Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny rekord i helpdesk?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 17:07   #21
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny rekord i helpdesk?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om Ronny er programmerer med femten års fartstid i firmaet og en av de som stadig hjelper helpdesk med å finne løsninger i sine egne systemer når han til slutt kommer gjennom til tredjelinje da?

For all del, jeg har opplevd det selv også. Det er irriterende, spesielt hvis vedkommende på helpdesk åpenbart ikke skjønner hva feilen egentlig dreier seg om, og begynner å ro.
Skyld på aC!

Gammel 17-08-09, 17:11   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp. Om helpdeskmennesket bare hadde sagt "hakke peil" og sendt meg videre så er det helt greit da.

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:12   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men spesielt svaret "jeg må se litt på det, ring tilbake om en halv time hvis det ikke løser seg" er en smule irriterende når man forsøker å fortelle hva som er feil - eller i det minste hva som ikke er feil.

Den med at ipconfig reparerer feil er jo mest søt.

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:14   #24
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd it-ansvarlig som vi måtte fysisk holde fast i gangen mens vi ropte høyt på den han hadde forlatt midt i en programinstallasjon uka før.

Gammel 17-08-09, 17:19   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har opplevd it-ansvarlig som vi måtte fysisk holde fast i gangen mens vi ropte høyt på den han hadde forlatt midt i en programinstallasjon uka før.

What?
Det er muligens den verste hittil.

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:52   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

1.linjesupport trenger absolutt å jekkes ned i blant.

Vi bruker Get internett og en dag var TV og internett borte. TV bruker alle i gata og det ble et ramaskrik så de fikk ut fingeren og fikset det ganske fort. Internett derimot har mye lavere dekning. Jeg ringte de og sa det ikke virket - nei det hadde de ingen meldinger om. Vent og se. Jeg ringer igjen. og igjen. Ingenting skjer.

Så snakker jeg med noen naboer - det virker ikke hos dem heller. OG de har også ringt for å si fra. DA blir jeg sint da. Og ringer førstelinjesupport igjen. (jeg har jo ingen andre nummer) Neida, det er ingen meldte feil - etter at hele gata har ringt et par uker. Så det viser seg at de ikke gidder logge det fordi vi bare er noen stakkars tullinger som ringer. Da ble jeg dritt forbanna og ga han huden full og spurte hva F.. det var som var jobben hans. Joda det var å holde meg blid. BLID. Det var litt for sent for det nå. Først etter å ha forlangt å snakke med sjefen en to-tre ganger ble jeg koblet videre.

Da gikk det 10 min så hadde vi internett igjen.

Nå har vi forresten mulighet til å bytte fra Get til Viken/AltIBox. Men jeg frykter at dette er et generelt 1.linje-problem og ikke et spesifikt Get-problem, så vi må tenke litt på den.

Gammel 17-08-09, 18:28   #27
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Den med at ipconfig reparerer feil er jo mest søt.

Det må ha vært det superhemmelige ./ipconfig_all-scriptet (dått slæsj) han kjørte.

Gammel 17-08-09, 18:44   #28
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlige historier!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 19:38   #29
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Herlige historier!

Jeg er nok også til stor irritasjon for helpdesker, en skikkelig besserwisser, men jeg forsvarer det med at jeg i 80 % av tilfellene i de siste 15 åra har hatt rett, og at jeg mange ganger må korrigere de.

Og unge aC; Jeg har hatt noen slike jeg også, som ung Eia.

Gammel 17-08-09, 19:46   #30
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For Lenge Siden, da jeg jobbet i en stor internasjonal organisasjon i et annet land, hang det postere over de fleste printerene i huset, faktisk. (og det var mange).
på dem stod det noe a la "warning, this printer reacts to stress. Before calling help desk please try the following:"
Også noen hysterisk morsomme stress-ned-øvelser. Som inkluderte gå UT av kontoret, gjør noe annet noen minutter, gå inn igjen, og prøv så igjen. osv.
De var sinnsykt morsomme, men jeg husker ikke teksten

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 19:51   #31
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, også har jeg en smack-a-mac
Noen utprintbare og sammenlimbare greier som til forveksling ligner (gamle) macer når de er klippet ut. Så er det bare å ha en vedsiden av maskina. Og når det skjærer seg så Boff! Flat!

Og på terminalstua hadde vi hendige små skumgummi-balltre, ganske små. Så kunne man gå og låne seg et, og la sinne og aggresjon gå utover maskina. En smulen nerdete, men så gøy

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 22:51   #32
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg sitter på Helpdesk jeg ....
Jobbet i IT bransjen sånn ca 15 år.

Men kan bidra med en fra andre siden.
Disse nedenfor er gamle, omtrent fra da det begynte å bli vanlig med pc på kontoret. Ikke dumme terminaler og unix feks.

Fortvilet dame som er godt voksen: pc'en virker ikke. Uansett hva jeg prøver skjer det ingenting. Får ikke beveget musa , alt står helt stille.

Helpdesk: prøver masse ... alle standardspørsmål om strøm etc etc.

Til slutt etter laaaang stund går det opp for Helpdesk når fortvilet dame sier nøkkelordet om hva problemet er.

Hun har lagt musa på gulvet og tråkker på den akkurat som med pedalen til symaskinen!!!

Kan si Helpdesk lå langflat og lo.

Eller han som skulle sende inn en backup av regnskapet. Hentelapp fra posten kom, pakke ble hentet og i pakken lå hardddisken hans.
Han hadde nemlig like godt skrudd den helt ut og sendt den.

Og ikke for å snakke om for endel år siden når vi skulle ha kopi av diskettene, alle papirkopiene vi fikk tilsendt i posten.
Altså , lagt disketten på kopimaskinen og kopiert den.

Og den kvarttomsdiskettene som ble brukt før det igjen, de store myke.
En som tok nattlig backup, ny hver natt må vite.
Dagen etter brukte han hullmaskinen og hullet de og satte de samvittighetsfullt inn i ringpermen.

Det er ille mye gøy på andre siden også altså!

Gammel 18-08-09, 09:53   #33
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mye bra...

ipconfig er magisk.. vet dere ikke det???
om nettet er borte prøv alltid ipconfig /release og ipconfig /renew ...

Og som en erfaren programmerer så innrømmer jeg gjerne at hardware ikke er mitt område. Så da lar jeg de som kan det ta seg av det og leverer heller pcen inn til fix .. (For store gutter/jenter gråter ikke, store jenter tar backup)

Kan noen forklare meg hvorfor man må reformatere hd når hovedkortet har røket???????

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 10:05   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Kan noen forklare meg hvorfor man må reformatere hd når hovedkortet har røket???????

Ja, det der har jeg også lurt på.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 10:06   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Backup?
Feig, eller?

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 10:15   #36
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg som store gutter ikke backet (men gråt ofte). Jeg fikk nytt hovedkort på PC-en min da det var feil i strøminntaket. Ble ikke mye bedre etterpå, nei.

Men jeg er i stor grad fornøyd med helpdesken på jobben vår, de klarer å fikse mye i første linje og de har en veldig grei eskaleringsrutine når de ikke klarer å fikse det.

Gammel 18-08-09, 10:19   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa - jeg innser at det er grunner til å ha et sett rutinespørsmål også. Jeg bare skulle ønske de kunne hatt en kode for å bypasse førstelinjen iblant. Jeg har til dags dato ikke fått løst noe problem via førstelinje. Jeg vil ha en knapp med et totall på i det minste.

Den koden kan jeg: "Hei, jeg heter Teofelia. Før vi begynner kan jeg opplyse om at jeg tidligere jobbet med IT-suppert, så du kan snakke til meg som om jeg vet hva jeg holder på med."

Om ikke annet medfører det en halvering i tiden de bruker på å instruere meg i å kjøre en kommando.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 10:20   #38
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi har heldigvis også en fantastisk IT-avdeling. Mens andre har lange telefonkøer til en førstelinje bestående av svensker stasjonert i India så har vi Bobben & co i underetasjen; Du går ned til dem og ser bedende på Bobben til han ser opp fra skjermen og med et lett oppgitt smil fikser problemet på flekken. End of story. Minimal administrasjon, ventetid tilsvarende en kaffekopps lengde og null tap av tid til transport.

Det eneste jeg er redd for er ryktene om at noen New Public Management -tullinger som svever rundt oppe i UniversitetsLedelsen (TM) har fått det for seg at IT må "sentraliseres og effektiviseres". Det vil i så fall medføre et intrikat ventelistesystem, telefonkøer, og lang transport av hardware til et sted det sitter mange IT-mennesker sammen som kjenner hverandre i stedet for akkurat så mange som trengs der de trengs og som kjenner problemene til de som trenger dem. Hvis jeg noensinne går helt av skaftet og blir psykotisk vil et av tegnene være nattlig utplasserte bjørnefeller rundt idiotfabrikken som produserer de verdensfjerne dressfjottene som tror de kan suse rundt i sin egen verden av generalisert ledelse mens de får professorer i postmodernistisk vitenskapsfilosofi til å virke ydmyke som en husmann og jordnære som en rørlegger i forhold.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 18-08-09 kl 11:26.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 10:33   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den koden kan jeg: "Hei, jeg heter Teofelia. Før vi begynner kan jeg opplyse om at jeg tidligere jobbet med IT-suppert, så du kan snakke til meg som om jeg vet hva jeg holder på med."

Om ikke annet medfører det en halvering i tiden de bruker på å instruere meg i å kjøre en kommando.

Det hender det kommer sånne på helpdesken hos oss også. Men de har en slem tendens til å være så flinke at de fort forsvinner fra førstelinje.

Men jeg pleier å si at vi kan godt ta det litt kjapt, jeg vet hvor kontrollpanelet er uten å ta det step by step liksom. Problemet er at jeg tror den i andre enden ikke alltid vet helt hvor vi skal. Jeg lurer på om de noen ganger bare sitter og leser opp det de spør om uten å vite helt hva de driver med.

Finnes det en helpdeskwizard eller noe siden man må gjennom alle spørsmålene? Og er denne wizarden da laget med en smule humor slik at den alternerer litt på spørsmålene så de ikke ser at det er det samme hver gang?

Hvis jeg tilbyr å lese opp ip-adressen min så er det altså slightly provoserende når de sier neitakk, for så å guide meg step by step frem til ip-adressen.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 10:35   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ja, vi har heldigvis også en fantastisk IT-avdeling. Mens andre har lange telefonkøer til en førstelinje bestående av svensker stasjonert i India så har vi Bobben & co i underetasjen; Du går ned til dem og ser bedende på Bobben til han ser opp fra skjermen og med et lett oppgitt smil fikser problemet på flekken. End of story. Minimal administrasjon, ventetid tilsvarende en kaffekopps lengde og null tap av tid til transport.

Det eneste jeg er redd for er ryktene om at en noen New Public Management -tullinger som svever rundt oppe i UniversitetsLedelsen (TM) har fått det for seg at IT må "sentraliseres og effektiviseres". Det vil i så fall medføre et intrikat ventelistesystem, telefonkøer, og lang transport av hardware til et sted det sitter mange IT-mennesker sammen som kjenner hverandre i stedet for akkurat så mange som trengs der de trengs og som kjenner problemene til de som trenger dem. Hvis jeg noensinne går helt av skaftet og blir psykotisk vil et av tegnene være nattlig utplasserte bjørnefeller rundt idiotfabrikken som produserer de verdensfjerne dressfjottene som tror de kan suse rundt i sin egen verden av generalisert ledelse mens de får epistemologi-filosofer til å virke ydmyke som en husmann og jordnære som en rørlegger i forhold.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.