|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?
De skal jo det. Det ligger i rollen at de ikke må provosere noen. Det gjør de heller ikke, så jeg ser ingen grunn til å rose dem for standpunktene de tar. De er helt mainstream.
![]() |
#2 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?
Det argumentet skjønner jeg ikke. Vil det si at alle barn født utenfor kongehuset kan leve det livet de ønsker? Neppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
De har en valgfrihet til å gjøre det de ønsker, eller forsøke å gjøre det de ønsker. For de kongelige ligger allerede arbeidsoppgavene klare, og oppdragelsen og utdannelsen er rettet mot denne rollen. |
![]() |
![]() |
#4 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Så lenge kronprinsparet og kongeparet ikke finner på de aller verste sprellene så kan de bare bli. Men grensen for hva de kan finne på før kongehuset bør avskaffes finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Men jeg tror de siste meningsmålingene om man skal beholde kongehuset eller ei viser et overveldende flertall for å beholde de - hva er det som gjør det? |
![]() |
![]() |
#6 |
ctrl+z
|
Dette støtter jeg meg til. Kongefamilien er sikkert hyggelige, men de betyr ikke noe for meg og jeg engasjerer meg svært lite. Det er en grunn til at barna mine vet navnet på statsminister, utenriksminister og finansminister, men krøller når det kommer til konger og dronninger og slikt.
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
Det kommer vel litt an på hvem man spør. Det er veldig generasjonsavhengig det her, føler jeg. Min foreldregenerasjon har dyp respekt for de eldre i kongehuset føler jeg (men anser Mette Marit og Ari som inntrengere). Jeg liker dog humoren til min svigermor, hun har hengt opp bilder av Harald og Sonja på på hytta - på do.
![]() |
#8 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ikke humor, det er nærmest en norm. Mange hytteeiere har kongefamilien på do. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
Det du skriver her er av typen utsagn som gjør at jeg ønsker at kongehuset skal anskaffes. Barna fødes inn i en familie hvor de da ikke kan følge sin livsvei, men på mange måter er bundet på hender og føtter. Ikke skal de kunne velge utdannelsen de ønsker, ikke skal de kunne velge partneren de ønsker, og ikke får de lov til å avgi stemme ved valg. Det siste synes jeg nesten er det verste. Nå har det norske kongehuset vært ganske rebelsk når det gjelder mange av de forventningene man har til kongelige, og det synes jeg er et sunnhetstegn. At de i tillegg er ganske politiske i sine utspill er vel strengt tatt et kraftig brudd mot kongelig etikette, men jeg synes det sier litt om hvor feil det blir at vi skal ha en gallionsfigurfamilien som ikke skal få lov til å mene noe som helst og bare være samlende. Det er umenneskelig og umulig.
![]() |
#11 |
Ser lyst på livet
|
Mener du avskaffes kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Jeg er enig med Skilpadda. Uten at jeg vet hvordan spørsmålet er stilt i meningsmålingen som viser flertall for kongehus så regner meg med at kanskje usikkerhet om alternativet spiller inn hos noen; f. eks. lurer mange på det blir dyrt å skulle velge presidenter, kan vi ende opp med Carl i Hagen som president osv. I tillegg er mange i den eldre garde er for kongehus. Jeg tror at kongerekka i Norge kommer til å slutte med Haakon Magnus.
![]() |
#13 |
ctrl+z
|
Godt argument! Det kan jo få de fleste til å bli søvnløse.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Kenguru mot strømmen, melder seg!
![]() |
#15 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#16 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Jamen du mothoppende kenguru, er det ikke da bedre å ha en person som selv velger å stille som president, enn noen som bare er født inn i det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Ikke in i mine kretser heller, vi vil ha republikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ctrl+z
|
Mange hadde det på utedoene ja. Jeg fniser av at svigermor har hengt dem opp på det nye innendørs badet på hytta.
![]() |
|
|