|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Trygdemisbruk
Det synes jeg også, må nesten bli litt prøving og feiling undervegs i en slik prosess. Nå er det langt fra slike tilfeller jeg tenker på. Heller de tilfellene hvor man kan se og rent logisk forstå at det bedrives ren svindel. Vet med meg selv at terskelen hadde vært rimelig høy for å melde fra om noe slikt men dersom det i et tenkt tilfelle hadde vært rimelig logisk innlysende eller at vedkommende fortalte om det. Vel, da hadde jeg nok meldt fra om misbruket. Det hadde jeg gjort av den grunn at det er de som trenger det som skal ha disse godene, enten det er de som bruker lang tid på attføring eller de som må gjennom mange runder før de kommer seg tilbake i arbeidslivet eller de som av andre årsaker har krav på støtte fra det offentlige. |
![]() |
![]() |
#22 |
Live and let live
|
![]() Sv: TrygdemisbrukDette gjelder vel også like mye svart arbeid. Det er svindel og skattesnyteri av fellesksapet det også. Så alle som har ansatt svart vaskehjelp eller kjenner noen som gjør det kommer i samme knipen om man skal si i fra eller ikke ...
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg lurer forresten på noe. |
![]() |
![]() |
#24 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er utrolig, utrolig vanskelig å melge fra. Jeg har allerede avslørt i den andre tråden at jeg kjenner flere som misbruker systemet. Jeg forsøker å formidle til dem hvor forkastelig jeg synes det er, men de ser rett og slett ikke sånn på det. Det bråket som kommer til å oppstå etter en melding, takler jeg bare ikke, så jeg lar det være.
![]() |
![]() |
#25 |
Passiv
|
Jeg ville også sagt min krystallklare mening til dem, men neppe tatt det videre noe sted. |
![]() |
![]() |
#26 |
Pauset
|
Vedkomne kan jo heller ikke vite om personen faktisk er syk, eller har en annen sykdom enn han/hun vil ut med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg ville sagt fra til den det gjaldt, men det skal nok veldig mye til for at jeg skal si fra til trygdekontoret.
![]() |
#28 |
Pauset
|
Hun ble vel ikke tatt fordi hun snakket om det på Facebook. De følger vel reglene sine selv om noen snakker om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Passiv
|
Ja, det er faktisk et godt poeng. Selv ville jeg sagt fra til dem det gjaldt tror jeg. Er søren ikke sikker på om jeg ville tipset kemneren anonymt eller latt være.
Det kan jeg godt forstå. Kan tenke meg at det er veldig vanskelig å stå i en slik situasjon rett og slett. |
![]() |
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: TrygdemisbrukI krystallklare svindeltilfeller, som svindel med eneforsørgerstøtte, eller folk som jobber svart samtidig med at de mottar trygd, så ville jeg ikke hatt store skrupler.
![]() |
#31 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TrygdemisbrukEg nevnte fleire tilfeller i sjukemeldings-tråden som eg kjenner til og som eg ikkje har meldt fra om, så eg må vel svare nei på dette spørsmålet.
![]() |
#32 |
Passiv
|
Jeg har sagt i fra i et sånt tilfelle. Ikke til NAV, men til den det gjaldt. Og vedkommende tok heldigvis det til seg og endret adresse. |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg er ganske sjokka over det du sier Simone - er det vanlig at man jukser seg inn som alenemor når man bor med barnefar? Det er IKKE greit. |
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem siden: Oct 2006
Da må man vite at vedkomende mottar de ytelsene, det er ikke sikkert siden hun jobber? Hadde hun derimot som noen gjorde, spurt meg om hvorfor jeg gidder å jobbe og ikke meldte meg enslig slik hun gjorde for å motta ytelser, da hadde jeg meldt fra.
Sist redigert av amo : 06-06-09 kl 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er overraskende mange som tar lett på det å få tilbake penger eller få støtte som de selv føler de (delvis) har krav eller rett på, enten moralsk eller reellt.
![]() |
![]() |
#36 |
Medlem siden: Sep 2007
Eg trur nok at det i dei fleste tilfella ikkje var meininga å jukse. Rett etter barnefar har flytta inn igjen tenker ein gjerne at det ikkje er sikkert at han blir der permanent. Og så ventar ein litt for å unngå å gå gjennom heile papirmølla på nytt dersom han flyttar ut igjen. Etterkvart innser ein at barnefar nok har flytta inn permanent, men akkurat no er det litt trangt økonomisk, så ein ventar litt til for å bruke overgangsstønaden til å dekke eit par rekningar. Og så ballar det liksom på seg. Utilgivelig likevel, sjølvsagt, men eg trur altså ikkje at alle desse går inn for å svindle bevisst frå starten av.
![]() |
#37 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror du er inne på noe der. Ikke alle er "kaldblodige svindlere", men havner ut i det litt ubevisst. Man har kanskje trang økonomi, er usikker på hvordan ting går og vet hvor lang tid det tar å komme seg gjennom NAV papirmølla en gang til. Og så avventer man - og vips så har det gått ett år eller to, og man er en regelrett svindler og har rotet seg bort i noe som faktisk klassifiserer til fengselsstraff... Jeg liker å være naivt godtroene |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Passiv
|
![]() Sv: TrygdemisbrukGodtroende og godtroende altså... |
![]() |
![]() |
#39 |
Pauset
|
![]() Sv: TrygdemisbrukMan må jo dokumetere det ene og det andre ganske ofte. Jeg må dokumentere skoleplass ved begge semesterene i tillegg til at jeg må dokumentere at jeg skal fortsette på skolen (så de betaler ut på sommern). Tre ganger i året bare der. Må også dokumentere barnehageplass, at jeg bor alene osv, en gang i året. Minst. Det går ikke plutselig noen år nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Pauset
|
Man signerer jo på at man ikke kommer til å bo under samme tak som barnefar mer enn maks en natt i månden eller noe i den dur. Det står regler i papirene fra nav som er ganske direkte på dette på hvor mange timer de anser som greit samvær uten å kalle det et forhold. Leser man de ikke så er man jo ikke godtroende, da er man litt dum. Man må jo sette seg inn i reglene og følge de. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|