alle som spiser frokost hjemme? Alle mine spiser i barnehage/SFO.

Gammel 30-08-09, 14:49   #12
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Mitt motto også :-)

Barneklær varer så kort at jeg ikke helt bruker mye tid/krefter/penger på å fjerne flekker

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 16:52   #13
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke å overse flekker på klærne nei, så han har aldri på seg klær med flekker på . Om vi ikke får det bort med vanish eller troll sitronsåpe så kastes de.Kunne ikke falt meg inn å sendt gutten min i barnehagen med møkkete klær.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 19:21   #14
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg klarer ikke å overse flekker på klærne nei, så han har aldri på seg klær med flekker på . Om vi ikke får det bort med vanish eller troll sitronsåpe så kastes de.Kunne ikke falt meg inn å sendt gutten min i barnehagen med møkkete klær.

Du mener flekkete? Jeg anser klær som rene om de er nyvaskede, selv om de har flekker.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 19:52   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg flirer, ja faktisk, jeg GJØR det, av nazi-klærne-må-være-helt-perfekte-og-alt-må-være-skinnende-rent-mennesker.

Jeg har i hvertfall ikke tid til å bry meg så mye med denslags. Man har da bøker å lese, filmer å se, fotball å spille, besteforeldre å besøke, øl å drikke, venner å fjase med.

Og noen fikser både å være nazi-rein og hele smørbrødlista di.

Sist redigert av 007 : 31-08-09 kl 00:47.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 10:52   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og noen fikser både å være nazi-rein og hele smørbrødlista di.

Mhm.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 21:24   #17
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Du mener flekkete? Jeg anser klær som rene om de er nyvaskede, selv om de har flekker.

Jeg gjør ikke det, er klær nyvasket men fortsatt har flekker som ikke går bort så blir de ikke brukt. Nå skjer det heldigvis ytterst sjelden at vi må kaste klær av den grunn.

Gammel 30-08-09, 23:25   #18
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg forsto ikke problemstillingen før jeg hadde lest tre - fire innlegg. Barn er forskjellige, men med en ekstrem søler i hus måtte vi gått gjennom 7 - 12 klesskift til dagen, uansett om jeg så hadde sprunget etter ham med Varnish. Jeg er på Teos filosofi her, så får de andre i barnehagen tenke hva de vil. (Ja, de andre på jobben min også forsåvidt, det har skjedd mer enn en gang at jeg ikke er like flekkfri selv heller, det med søling er nok arvelig.)

Sist redigert av Balanse : 30-08-09 kl 23:30.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 23:29   #19
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg forsto ikke problemstillingen før jeg hadde lest tre - fire innlegg. Barn er forskjellige, men med en ekstrem søler i hus måtte vi gått gjennom 7 - 12 klesskift til dagen, uansett om jeg så hadde sprunget etter ham med Varnish. Jeg er på Teos lag her, så får de andre i barnehagne tenke hva de vil. (Ja, de andre på jobben min også forsåvidt, det har skjedd mer enn en gang at jeg ikke er like flekkfri selv heller, det med søling er nok arvelig.)

Jo det gjør han men som sagt i ett innlegg over her, han griser lite.Å søler han så han blir våt er det naturlig å skifte.

Gammel 30-08-09, 02:45   #20
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Tuller dere nå eller? Kaster dere hele og fine barnehagegensere fordi man ser en svak avmerking etter en flekk på den?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.