Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 16:58   #21
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Ja av og til, det går jo fortere når de sykler enn når de går over ...
Ja, her er det ikke fotgjengerovergang, så om folk kommer hjem fra bhg eller skole så hender det at jeg stopper ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:00   #22
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Nei til begge stort sett.
Men jeg stopper for de syklistene som jeg ser at ikke tar det som en selvfølge at jeg stopper, det høres kanskje rart ut, men de bremser ofte ned, gjør seg klare til å gå av sykkelen osv, så da stopper jeg. Kanskje fordi jeg sykler selv, og går alltid av, men blir veldig glad for å slippe å gå av sykkelen dersom noen vinker meg over.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:07   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Betyr at du synes at man ikke skal slippe over fotgjengere på E16 når det er helgeutfart og endeløs kø seks timer i strekk?

Jeg skjønner ikke spørsmålet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:08   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner ikke spørsmålet.

Hva mener du?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:09   #25
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei til begge, stort sett. Det hender sikkert at jeg gjør unntak. F.eks kjører jeg ikke på syklister som tydeligvis ikke har skjønt trafikkreglene og stuper ut i gangfeltet. I ekstreme tilfeller har jeg sikkert ligget på hornet, for jeg skvetter noe alldeles forj***ig når de hiver seg foran bilen min.

Her jeg bor er det mer enn nok av gangfelt og underganger, så de fleste bruker det. Det er et større problem at det er så mange biler som ikke stopper når små og store følger trafikkreglene og prøver å gå over på gangfelt.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:09   #26
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg stopper for syklister, men ikke for fotgjengere dersom de ikke er på fotgjengerfelt. er de halvveis ut i gaten når jeg kommer, så stopper jeg jo, noe irritert.

Gammel 15-06-09, 17:17   #27
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske tilbakelent på dette temaet kjenner jeg. Selv om trafikkreglene sier noe annet, så gir jeg de som kommer seg frem for egen maskin forkjørsrett i trafikken.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:18   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva mener du?

Jeg aner ikke hvilken vei du snakker om, ei heller noe om forholdene akkurat der. Jeg bor i en by, og mitt siste spørsmål tar som tidligere nevnt for seg de som krysser veien, men hvor det er oppmerkede gangfelt femti meter or so bortenfor.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:21   #29
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan godt stoppe for noen som tydelig prøver å krysse gata et sted det ikke er gangfelt. Det er jo forøvrig etter reglene gangfelt i gatekryss selv om det ikke er merket.

Når det gjelder syklister synes jeg de bør velge om de er gående eller kjørende og oppføre seg etter sitt valg. Jeg stopper ikke alltid for de som tar det for gitt at de kan sykle over gangfelt, men stopper gjerne for de som står og venter.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:25   #30
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som mer aktiv fotgjenger enn bilist vil jeg bare si at det er ufattelig irriterende å krysse et veikryss uten fotgjengerfelt hvor bilistene oppfører seg som psykopater som skal kjøre på, samme hva de støter på. Fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta hensyn.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:26   #31
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg kan godt stoppe for noen som tydelig prøver å krysse gata et sted det ikke er gangfelt. Det er jo forøvrig etter reglene gangfelt i gatekryss selv om det ikke er merket.

Når det gjelder syklister synes jeg de bør velge om de er gående eller kjørende og oppføre seg etter sitt valg. Jeg stopper ikke alltid for de som tar det for gitt at de kan sykle over gangfelt, men stopper gjerne for de som står og venter.

Ja, det er det mange som ikke har fått med seg, gitt.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:27   #32
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Nei til begge. Og til den første.

Jeg stopper som regel ikke for syklister som ser seg for, men jeg har alltid en halv fot på bremsen dersom de ser ut til å slenge seg ut foran bilen. Senest i dag tidlig holdt jeg på å få en rett i døra da jeg skulle svinge til høyre i et kryss og en syklist tråkket på for å rekke den grønne (blinkende) mannen. Noen er visst sånn omtrent udødelige.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 17:35   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sykler, hender det ganske ofte at jeg sakker av og får øyekontakt med bilen som kommer. Når de da sakker av, sykler jeg over. Hvis de ikke sakker av, hopper jeg av sykkelen og de må stoppe helt.

Når jeg sitter bak rattet irriterer jeg meg grønn over syklister som bare peiser på, men jeg bremser ned for syklister som kommer. Det går fortest for alle parter.

Om jeg stopper for fotgjengere utenfor fotgjengerfelt kommer veldig an på. Jeg kjører selvfølgelig ikke på noen, men irriterer meg over de som bare går rett ut i veien. Jeg stopper ikke om de står 20 meter unna fotgjengerovergangen, men hvis det ellers står noen som gjerne vil over, hender det jeg stopper hvis trafikken tillater det.

Gammel 15-06-09, 19:04   #34
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Når jeg sykler, hender det ganske ofte at jeg sakker av og får øyekontakt med bilen som kommer. Når de da sakker av, sykler jeg over. Hvis de ikke sakker av, hopper jeg av sykkelen og de må stoppe helt.

Når jeg sitter bak rattet irriterer jeg meg grønn over syklister som bare peiser på, men jeg bremser ned for syklister som kommer. Det går fortest for alle parter.

Jeg gjør som Katta skriver over, både som syklist og bilist.

Fotgjengere som vil over veien utenfor gangfelt, når det finnes gangfelt eller undergang i nærheten, stopper jeg ikke for med mindre jeg er redd for at de skal løpe ut i veien.

Sist redigert av torsk : 15-06-09 kl 19:17.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 19:05   #35
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

1. Ja
2. Nei

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 19:31   #36
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

1. Nei
2. Nei

Gammel 15-06-09, 20:40   #37
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Nei til begge stort sett.
Men jeg stopper for de syklistene som jeg ser at ikke tar det som en selvfølge at jeg stopper, det høres kanskje rart ut, men de bremser ofte ned, gjør seg klare til å gå av sykkelen osv, så da stopper jeg. Kanskje fordi jeg sykler selv, og går alltid av, men blir veldig glad for å slippe å gå av sykkelen dersom noen vinker meg over.

Dette er beskrivelsen av meg også. De syklende som tar det som en selvfølge at jeg stopper slipper jeg ikke over så sant jeg kan unngå det. *ond*

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:01   #38
September
Aktiv

Medlem siden: Jan 2009
September er litt kul
Standard

Nei til begge.
Men jeg kjører forsiktig og er klar til å stoppe i tilfelle de skulle gå ut i veien.

Gammel 15-06-09, 21:08   #39
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Om jeg stopper for fotgjengere utenfor fotgjengerfelt kommer veldig an på. Jeg kjører selvfølgelig ikke på noen, men irriterer meg over de som bare går rett ut i veien. Jeg stopper ikke om de står 20 meter unna fotgjengerovergangen, men hvis det ellers står noen som gjerne vil over, hender det jeg stopper hvis trafikken tillater det.

Helt enig med Katta, både som syklist og bilist. Når bilene sakker av og gir meg mulighet til å sykle over, hilser jeg som regel blidt i tillegg, for å vise at jeg setter pris på gesten.

Gammel 15-06-09, 21:36   #40
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stopper for kamikazesyklister, andre stopper jeg ikke for med mindre de har en fot i bakken. Om de sykler over veien etter at de først har hatt bakkekontakt så er det helt greit for meg, går tross alt fortere. Fotgjengere som ikke bruker gangfelt stopper jeg ikke for, da selvsagt med unntak av fotgjengere som krysser en vei jeg svinger inn i, for da har bilister vikeplikt uavhengig av gangfelt.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.