Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 06:48   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Kongehuset er flott. Det burde være nok å nevne Bush og USA for å illustrere hvor galt det kan bære av sted, hvis vi skulle vært republikk. Ikke bare er det dyrere å ha en president, men vi sparer mase penger på å slippe og avholde valg i tide og utide når vi har et kongehus.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 07:07   #2
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det burde være nok å nevne Bush og USA for å illustrere hvor galt det kan bære av sted, hvis vi skulle vært republikk. Ikke bare er det dyrere å ha en president, men vi sparer mase penger på å slippe og avholde valg i tide og utide når vi har et kongehus.

Hvor i all verden kommer idéen om at en amerikansk modell på noen som helst måte ville være egnet for Republikken Norge? Vi har faktisk allerede en president. Det er ikke nødvendig å avholde noen valg eller endre særlig på noe som helst egentlig; vi trenger bare å gi kongen sparken.

Ben "republic 101" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 07:14   #3
TBM
Passiv

Standard

Jeg har ikke dratt frem økonomi som noe som helst argument mot kongehuset. Representasjon koster og demokrati koster.

Det synes ikke det er noen god grunn at vi skal beholde kongehuset fordi vi slipper valg mm. Det hadde jo gitt utrolig mer troverdighet til valgte representanter om de var - nettopp - valgt?

Det er ingen tvil om de kongelige vi har i Norge i dag er "greie nok" - men er det en god nok grunn til å beholde de? Jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden blir imponert over ting de sier/mener (innenfor det lille rommet de kan mene noe) - det er så utrolig mange andre i Norge som sier så mye mer fornuftig!

BenMurphy - jeg glemte stortingspresidenten et øyeblikk - det er klart at vi kan etablere den stillingen som vår øverste sermoielle representant. Da må det vel imidlertid gjøres noe med valgordningen, for i dag er det jo en fordeling mellom de politiske partiene. Men det lar seg nok gjøre.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 07:34   #4
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da er jeg "ut",for jeg er ikke for monarki.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 08:37   #5
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvor i all verden kommer idéen om at en amerikansk modell på noen som helst måte ville være egnet for Republikken Norge? Vi har faktisk allerede en president. Det er ikke nødvendig å avholde noen valg eller endre særlig på noe som helst egentlig; vi trenger bare å gi kongen sparken.

Ben "republic 101" Murphy

Og jeg som trodde ironien var åpenbar.

Hver gang diskusjonen om monarki dukker opp er det noen som påpeker at det ikke er noe penger å spare ved å være rebublikk (som om det er det som er det beste argumentet for å beholde monarkiet) og så henvises det gjerne til USA. Jeg dro inn Bush også i et forsøk på å gjøre fjasingen mer åpenbar, men det ble det altså ikke.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:56   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oioi jeg skjønte den faktisk ikke heller, selv om jeg syntes det var veldig lite typisk deg å synseføle noe sånt. Jeg sa faktisk høyt «Neimen Nebbia da!»

:ynskjyll:

Gammel 21-05-08, 21:41   #7
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Beklager. Jeg får unnskylde meg med at 1: Det var tidlig på morgenen og 2: Å ironisere over dette er som å navigere i et ukultivert minefelt; alt for mange kaster all fornuft på båten, og begynner å mene veldig rare ting så snart noen stiller spørsmål ved monarkiet. Det vises jo i denne tråden også; personer som har erklært seg godt til venstre i det politiske landskapet i Norge, og som definitivt stemmer på republikanske partier, syns det er greit med monarki fordi arveprinsen er en "kjekk kar". Reality check: kongefamilien er styrtrike upper class twits, omgangskretsen deres er i stor grad korrupte milliardærer som dem selv, dere ville ha hatet dem om det ikke var for glasstøffelmystikken de får som følge av dustetitlene sine.

Ben "ain't a human being" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:11.