Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Utrykket "å åndse"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-09, 14:50   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrykket " å åndse"

Uten sammenlikning for øvrig, og ikke for å flåse bort tråden, men den fikk meg til å tenke på en venninne som var veldig forarget over September Whens sang om Bulimi, hun syntes det var et altfor alvorlig tema til å lage en sang om. Hun snakket om låta Bullet Me.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 14:52   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 03-04-09, 16:57   #23
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Aldri hørt ordet.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 17:20   #24
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Uten sammenlikning for øvrig, og ikke for å flåse bort tråden, men den fikk meg til å tenke på en venninne som var veldig forarget over September Whens sang om Bulimi, hun syntes det var et altfor alvorlig tema til å lage en sang om. Hun snakket om låta Bullet Me.

Gammel 03-04-09, 17:20   #25
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerrer ikke, bruker ikke ordet.

Samme som en venn sa her for kort tid siden: gøgga.. Halloo. Det ordet har jeg ikke hørt på sikkert 20 år. Flira litt da

Gammel 03-04-09, 17:22   #26
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Slutt å ånds deg, er helt på linje med slutt å tull deg.

Jeg har aldri opplevd det som et forferdelig uttrykk.

Altså, jeg skjønner at det ut fra opprinnelse etc. etc. kan være det, men jeg har vokst opp med det som en erstatning som nevnt over.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 17:32   #27
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også hørt det (i oppveksten) med assosiasjonen "oppføre seg som en åndssvak". Og med avarten "åndsing" (en åndssvak person). Bruker det aldri, og synes ikke det høres så bra ut.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 19:18   #28
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utrykket "å åndse"

Det glitterchick sa.

Gammel 03-04-09, 19:19   #29
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nja ... I Bergensregionen er det absolutt brukt som en avart fra åndssvak, iallfall da jeg vokste opp.

Signerer. Men jeg hadde reagert som deg, jeg tror ikke jeg har hørt det uttrykket siden ungdomsskolen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 19:20   #30
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke hørt det brukt på mange år. Husker jeg brukte ordet på barneskolen,da som et ord for å være helt åndsfarværende/fjern.

Gammel 03-04-09, 19:22   #31
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har heller aldri hørt det uttrykket før.

Gammel 03-04-09, 19:27   #32
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er trønder på vestlandet, tidligere i Bergen. Mannen min bruker det, og jeg har aldri tenkt over at det betyr noe annet en noen som tuller og tøyser, eller en som er skikkelig teit.

Det blir litt som da jeg ble oppmerksom på at jøss kommer av Jesus, som jeg heller aldri har tenkt over.

Etter en liten tenkepause tror jeg nok jeg vil minne mannen min om opprinnelsen av ordet neste gang det kommer. Han har forøvrig jobbet en del med funksjonshemmede både som støttekontakt og i bolig, så jeg tror ikke han tenker på det som en nedsettende betegnelse på linje med "mongo".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 19:31   #33
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

"Er du helt åndssvak, eller?!"
- er vel det nærmeste jeg har hørt et tilsvarende uttrykk brukt.
Hva er det? Å være svak i ånden?

Gammel 03-04-09, 19:41   #34
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig med tink og Ru.

På ungdomskolen kunne vi lett si til hverandre: "Slutt å åndse deg sånn"
Sammenhengen var gjerne når en venninne ble helt fjern fordi drømmeprinsen på hele 14 år med piggsveis og steinvaska dongeribukse gikk forbi...

Gammel 03-04-09, 19:44   #35
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Enig med tink og Ru.

På ungdomskolen kunne vi lett si til hverandre: "Slutt å åndse deg sånn"
Sammenhengen var gjerne når en venninne ble helt fjern fordi drømmeprinsen på hele 14 år med piggsveis og steinvaska dongeribukse gikk forbi...

Gammel 03-04-09, 20:26   #36
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

I min oppvekst ble uttrykket "ånds" og "mongo" brukt om hverandre, med samme betydning. Men jeg har ikke hørt noen av uttrykkene på sikkert 15 år (bor i Grenland). Jeg hadde antagelig reagert på ordbruken, hadde jeg overhørt den nå.

Gammel 03-04-09, 20:40   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier det faktisk av og til ennå. "Han er helt åns." f.eks. Tydeligvis noe som henger igjen fra ungdomsskoletiden. :barnslig:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 20:47   #38
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

aldri hørt det før men jeg bruker noen ganger mongo...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 21:46   #39
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har aldri hørt det i betydningen tulle, men å åndse helt kommer av begrepet å være åndsfraværende, å ha drømmet seg bort, vært litt borte/fjern. Jeg har brukt det, og ser det ikke i sammenheng med Downs Syndrom eller betegnelsen mongo.
TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) åndsfraværende~fraværende (trol etter ty. geistesabwesend) som ikke følger med, uoppmerksom, distré
Jeg kan godt se for meg at damen du overhørte brukte det på samme måte.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 21:53   #40
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

aldri hørt det før men jeg bruker noen ganger mongo...

Det må du bare slutte med. : pekefinger:

At åndse" kan knyttes til å være åndsfraværende har jeg aldri hørt før.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.