Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å tilberede (og like?) laks!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-09, 09:28   #21
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Sv: Lær meg å tilberede (og like?) laks!

Laks er favoritten her i huset også
Kjøper ofte urte- og hvitølksmarinert i frysedisken, den er nyyydelig og så har du ikke så mye fiskesmak pga marinaden. Den bruker jeg bare å bake i ovnen sammen med masse grønsaker og har lofoten fiskesaus til.

En annen favoritt er:
ca 500 gr laks
3 - 4 store champignonger
1 løk
1 bokshermetiske tomater (gjerne med hvitløk)
1 - 2 fedd hvitløk
1 bx matfløte
båndspaghetti

Skjer opp løk og sopp, fres i en panne sammen med hakket hvitløk. Skjær laksen i terninger og fres de raskt i pannen sammen med løk og sopp. Dryss over ca 1 ts salt og litt pepper (alt etter smak). Hell over tomatene og fløten. La det småkoke ca 15 minutter. Server med båndspaghetti og broccoli.

Kan også ha litt røkelaks i denne, men siden du ikke er så begeistret for laks i utgangspunktet er det sikkert lurt å droppe den da denne gir ganske mye mer fiskesmak.

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 10:03   #22
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha litt olje, salt, pepper og estragon i en morter, og bland det sammen. Pensle på en (helst) hel og fersk filet. Sett et termometer i den tykkeste delen av fileten, og sett i ovnen på litt over 100 grader. Fisken er ferdig ved kjernetemp på ca 56 grader (sjekk på nettet for sikkerhets skyld). Det tar ca 45 min. Småpoteter og hjemmelaget bernaise er godt til!

Ev krydre og steke fileter. Severe med salat av ruccola, (masse) røde bønner, vårløk og cherrytomater. Saus av yoghurt naturell, litt sitronsaft, salt og nykvernet pepper.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 18:11   #23
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Her er to enkle oppskrifter i alle fall:

En som jeg kaller "laks i rosa saus", evt "prinsesselaks":
http://www.foreldreportalen.no/forum...laks+rosa+saus

Den andre er en veldig nylig utprøvd oppskrift, fra i dag, faktisk.

Laksegryte med thailansk rød curry (èn voksen og to småspiste barn):

En liten løk i små biter
En liten, rød paprika i små biter
2 stk laksefilet-stykker (bruker sånne frosne i remse, tint)
margarin eller olje til steking
ca 1 ts Santa Maria red curry paste (kjøpt på Ultra)
ca 2 dl kokosmelk
ca 1 dl matfløte (evt tilpass)
Litt broccoli
Evt frosne, kokte scampi

Stek løken lett i en gryte eller høy panne
Ha oppi currypaste og la det steke litt (ett min?)
Bland oppi paprikaen
Hell over koksmelk og fløte
Ha oppi biter av laks, og la småkoke/trekke noen minutter
Ha oppi broccolibunter, og kok videre i et par minutter (ha evt også frosne scampi oppi på dette tidspunktet). Ferdig! Server med ris.

Denne ble veldig mild, for barnas skyld. Men det passet forsåvidt også godt sammen med den milde fiskesmaken. For litt mer futt tar man bare oppi mer currypaste, og hvis det blir for sterkt, sper man ut med mer matfløte.

Begge barna og jeg selv elsket det!

Sist redigert av Kanina : 14-08-09 kl 18:24.
Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 18:23   #24
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Legg laksefileter i ildfast form. Hell over ganske mye teryakisaus. Krydre med salt, pepper, masse hvitløk og basilikum. La den stå en stund til marinering før det stekes i ovnen. Teryakisaus er nydelig til laks!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.