|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg leser om dagen. Og jeg synest det er interessant på bakgrunn av mine problemer. Jeg vet jeg reagerer på laktose, har mer energi på glutenfritt og får vondt i magen når jeg spiser sukker (inkludert både fruktsukker og vin). Kanskje dette kan hjelpe meg til å finne energien tilbake? Leger og spesialister jeg har vert til de siste årene har ikke funnet noe, og jeg har legen min med meg på å forsøke glutenfritt og melkefritt. Vi lever allerede glutenfritt, men sukkerfritt tror jeg at jeg kommer til å synest er vanskelig, jeg skulle gjerne hatt noen andre å snakke med i starten.
![]() |
![]() |
#22 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?
Da kan jeg godt forstå at du prøver det ut, du har tross alt vært til allle utredninger og har legens "velsignelse".
![]() |
#23 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Problemet med "legens velsignelser" (og da mener jeg ikke at man skal prøve ut alt selv og drite i det legene sier altså, misforstå meg rett), er at mange leger ikke vet eller ikke bryr seg om kostholdets betydning når det kommer til sykdom. Det er piller som gjelder, som regel. Kostholdet har sjelden noen plass i helbredelse av sykdom. Men det endrer seg sikkert med tiden. Vi kan hvertfall håpe.
![]() |
#24 |
Sviiisj!!
|
I tilfellet med cøliaki er det jo nettopp kostholdet som spiller den eneste rollen i helbredelse av sykdommen. Men det er viktig med en medisinsk utredning først.
![]() |
#26 |
Live and let live
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg har lest boken nå, og her veldig fascinert. Og overlykkelig over å ha fått enda flere oppskrifter jeg kan bruke.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg må se å få kjøpt den boken jeg også... Lillegutt begynner på diett på fredag: fritt for gluten og melk (det går han på allerede), men også sukker, stivelse, gjær, oksalat, salisylat, tilsetningsstoffer og prosessert mat. Tror jeg har glemt én
Det er endel forskning rundt dette, hvertfall, og så vidt jeg har fått med meg er det visstnok en opphopning i antall hos autistiske barn i mage/tarmproblemer ift opptak av visse typer proteiner og stoffer og omdannelsen av disse i kroppen, og enkelte infeksjoner i tarmsystemet. Når disse barna så settes på diett, har man sett en positiv effekt på adferd, konsentrasjon, uro osv. Derfor brukes nå hvertfall ofte melke/glutenfri kost og noen ganger heftigere dietter ofte i terapeutisk øyemed ift barn innenfor autismespekteret - i det håp om at det skal gi bedringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?En kan påvise intoleranse mot melk og gluten ved hjelp av en urinprøve som sendes til laboratoriumet hos Neurozym. Sjekk her: www.neurozym.no
![]() |
![]() |
#29 |
Kidding, right?
|
Bullshit. *host* Behandling av hyperkolesterolemi og diabetes er feks i høyeste grad kostrelatert; men svært ofte vil pasienten heller ha piller enn kostholdsendringer som inngriper i vel tilvant tilværelse.
![]() |
![]() |
#30 |
Live and let live
|
Vel, det finnes nå så ymse av leger. Jeg har litt inntrykk av at den generasjonen som er nå (altså din generasjon MN), kan mer om kost og slikt enn generasjonen over. Det gjelder jo forøvrig også i hele samfunnet generelt.
![]() |
#31 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Min erfaring med leger er ikke at de ikke er positive til kosholdsomlegging for sykdommer som cøliaki, diabetes osv. Men at de har litt vanskelig for å se gråsonene. Altså, for de fleste leger er det en helt klar grense, enten tåler du dette, eller så tåler du det ikke. Og om du er over grensa, slik at du tåler det, er det bare å hive på. Men jeg mener bestemt at det finnes gråsoner, at selv om man ikke blir dausjuk av enkelte matvarer, kan det hende det ikke er optimalt for en å innta det i store mengder. Slik oppfatter jeg litt holdningen til vitamin- og mineralnivåer også. Så lenge du er over grensa for mangel, er alt bra, liksom, men mange stoffer her jo store variasjoner innenfor referanseområdet. Jeg, feks, tok blodprøver hos legen med beskjed om at alt var bra, men fortsatt følte jeg meg veldig sliten og tung i kroppen. Når jeg gikk til en mer "åpen" lege, og tok nye prøver, kunne hun fortelle at riktignok hadde jeg ingen mangler, men alle nivåene lå bare så vidt over grenseverdien, og hun var bekymret for at jeg ikke klarte å ta opp nok næringsstoffer. Etter en lengre kur med kostholdsomlegging og tilskudd, har jeg merkbart mer energi og overskudd.
![]() |
#32 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Kjøpt og lest boken. Ble inspirert og motivert, og bittelitt skremt. Prøver å ikke la meg rive med til fanatisme og hysteri, men heller bruke den konstruktivt og tilpasse til vår familie.
![]() |
|
|