Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolen stiler brev direkte til barnet. Et "Er jeg urimelig"-innlegg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-08, 13:49   #21
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolen stiler brev direkte til barnet. Et "Er jeg urimelig"-innlegg

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Dette blir litt vel flisespikkete etter min smak.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 13:49   #22
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Dette er noe jeg ikke har brydd meg om i løpet av mine snart 13 år som mamma.
Man ser jo helt klart forskjell på offentlige brev, og brev som er private. Man åpner ikke private brev, men lar barnet åpne dem selv. Offentlige brev adressert til barnet har jeg ingen betenkeligheter med å åpne.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 13:52   #23
tiril
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Signere.

Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 14:07   #24
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke si at jeg helt ser problemet når det gjelder et offentlig brev til et barn under skolealder (som ofte ikke kan lese selv). Barnet trenger strengt tatt ikke en gang å vite at brevet er til ham/henne heller. Selvfølgelig kunne det godt ha stått til Eva Adamsen m/foresatte. Husker ikke hva det sto på innkallingen vi fikk ifm operasjonen til veslemor - ei heller hva det står på innkallingene til tannpleier. Jeg bryr meg ikke om det, og foreløpig så tror jeg nok at vesla gir katten i det... Om noen år er kanskje visa en annen?

Jeg synes ikke du er urimelig, men kjenner at jeg ikke reagerer på samme måte som deg.

Gammel 27-05-08, 14:07   #25
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes ikke du er urimelig som reagerer på dette, men jeg ser for meg mange måter du kan (hvis du ønsker) gjøre dette til en urimelig sak. F.eks. kan du bruke 15 min av et foreldremøte til å diskutere det med kontaktlærer. Det er i tilfelle ikke første gang noen finner det for godt å gjøre noe slikt, og denne gangen tror jeg kanskje problemstillingen er ganske ny. Jeg er forøvrig enig i prinsippet ditt, men er litt tja jeg også.

Vi har fått brev adressert til oss og til noen til eleven. Det eneste jeg har reagerte på var at vi fikk ny klasseinndeling for 2. klasse i med i meldingsmappa i sekken. Nå kan mange lese selv og siden det var noen endringer i klassene synes jeg akkurat det brevet burde vært sendt hjem slik at ingen elever leste det alene. Jeg har ikke hørt at det var noe problem da, men det kunne potensielt blitt det.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 14:07   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg vil nemlig helst kunne praktisere i henhold til min overbevisning: brev er private, og det gjelder såvel barn som unge.

Formelle/offisielle brev er vel ikke "egentlig" private når adressaten er umyndig? Jeg mener brev fra skole, helsevesen, politi og sånt?

Gammel 27-05-08, 14:11   #27
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Formelle/offisielle brev er vel ikke "egentlig" private når adressaten er umyndig? Jeg mener brev fra skole, helsevesen, politi og sånt?

Nei, de er jo ikke det. Juridisk sett så er det jo foresatte som skal informeres, og så er det foresatte som skal informere videre etter deres skjønn. (Selv om barn har rett til å bli hørt i viktige spørsmål fra 12 år eller noe sånt)

Gammel 27-05-08, 14:21   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selvsagt ikke noen betenkeligheter med å åpne brev til Frøkna som jeg vet at egentlig er til meg. Det er ikke det jeg mener. Jeg synes bare det er litt synd at jeg ikke kan praktisere som jeg hevder. Dette er selvsagt et rent prinsippielt spørsmål og ikke et "kan jeg gjøre dette"-spørsmål.

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Vesla her skal også begynne på skolen til høsten, og det kom brev til henne med informasjon om en dag de skulle på besøk på skolen. Det kom også et brev til med samtidig, det det var en mer utfyllende informasjon om denne dagen.

Det er jo den uovertruffet beste måten å gjøre det på, så klart.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det har du selvsagt rett i, men det er en vanskelig nyanse å formidle til en seksåring.

Opprinnelig lagt inn av Vimsen

Er det galt å flisespikke prinsippielle debatter også nå?

Og jeg er litt ja og tja selv i denne saken. Det er jo derfor jeg er nysgjerrig på hva dere andre mener. Jeg synes det er en problemstilling som er interessant nok til å poste en tråd om på FP – men ikke viktig nok til å kuppe et foreldremøte med, nei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 14:30   #29
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg synes det er en problemstilling som er interessant nok til å poste en tråd om på FP – men ikke viktig nok til å kuppe et foreldremøte med, nei.

Etter å ha lest HI, så jeg for meg en provosert Teofelia si rektor noen pauli ord om skikk og bruk.

"Problemstillingen" kan ha sin årsak i programvare som ikke er i stand til å flette inn noe annet enn navn og adresse fra database til brevark.

Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 14:36   #30
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Tja, du er kanskje i litt mer flisespikkermodus enn jeg ville vært. Å tilkjennegi dette for skolen hadde jeg ikke brukt en kalori på å gjøre.

Til syvende og sist så er vel det viktigste at dere får den informasjonen dere trenger enten den er stilet til Frøkna eller Foresatte.

Sist redigert av Pamina : 27-05-08 kl 15:20.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 14:50   #31
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om det er slik at du er redd for at du ikke kan "practise what you preach" med henhold til at all post er privat, så skulle det jo ikke spille noen rolle, fordi hun kan jo ikke lese alikevel...

Gammel 27-05-08, 14:56   #32
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Om det er slik at du er redd for at du ikke kan "practise what you preach" med henhold til at all post er privat, så skulle det jo ikke spille noen rolle, fordi hun kan jo ikke lese alikevel...

Neida, men jeg hadde et vagt håp om at hun skulle lære det etter hvert.

Gammel 27-05-08, 15:33   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, men jeg hadde et vagt håp om at hun skulle lære det etter hvert.

Det gjør hun nok. Og etterhvert kan du nok fint formidle stadig flere nyanser når det gjelder privatliv for barn kontra voksne også. Når hun er stor nok til å hente og åpne egen post helt selv, er hun antagelig også stor nok til å kunne forstå at post fra f.eks. skole eller sykehus ikke er av den private sorten, men av den sorten dere også skal lese. (Litt som at brev fra banken der mannen og jeg har vårt felles lån ikke er min private greie som jeg kan holde skjult for ham, selv om det er adressert til meg.)

Gammel 27-05-08, 15:38   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i prinsippet, men jeg kjenner at jeg ikke greier å engasjere meg veldig. Det er vel som flere har nevnt, sikkert bare en flettefunksjon som ikke er helt brukervennlig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 15:38   #35
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk ett brev som var stilet direkte til barnet, og ett med informasjon til foreldrene.
Vår førskolegutt leste brevet selv, og syntes det var stas at det var til ham tror jeg.
Jeg ser problemstillingen din, men klarer egentlig ikke helt å se det som det helt store problemet at brevet er adressert til barnet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 16:03   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er vel som flere har nevnt, sikkert bare en flettefunksjon som ikke er helt brukervennlig.

Nei, det er både brevet og konvolutten som er stilet til barnet. Type: "Vi vil gjerne invitere deg til førskole. Møt opp kl. slik-og-slik, der-og-der. Ha med matpakke. Foreldrene kan få informasjon og kaffe der-og-der." Så brevet er stilet til Frøkna, men innholdet er åpenbart myntet mest på Teomannen og meg.

Gammel 27-05-08, 16:09   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er både brevet og konvolutten som er stilet til barnet. Type: "Vi vil gjerne invitere deg til førskole. Møt opp kl. slik-og-slik, der-og-der. Ha med matpakke. Foreldrene kan få informasjon og kaffe der-og-der." Så brevet er stilet til Frøkna, men innholdet er åpenbart myntet mest på Teomannen og meg.

Nei, syns du det? Jeg syns det er helt OK at barn får slike brev jeg. Selv om dere som foreldre må sørge for at hun gjør det som står der, så er det jo hun som skal. Da føler man seg stor, ansvarsfull og "voksen". Jeg syns faktisk det er litt viktig at barn får nettopp slike brev, som tar dem med i beregningen på et vis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 16:12   #38
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi får/har fått til Xxxx foresatte.

Gammel 27-05-08, 17:33   #39
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Hva synes andre om denne praksisen?

Slik praksis er det hos oss også, og jeg har aldri hengt meg noe opp i det. Tvert i mot synes jeg det er flott at det er sånn. Frøkna blir alltid så stolt når hun får slike brev. Vi voksne leser selvsagt brevene selv om det er addressert og stilet til henne. Noe annet skulle tatt seg ut.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 17:44   #40
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syntes problemstillingen er ganske hinsides. Ser ikke problemet.

Det at post er privat osv.. tror neppe vi som voksne blir vranglærte av denne praksisen, og for barna er det jo ikke en problematikk iom at de ikke kan lese.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.