Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-08, 19:30   #1
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Har funnet ut at det går veldig lite kaker på julaften. For første gang skal vi bare ha glutenfrie og melkefrie kaker. Har en femåring på diett og siden han som oftest må ha med eget tenkte jeg det ville være en god opplevelse for ham å kunne velge fritt for en gangs skyld

Det blir ikke så mange julekaker, men vi skal ha:

-sjokoladekake
-pepperkaker
-kokkosboller (med skum)
-kokkostopper
-rullekaker
-mallow bars
-sjokoladetopper (med cornflakes og rosiner)
-brunepinner

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 19:31   #2
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det:
Pepperkaker
Berlinerkranser
Krumkaker
Halvmåner
Brune pinner
Kokosmakroner
og muligens en porsjon til med pepperkaker, for den oppskriften jeg har prøvd i dag, var veldig god.
I tillegg foregår det litt byttevirksomhet i familien, så vi har som regel lefser og smultringer også.

Gammel 29-11-08, 20:10   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

I år skal me ha peparkaker, risbollar, peppermyntestenger og marsipanfigurar av ferdig marsipan med nonstop, nøtter, seigemenn, konditorifarge etc.

Dersom svigermor inviterer til kakebaking også i år, blir det litt til. Peparnøtter, sirupsnippar, brune pinnar etc alt etter kva ho finner på.

Gammel 29-11-08, 20:47   #4
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg baker peppernøtter, berlinerkranser og brune stenger sammen min mor. Barna og jeg drar til henne, så baker vi og så avslutter vi med at pappaen min lager middag på kvelden. Superkoselig tradisjon som innebærer at jeg slipper å lage deiger.
Ellers lager ikea superb pepperkakedeig, så det lager jeg hjemme med ungene. Og så Sarah Bernard, og kransekakestenger. (Fordi jeg ikke tåler hvete)

Og så skal jeg lage trysilsnipp i år, for det elsker visst lillebror. Han har fått det i barnehagen. Og vi skal lage seigmenn og peppermyntekuler.

Krem er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 20:56   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke julekaker så godt. Det vil si - jeg spiser dem i bøtter og spann, men jeg griner litt på nesa mens jeg tygger. Så jeg lurer på om jeg skal lage noe godt i stedet i år. Jeg funderer på muffins med sjokolade og appelsin, og kanskje en honningkake. Det kan vel kanskje havne innunder kategorien moderne julekaker, kan de ikke?

Pepperkakehus blir det også, jeg teller det som ett av slagene.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:22   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager alltid berlinerkranser til jul. Det er min yndlingssort, så den sikrer jeg bestandig. Ellers blir det pepperkakehus i år, og så kunne jeg tenke meg å lage Sarah Bernad (eller hvordan det nå skrives).

Jeg er dessverre alt for glad i julekaker. Noe jeg er ganske alene om i julen har jeg inntrykk av, det kjennes som om jeg står for halvparten av familiens julekakekonsum alene

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 16:57   #7
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hos oss ville lista sett slik ut (hvis jeg skulle feiret jul hjemme):

1) Hvite kakemenn
2) Pepperkaker
3) Cookies
4) Krumkaker - (må serveres med krem - nam)
5) Brownies

Gammel 30-11-08, 17:03   #8
Kneazle
Passiv

Standard

Hvordan smaker disse skårne pepperkakene? Og er de tørre og harde, som vanlige pepperkaker? Oppskrift?

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 10:25   #9
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Hvordan smaker disse skårne pepperkakene? Og er de tørre og harde, som vanlige pepperkaker? Oppskrift?

Jeg bruker oppskrift fra Espelids rutete kokebok:

125 g mandler
200 g smør
2 dl sukker
1 dl sirup
2 ts malt ingefær
2 ts kanel
2 ts nellik
1 ts natron
350 g hvetemel

Mandlene grovhakkes (oppskriften sier at de skal skoldes, men det gidder ikke jeg). Smør og sukker røres hvitt, så har man i sirup, krydder og natron, og til slutt mandlene og hvetemelet.

Deigen eltes smidig og rulles i to jevntykke pølser som klappes flate på toppen og siden så de blir rektangulære. Pakk pølsene inn i gladpack og legg dem i kjøleskapet noen timer eller over natta. Så skjæres pølsene i tynne skiver som legges på stekebrett med bakepapir. Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 10 minutter. Avkjøles på plata før de taes av.

De er veldig lettvinte å lage, og smaker mye bedre enn vanlige pepperkaker - det synes vi i hvert fall i vår familie. Det er de eneste julekakene jeg spiser for mer enn syns skyld.

Gammel 29-11-08, 21:43   #10
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Første ånklie hjemmejul hos oss selv. Det fordrer bakst.

- Kokosmakroner
- Risboller
- Serinakaker
- Sirupsnipper
- Karamellstenger/kanelpinner
- Julemenn/kakemenn
- Pepperkaker
- "Sjakkbrett"

Dette er den høye, mørke lista. Jeg er spent på hvor mange jeg kan krysse av til slutt.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:24   #11
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Vet ikke helt om jeg orker alle i år, men pleier å lage:
Kromkaker (sammen med en venninne)
Pepperkaker (og pepperkakehus)
Sukkerkringler
Fylte halvmåner

Lefser (har jeg, min mor og kusine bakt i dag!)
Rømmebrød

Ristopper + Ristopper uten egg og melk
Peppermyntesjokolader

I tillegg bytter jeg til meg brune pinner og sirupssnipper (og av og til kokosmakroner) fra mamma som hun lager samtidig som jeg baker rømmebrød. Jeg har ikke takke selv og det er koselig å bake sammen!

Det er sikkert noe jeg har glemt Åpner kokeboka hvert år (som er full av hefter og løse lapper) og kommer alltid over slag som jeg "å, ja - må jo bake det også...". Prøver å begrense meg til å bake kun de slagene jeg vet blir spist opp (og som jeg kan gi bort til famile etc.) men noen år ender jeg opp med 11 slag (inkl. lefser og rømmebrød) likevel. Er gøy da!

Gammel 29-11-08, 22:28   #12
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager som regel cookies (med sjokolade og nøtter), cola kaker og kransekakestenger. I tillegg lager LøveMannen kakemenn og lefser og så får jeg peppernøtter fra min mor. Vi lager også pepperkaker, men her jukser vi og kjøper ferdig deig....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 07:40   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baka i fjor - og kasta dem i mai. *treg*
Kokosmakroner og brune pinner var det jeg laga. Brune pinner og pepperkaker er nok det vi lager i år.

+ diverse konfekt kanskje.

Gammel 01-12-08, 07:57   #14
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi lagde havremakroner igår. Det var veldig godt jo. Tror ikke de holder til jul, så det skal vi lage igjen.
Ellers skal vi være hos svigers i jula, og da trenger jeg ikke bake noe særlig til å ha her hjemme

Gammel 01-12-08, 18:30   #15
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

smurfine- har du oppskrift på havremakroner ?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 19:27   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Engelsk fruktkake
2. Pepperkaker
3. Serinakaker
4. Berlinerkranser
5. Kransekake
6. Brune stenger
7. Delfiakake

Kanskje kokosmakroner, hvis vi får tid.

Gammel 09-12-08, 22:42   #17
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Første ånklie hjemmejul hos oss selv. Det fordrer bakst.

- Kokosmakroner
- Risboller
- Serinakaker
- Sirupsnipper
- Karamellstenger/kanelpinner
- Julemenn/kakemenn
- Pepperkaker
- "Sjakkbrett"

Dette er den høye, mørke lista. Jeg er spent på hvor mange jeg kan krysse av til slutt.

Gammel 09-12-08, 22:48   #18
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Du ligger godt an, skjønner jeg?

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 23:31   #19
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Du ligger godt an, skjønner jeg?

Jeg tror det blir kokosmakroner og bare det.

Veronal, du skremmer vannet av meg.
Hva er det du er laget av?

Gammel 10-12-08, 19:34   #20
snus
Fullverdig medlem

snus sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
snus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her bakes peppekaker, kokosmakroner og delfiakake så får jeg hjemmelagde smulteringer og kromkaker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.