Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-08, 23:47   #41
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Vi gjerne bake, hvis det blir tid:
Pepperkaker (deig er kjøpt inn, men i fjor ble den liggende til august i år før vi heiv den )
Serinakaker (namnam)
Colakaker
Cookies

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 01:18   #42
Cathrine H
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
Cathrine H har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har planer om å bake noe, men det er tvilsomt at det blir 7 slag. Ender alltid med å kaste en hel haug allikevel, så jeg kan likegodt begrense meg

Har uansett planer om å bake følgende:
1. Pepperkaker av kjøpedeig, of course.
2. Montere pepperkakehus, kjøpt det også
3. Mor Monsen kake
4. Peppernøtter
5. Div konfekt og marsipan
Også kjøper jeg smultringer, kromkaker og evt kransekakestenger.

Det burde holde i massevis!
Hadde jeg ikke hatt en ettåring kjasende rundt bena mine, ville jeg kanskje ha bakt litt mer, men jeg er avhengig av at sambo er der og holder henne borte fra ovnen og ikke går i veien.

Gleder meg skikkelig! Det er en av de koseligste tradisjoner jeg vet om!

Cathrine H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 05:51   #43
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Her skal det bakes pepperkaker, cookies og lussekatter.
Av konfekt blir det mozartkuler, litt annen julemarsipan samt karameller.

Kromkaker får jeg av mamma.

Gammel 01-12-08, 07:40   #44
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baka i fjor - og kasta dem i mai. *treg*
Kokosmakroner og brune pinner var det jeg laga. Brune pinner og pepperkaker er nok det vi lager i år.

+ diverse konfekt kanskje.

Gammel 01-12-08, 07:57   #45
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi lagde havremakroner igår. Det var veldig godt jo. Tror ikke de holder til jul, så det skal vi lage igjen.
Ellers skal vi være hos svigers i jula, og da trenger jeg ikke bake noe særlig til å ha her hjemme

Gammel 01-12-08, 18:30   #46
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

smurfine- har du oppskrift på havremakroner ?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 19:27   #47
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Engelsk fruktkake
2. Pepperkaker
3. Serinakaker
4. Berlinerkranser
5. Kransekake
6. Brune stenger
7. Delfiakake

Kanskje kokosmakroner, hvis vi får tid.

Gammel 02-12-08, 10:25   #48
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Hvordan smaker disse skårne pepperkakene? Og er de tørre og harde, som vanlige pepperkaker? Oppskrift?

Jeg bruker oppskrift fra Espelids rutete kokebok:

125 g mandler
200 g smør
2 dl sukker
1 dl sirup
2 ts malt ingefær
2 ts kanel
2 ts nellik
1 ts natron
350 g hvetemel

Mandlene grovhakkes (oppskriften sier at de skal skoldes, men det gidder ikke jeg). Smør og sukker røres hvitt, så har man i sirup, krydder og natron, og til slutt mandlene og hvetemelet.

Deigen eltes smidig og rulles i to jevntykke pølser som klappes flate på toppen og siden så de blir rektangulære. Pakk pølsene inn i gladpack og legg dem i kjøleskapet noen timer eller over natta. Så skjæres pølsene i tynne skiver som legges på stekebrett med bakepapir. Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 10 minutter. Avkjøles på plata før de taes av.

De er veldig lettvinte å lage, og smaker mye bedre enn vanlige pepperkaker - det synes vi i hvert fall i vår familie. Det er de eneste julekakene jeg spiser for mer enn syns skyld.

Gammel 06-12-08, 12:44   #49
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Smultringer, Goro, krumkaker, pepperkaker, kolakaker og julemanna er obligatoriske.
Hvis jeg har tid blir det Berlinerkranser, iskake og ei konfektkake også.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 12:49   #50
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har lagd:
Pepperkaker
Hvite kakemenn (myke og luftige)
Sjokoladestenger
Colastenger
Pikekyss (nam-nam)

Skal også lage havresjokoladekuler rullet i kokos eller perlesukker, risboller, peppermyntekuler med mokkabønner, chocolate chip cookies og jærlefser (hvis jeg får tid til det).

Gammel 06-12-08, 17:13   #51
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skal gjøre det samme som deg i år, Koma. Prøve helt nye tradisjoner. Men vi skal ikke ha jula hjemme da, så vi tar med kakene til mamma og pappa. Mamma har nesten sluttet å bake.

Vi skal prøve oss på:

Pepperkaker (takk, Ikea)
Kransekakestenger (Takk, Odense)
Brune pinner
Kakemenn
Sarah Bernhard
Sjakkruter eller hva de nå heter
Kokosmakroner

Gammel 06-12-08, 20:48   #52
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle egentlig ikke bake så mye i år, men det ble litt likevel.

Har bakt:
- jo-jo kaker
- sandnøtter
- serinakaker
- kokosmakroner
- pepperkaker
- kakemenn
- deigen til berlinerkransene ligger klar i kjøleskapet

Ellers skal jeg bake nøttekake og delfiakake.

Gammel 06-12-08, 21:37   #53
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

I morgen skal her bakes kakemenn og pepperkaker, mer gidder jeg ikke når vi likevel skal reise bort. Vanligvis har jeg vekslet på disse:

Tjukklefse (man har da selvsagt takke)
Goro (man har da selvsagt elektrisk gorojern)
Krumkaker (man har da selvsagt elektrisk krumkakejern)
Smultringer (man har da selvsagt smultringepresse)
Fattigmenn (man har da selvsagt fattigmanntrille)
Diverse typer pepperkaker/sirupssnipper/skårne
Jødekaker
Kransekaker og -stenger, nøttemakroner, kokosmakroner
Delfiakake, risboller, cornflakesboller
Havreflarn

De siste krever dessverre ikke eget utstyr. Jeg er glad vi har mye lagringsplass....

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Har funnet ut at det går veldig lite kaker på julaften. For første gang skal vi bare ha glutenfrie og melkefrie kaker. Har en femåring på diett og siden han som oftest må ha med eget tenkte jeg det ville være en god opplevelse for ham å kunne velge fritt for en gangs skyld

Det blir ikke så mange julekaker, men vi skal ha:

-sjokoladekake
-pepperkaker
-kokkosboller (med skum)
-kokkostopper
-rullekaker
-mallow bars
-sjokoladetopper (med cornflakes og rosiner)
-brunepinner

Tørrvafler er glutenfrie, og burde vel være kurante å lage melkefrie også?

500 g potetmel
250 g sukker
250 g smeltet smør (margarin, blå soft, whatever)
4 egg
3 ts bakepulver

Pisk eggedosis av egg og sukker, bland i det tørre.

Kan stekes i vaffeljern, men da må du smøre godt hele tiden, og det blir et svineri å få rent etterpå. Vi la bare røra i klumper på ei stekeplate, 225 grader i noen minutter. De skal være ganske lyse, og er veldig sprøe og gode.

Gammel 06-12-08, 21:47   #54
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me lager berre dei me likar godt alle.
1. Pepperkaker
2. Sandnøtter
3. Krumkaker
4. Brune pinner
5. Kvite kakemenn

I tillegg bakar eg bollar, kanelsnurrer og rundstykker, me er veldig glad i gjærbakst.

Gammel 06-12-08, 21:50   #55
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager krumkaker (fordi jeg steker dem med en venninne og vi har det gøy mens vi holder på). Og dessuten Sara Bernard, sandnøtter, Maximillias coockies, pepperkaker og pepperkakehus.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 21:57   #56
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

I fjor bakte jeg mitt første og eneste slag, og det var pepperkaker. Ikke blei de gode, og ikke blei de fine. I år er jeg imidlertid veldig ambisiøs og prøver meg på pepperkakehus. Det blir vel kanskje pepperkaker også, men ikke noe annet.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:08   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi lager vanligvis risboller.

De går som regel i søpla i november neste år. Det er ingen her som er noe glade i kaker.

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 22:42   #58
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Første ånklie hjemmejul hos oss selv. Det fordrer bakst.

- Kokosmakroner
- Risboller
- Serinakaker
- Sirupsnipper
- Karamellstenger/kanelpinner
- Julemenn/kakemenn
- Pepperkaker
- "Sjakkbrett"

Dette er den høye, mørke lista. Jeg er spent på hvor mange jeg kan krysse av til slutt.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 22:47   #59
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppdatering:

1) Pepperkaker av Ikeas pepperkakedeig
2) Pepperkakehus av nevnte deig
3) Kakemenn (håpet å få tak i Ikeadeigen, men det ser ut for at vi må lage selv)
4) Marsipan (råmarsipan, figurmarsipan, marsipanchips og ingrendiens i konfekt)
5) Kransekake (kransekakekake, kransekakestenger dyppet i sjokolade, kransekakestenger ikke dyppet i sjokolade)
6) Konfekt (4 ulike slag)
7) Engelsk julekake

Gammel 09-12-08, 22:48   #60
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Du ligger godt an, skjønner jeg?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.